frysskåp kyler inte bra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

@MadModder
@xxargs

När jag låter den vara avstängd över natten med öppen dörr och sen sätter igång den så sätter jag den på "Super" och efter några timmar är den på ca -26, men efter runt 2-7 timmar så tappar den ner till -7 fast den är på "Super" testade även ha dörren öppen kort stund för att se om temp givare skulle påverkas, utan någon framgång jag känner att kompressor vibbar men den kan inte kyla ner igen.

Jag misstänker att köldmedium är lågt, är det dyrt att fylla på?
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av ASEA »

Jag tycker att det verkar som att själva kylningen funkar utmärkt, från rumstemp till -26 på ett par timmar uppfattar jag som rätt bra.
Låter som det är ett "termostat"-problem. Men nu är det väl troligtvis elektronisk styrning på denna så mest troligt ett givarfel.

Vad stod felkoden P1 för?

När temperaturen sjunkit efter 2-7 tim ner till -7 grader, vad händer om du trycker av och sedan på super-knappen igen?
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

Jag vet inte vad felkoden betyder hittat inget om det.

Har testat att trycka på super knappen flera gånger utan framgång.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av xxargs »

Har kyl/frysen 'elektronisk' styrning eller är den helmekanisk (dvs tryckstyrd mekanisk termostat med bulb och temperaturinställningen med ett vred/ratt)

- när det blir -7 grader igen - går kompressorn ?? - är den varm - går den till och ifrån då och då???


Det kan vara så att 'super' fungerar bara under x antal timmar och sedan går tillbaka igen till termostatstyrd drift - då är det lite med avancerad styrning än bara mekaniska tryckknappar som förbi-kopplar termostaten. - blir det -26 grader så låter det inte som att kompressorn har problem - såvida den inte nyper eller blir så varm att klixon löser ut. (kompressorn kan bli rätt varm när den suger mot -26 grader C och köldmedietflödet är lågt räknat som massa (låg densitet på suggasen) och kyler bara lite samt hetgasen blir ganska ordentlig het av det stora tryckstegringskvoten - kompressorn suger mot mindre än halva atmosfärstrycket vid dessa temperaturer då isobutan (R600a) kokar vid ca -10 grader C vid atmosfärstryck).

Om det är elektronisk styrning så är det troligen den klassiska problemet med en en kapacitans som tappat kapacitet i den kapacitiva spänningsdelaren som de har till strömförsörjning för elektroniken och då kan en massa skumma och ologiska saker hända. Det fins väl en hel hög trådar om detta på EF...

Nästa är väl att termistor som känner temperaturen i frysutrymmet inte fungerar som tänkt.
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

Frysen har helt elektronisk, är jag rätt så säker på då den har touchknappar förutom super knappen.

Kompressorn går hela tiden, när den är på super så vibba den mycket men när den går ner till -7 c då vibbar den inte lika mycket.

Kompressorn blir varm och ibland bränns det när man tar på den.

Vad ska jag göra för mer tester?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av MiaM »

Risken är väl att kompressorn blir överhettad och slår till-från eller liknande om du kör super en evighet.

Om super är en helt mekanisk knapp så prova att ha den intryckt och kör hela frysskåpet på en såndär billig mekanisk timer och prova ut vilket förhållande mellan av-på som behövs för att hålla rimlig temperatur. Med detta test kan du avgöra om själva kylningen i sig fungerar utan att behöva mäta-fundera-fixa-dona nåt med resten.

Rekommenderar en klassisk inne-ute-termometer med givare med kabel för att mäta temperaturen invändigt. Visst, det kommer läcka lite luft när du klämmer kabeln i dörren men gör du det i överkant så bör det kvitta till stor del eftersom den kalla luften stannar kvar invändigt i frysen. Poängen med en sån termometer är såklart att du kan läsa av den utan att öppna dörren.
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

@MiaM kom på att Super är med en touchknapp, men ska göra lite mer tester.

Kanske kan ha en fläkt som blåser på kompressorn.
Skriv svar