Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av Shimonu »

Jag jobbar en del med RTOS och tänkte försöka hitta något att kunna labba med hemma FreeRTOS verkade som ett alternativ och nu tänkte jag få igång det för att köra på mina egna utvecklingskort. Jag har laddat hem det och försöker följa quick start guiden men kommer till att bygga en demoapplikation där första steget är att öppna projektet i IAR Embedded Workbench IDE. Är man beroende av den miljön eller finns det andra sätt att bygga demoapplikationen? Det känns lite förvånande om det vore så då det inte är en gratis miljö och verkar endast finnas för Windows.

Finns det andra RTOS som är lätta att komma igång med som hobbyist?

Guiden: https://www.freertos.org/FreeRTOS-for-S ... 0-IAR.html
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av Wihelm »

Om du kör STM32 MCU finns denna gratis.
https://www.st.com/en/development-tools ... beide.html
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av Shimonu »

Är det nödvändigt med en IDE? Eller finns det command-line vägar för att få samma resultat? IDE tycker jag om för att hantera filer och kod, få lite hints och stöd men jag vill inte behöva hoppa runt mellan olika IDE:er och menyer om jag kan göra samma sak med lite scriptande och/eller kommandon.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av hummel »

FreeRTOSär ett antal källfiler och är inte beroende av IAR på något sätt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17159
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av AndLi »

Instämmer med föregående talare, har kört freertos på ett silab project i deras simplicity studio under våren. Så iar behövs inte men finns stöd för...

Idé för att bygga? Nä det ska det inte behövas... men de brukar göra så man slipper skriva makefilerna själv :)
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av Shimonu »

Okej, hade nog förväntat mig någon färdig lösning för att kompilera det till libbar som jag sen länkar in.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av MiaM »

Shimonu skrev: 12 augusti 2023, 16:33:29Finns det andra RTOS som är lätta att komma igång med som hobbyist?
Om det är okej att föreslå ett realtids-OS som officiellt inte sägs vara realtids-OS men har realtids-OS-egenskaper så kolla kanske på AROS, opensourceklonen av AmigaOS. Även om det är ett skrivbords-OS så har processer absolut prioritering och responstid för interrupter osv är garanterat samma varje gång vid samma konfiguration. (Sidospår: Detta är en stor orsak till att GUI:et på Amiga alltid känns så kvickt. Mus/tangentbordshändelser dundrar in i kod som körs med högre prioritet än allt utom interrupterna i sig, och denna kod t.ex. animerar GUI-element osv, och allt detta körs med högre prioritet än t.ex. filsystemkod och annat som andra OS brukar ha hög prioritet på. Liksom båda behöver ju göras och att köra GUI-koden först gör att det upplevs snabbt)
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av hummel »

Shimonu skrev: 12 augusti 2023, 22:53:24 Okej, hade nog förväntat mig någon färdig lösning för att kompilera det till libbar som jag sen länkar in.
Färdig lösning på vilket sätt? Vad är anledningen att du att operativsystemet ska läggas i ett bibliotek?
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av Shimonu »

Jag tänkar att man vill ha så kort startsträcka som möjligt och försöka få det användarvänligt. Att sätta upp makefiler för ett OS:et är inte en liten uppgift och kan nog kräva en hel del studerande innan man har något snurrandes. Men det kanske inte är så besvärligt som jag tänker mig för FreeRTOS? Men då är jag förvånad att demot inte kunde göras med exempel-makefiler.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17159
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av AndLi »

Vilken processor ska du använda tänker du?
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av Shimonu »

Någon STM32 var tanken
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Beror FreeRTOS av IAR Embedded Workbench?

Inlägg av Shimonu »

Hittade denna länken nu, låter som det inte är så mycket jobb då

https://www.freertos.org/Creating-a-new ... oject.html
Skriv svar