CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Allt som rör 3D-skrivare.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av hummel »

Utskriften blir klart exaktare vad gäller mått ju lägre lagerhöjd som används.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av pi314 »

Diverse 3d-skrivar-stickspår
Jag fastnade på ett par sidospår. Jag skulle "levla basen" på min Ender 3D. Det gick inte bra. Då upptäckte jag att en del av skruvarna roterade när jag skruvade på justeringsrattarna. Gick att låsa med bricka och mutter. Men, då blev bädden svårare att justera eftersom skruvarna nu inte längre gled lätt i hålen eftersom muttern gett skruvarna en bestämd riktning.

Hittills har jag kört Enders basplatta. Dags att gå över till glas, tänkte jag. Men, då räckte inte justermarginalen till. Flyttade givaren för noll-läget i Z-led.

Hittade en flaska hårsprej. Den var inte tom, men det var stopp i den. Med lite T-röd och tryckluft så öppnade den sig.

Det tog ett par försök innan jag lyckades få utskrifterna att fastna på glasskivan. Ganska mycket hårsprej skulle det vara.

Funderar på att testa att måla en glasplatta med värmetålig (600°C) färg och se om det fungerar som fäste för utskrifterna.

Kompensation för svällning vid 3D-utskrift av gäng
Jag skulle göra två långa muttrar med M2,5.
I den kortare var inte gängen så viktig eftersom den i första hand hade roll som distans. Men, det var en fördel om den höll skruven på plats under mnteringen.
Den andra fästes från båda håll och då var gängen betydelsefull.

Efter ett par tester bestämde jag mig för att göra hålet 2,85 mm i stället för 2,5 med gäng (stigning 0,45). Det är nära perfekt. Det tar emot lite, men inte mer än att den lätt kan gängas på en metallskruv för hand.

Jag tolkar det som att svällningen för mig vid den här utskriften var ca 0,35/2 = 0,175 mm. Det stämmer ganska bra med vad som sagts tidigare i tråden.

/Pi
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av tecno »

Skaffa spiralskurna gängtappar och putsa *nära nog* utskrifter så är problemet löst.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av pi314 »

tecno:

Jag har en hygglig uppsättning med gängverktyg mellan M2 och M10. Nyligen skrev jag ut M11 x 1,0 på 3D-skrivaren, utan att ha gängverktyg. Då kompenserade jag inte för "svällning" vid utskrift och den var nästan omöjlig att få på.

Bättre då att göra så att utskriften på 3D-skrivaren blir så nära som möjligt. Inte minst därför att man inte vill att gängverktyget ska skära bort en del av den 100%-iga väggen så att man närmar sig det svagare innehållet, där fyllningen, t.ex., är 35%. 0,5 mm är väl en typisk tjocklek på ytskiktet? Har man tjockare ytskikt så spelar det mindre roll om man skär bort lite.

När jag skrev ut invändig M2,5 i går och kompenserade genom att ange 2,85 mm som diameter, dvs jag kompenserade för en svällning på 0,175 mm, så blev resultatet så nära att jag inte behövde köra igenom en gängtapp. Det fungerade bra ändå. Ett moment mindre att göra på mina 27 långa muttrar.

/Pi
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av SeniorLemuren »

Använd Hole Horizontal Expansion om du kör Cura.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av SeniorLemuren »

pi314 skrev: 21 augusti 2023, 11:35:30 Jag kör också Cura.

Jag letade lite extra nu om Cura hade någon parameter där man kan ställa in kompensation för att det sväller vid utskrift. Jag hittade ingen.

/Pi
Från ver. 4.6.1 Finns Hole horizontal expansion. Mata in den expansion som önskas (radien).
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av pi314 »

SeniorLemuren:
Från ver. 4.6.1 Finns Hole horizontal expansion. Mata in den expansion som önskas (radien).
Nu hittade jag den!

Under:
– Printer settings
– Walls
finns, som du säger:

– Horizontal Expansion

Den förklaras så här, i programmet.
230822_Cura_horizontal_Expansion.png
Ska testas nästa gång jag skriver ut en gäng eller något annat med krav på precision.
Det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man väljer tecken på värdet.

I ett hål med gäng ska det vara ett negativt värde, om jag förstått rätt.

Om man printar en skruv då? Ska det vara positivt eller negativt då?

Om man har både skruvar och gängade hål så är det kanske bättre att kompensera i CAD-programmet?

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av Gimbal »

Hålen brukar alltid bli för små, bl.a för att de består av raka streck som genar i innersvängar, men kanske mest för att plasten sväller ut om inget håller emot.

Det kan också gå att laborera med ordningen ytterväggarna skrivs ut.
Säg att ytterväggarna är tre lager tjocka.
Skriver man då ut det yttersta lagret först så kan det svälla ut fritt åt båda hållen, medans nästa lager (det mittersta) bara kan svälla inåt eftersom ytterlagret redan är lagt.
Skriver man däremot ut det yttersta lagret sist (default i många fall?) så måste det trängas med de tidigare lagren och kan bara svälla utåt, samt eventuella svällningar från mittenlagret kopieras med ut till ytterväggen.

Att lägga ytterlagret först brukar ge bättre yta, men man får problem tidigare vid överhäng så det är en övervägning man får göra.

Lite rörigt kanske men men...
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av SeniorLemuren »

pi314 skrev: 22 augusti 2023, 14:48:51 SeniorLemuren:
Från ver. 4.6.1 Finns Hole horizontal expansion. Mata in den expansion som önskas (radien).
Nu hittade jag den!

Under:
– Printer settings
– Walls
finns, som du säger:

– Horizontal Expansion

Den förklaras så här, i programmet.

230822_Cura_horizontal_Expansion.png

Ska testas nästa gång jag skriver ut en gäng eller något annat med krav på precision.
Det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man väljer tecken på värdet.

I ett hål med gäng ska det vara ett negativt värde, om jag förstått rätt.

Om man printar en skruv då? Ska det vara positivt eller negativt då?

Om man har både skruvar och gängade hål så är det kanske bättre att kompensera i CAD-programmet?

/Pi
Det är inte Horizontal expansion du skall sätta ett värde på utan Hole horizontal expansion och det skall vara positivt om du vill ha större hål. Tex 0.25 mm ger 0.5 mm större håldiameter. Det är lätt att hitta. Skriv bara sökordet hoirizontal i sökrutan så får du upp parametrarna.
hole horizontal settings.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av pi314 »

SeniorLemuren:

Jag kör 5.1.0 och där finns "horizontal expansion" men inte "hole horizontal expansion".

Jag har för mig att jag försökt upgradera Cura, men den krävde modernare OS än vad jag har och modernare OS kräver nyare dator, så det avvaktar jag med.

Jag får väl göra det i CAD då...

En observation är att när jag laddat ner "projekt" från Thingiverse som innehållit både invändiga och utvändiga gängor så har kompensationen för svällning varit gjord i CAD.

Vad som kan vara lite lurigt med att göra det i CAD är ju t.ex. att svällningen kan variera med skikttjockleken, som man kan ändra i Cura (eller i andra slicers).

/Pi
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: CAD, gängor, 3D-utskrift och PLA som flyter ut

Inlägg av hummel »

Gimbal skrev: 22 augusti 2023, 15:40:48 Hålen brukar alltid bli för små, bl.a för att de består av raka streck som genar i innersvängar, men kanske mest för att plasten sväller ut om inget håller emot.
Cura kan generera G02 och G03 för bågsegment istället för raka korta linjer när runda hål ska skrivas ut. Det bör även snabba upp utskriften.
Skriv svar