Termosäkring Elektrolux varmluftsugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlbertE

Termosäkring Elektrolux varmluftsugn

Inlägg av AlbertE »

Vår Elektrolux varmluftsugn slutade värma förra veckan. Det gäller både varmluft samt över/under-värme.

Det hände förra veckan då vi använde ugnen. Två av tre faser löste ut i elcentralen. Dagen efter då vi skulle använda ugnen så värmde den inte längre.

Igår har jag skruvat isär ugnen och mätt alla värmespiralerna. De ser alla ok ut, med mellan 50-200 ohm eller nåt liknande.

Men överhettningsskyddet hade löst ut (termosäkring). Hos Elektrolux hittar jag alla reservdelar utom just denna. Men det borde ju funka med vilken termosäkring som helst, bara utlösnings-temperaturen är rätt. Frågan är vad den kan vara.
Har mailat Elektrolux men inte fått något svar än. Frågade Nettoparts också, men de sa att delen slutat tillverkas.

Är det någon som har en reservdelslista där man kan se artikelnumret på delen, alternativt vad den har för temperatur-värde?

Ugnen har beteckning:
PNC: 947 90 00 33 00
TYP: SSRC
MOD: EKC60405W
Användarvisningsbild
Danny

Re: Termosäkring Elektrolux varmluftsugn

Inlägg av Danny »

ÖH-skyddet har artikelnummer 3496912019
Den har utgått. Bryter på 300°C

Jag hade tillfälligt kopplat bort ÖH-skyddet för att kunna felsöka vad som orsakat
att den utlöst.
Tex om kylfläkten slutat fungera eller ugnstermostaten inte slår ifrån.
Har du en rejäl kortslutning i spisen så kan det också slå ut ÖH-skyddet.

En del ÖH-skydd går att återställa genom att dunka dem i bordet/golvet.

Allt görs på egen risk
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Tackar! Jag ska testa i kväll. Antar kylfläkten är den där tubformade radialfläkten på baksidan.

Vet att den tidigare löst ut säkring / jordfelsbrytare vid nåt tillfälle då vi haft något som stänkt mycket i ugnen, så det kanske är nån av värmespiralerna som spökar.
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Tack för tipsen!

Jag har kopplat förbi termosäkringen och testat. Kylfläkten snurrar på som den ska. Över/undervärme funkar, men så fort jag slår på varmluft så löser jordfelsbrytaren ut!
Testade att koppla bort värmeelementet, och då snurrar varmluftsfläkten precis som den ska (men förstås utan värme).
Testade två gånger att ansluta den igen, och jordfelsbrytaren löste ut båda gångerna. En av gångerna anslöt jag bara ena ledaren.

Jag kontrollmätte värmeelementet igen, men min multimeter kan inte mäta annat än 64 ohm genom spiralen och ingen anslutning mot jord. Men det krävs nog en isolationsprovare för att visa på felet.

Men det betyder att jag behöver beställa en ny värmespiral till varmluften, samt en ny termosäkring av någon sort.
Tills vidare har jag kopplat bort det trasiga värmeelementet, så kan vi använda ugnen med över/undervärme tills jag får reservdelarna.
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Kontaktade elektrolux reservdelsavdelning men dom hade ingen koll.. Hänvisade till serviceavdelningen men de hänvisade tillbaka.
Frågan är om det finns något motsvarande att sätta dit istället. Känns ju inte så bra att vara helt utan överhettningsskydd.

Kanske bara en vanlig enkel termosäkring:
https://www.amazon.se/BOJACK-termiska-s ... B07ZYN1JWY
Om man tar lite lägre temp än 300 så har man lite marginal då den inte har lika bra kontakt med metallen som originalet..
Känns betydligt bättre än att bara koppla förbi säkringen.
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

Aha. Den borde fungera. Men ser att det står "termostat till överhettningsskydd", men det är alltså ett överhettningsskydd?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

jepp
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag gissar att dom kallar den så för att den återställer sej själv ? och därmed är mer en termostat än säkring ?
Skriv svar