Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Står jag med tändningen igång och har den eftermonterade bluetooth-modulen igång och startar bilen så startar den om och telefonen måste koppla upp sej med igen. Blir det ett sånt spänningsfall när man drar på starten att den inte mäktar med då? Eller är det nåt annat som orsakar det?

/D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av danei »

Det kan vara så att laster kopplas bort när man startar. Men ja, det blir ett rejält spänningsdropp när man startar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30022
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av MadModder »

På många bilar bryts en del av 12V-systemet undertiden man har startmotorn igång. Ciggpluggsuttagen är ofta så.
Tror inte spänningen sjunker under 5V som spänningsregulatorn till modulen troligen är på.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av ASEA »

I ögonblicket innan startmotorn börja snurra kan det dra många hundra ampere = en rejäl spänningsdipp. När det väl snurrar så gissar jag att det drar ca 100-200A på en vanlig 4 cyl bensinbil.
Det finns en anledning att just blysyrabatteriet varit den förhärskande batteritekniken i bilar genom hela förra århundradet. Få andra batteritekniker har kunnat leverera så stora startströmmar och samtidigt vara billigt och kompakt nog.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av daspunner »

Skulle jag kunna komma runt detta genom en kondensator eller liknande inkopplad på strömförsörjningen till bluetooth-modulen? Det är ju bara några ynka sekunder man drar på starten vid start.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30022
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av MadModder »

Ja, men du lär behöva en diod i serie mellan bilen och din konding, annars bakmatar du allt annat som gjorts spänningslöst och kondingen laddas ur direkt.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av Agamemnon »

Ett fräscht bilbatteri har ett inre motstånd på ca 5 milliohm och spänningsfallet vid start brukar initialt vara kanske 3-3,5 volt ner till 9 volt eller så. Det motsvarar en ström på 700 A. Efter någon halv sekund så stabiliseras strömmen runt kanske 200 A och 1 volt spänningsfall. Går man under 8 volt vid start ögonblicket så går det väldigt segt. Trött batteri eller kass startmotor.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av grym »

när jag bytte från det bilbatteri som följde med bilen till nytt och bättre så startar inte radion om vid kallstart längre

batteri kan vara en rimlig orsak, dåligt batteri
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av Klas-Kenny »

När man EMC-testar produkter för fordonsanvändning enligt ISO 7637 så kör man bland annat en puls som ska simulera just när man kör startmotorn (puls 4 har jag för mig att just det är). Då kör man för 12V-system ner till jag vill minnas (sitter med telefonen utan tillgång till standarden att dubbelkolla i) ner till 5-6V under några millisekunder, sen runt 8V eller något sånt under några sekunder.


Ger en liten fingervisning kring vad som anses "normalt" spänningsfall vid körning av startmotor.
Utrustning som är kritiskt för att starta fordonet får då såklart inte starta om av denna dipp. Men annan utrustning får det.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av MiaM »

Kolla som påpekats först om matningen bryts av startläget på nyckeln. I så fall kan du väl helt enkelt sätta några dioder så att den är igång även när startmotorn går.

Sidospår: Ericssons fast monterade biltelefoner var specade att inte bryta samtal om strömmen försvann några sekunder. Detta överfördes sen till NMT-mobiltelefonerna som klarade att man bytte batteri under pågående samtal.

Vet inte varför de slopade detta för GSM, kanske för mycket data som måste lagras för att kunna klara det med nån konding? Eller så kanske det bröt mot nåt i GSM-standarden?
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av ffredrik »

Under start kan batterispänningen sjunka till 4-5 V under ett kort ögonblick (worst case).
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av daspunner »

grym skrev: 27 juli 2023, 22:21:43 när jag bytte från det bilbatteri som följde med bilen till nytt och bättre så startar inte radion om vid kallstart längre

batteri kan vara en rimlig orsak, dåligt batteri
Nytt batteri från Bosch inköptes för mindre än ett år sen så det är färskt men radion har alltid startas om när man startar. Den startar om igen på samma ställa in en skiva/radiostation så jag tror att det är nåt inbyggt.



MadModder skrev: 27 juli 2023, 20:21:52 Ja, men du lär behöva en diod i serie mellan bilen och din konding, annars bakmatar du allt annat som gjorts spänningslöst och kondingen laddas ur direkt.
Kan man få lite hjälp hjälp med vad jag behöver för kondensator och diod?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Varför startar utrustning om när man startar bilen?

Inlägg av MiaM »

Upprepar detta:
MiaM skrev: 28 juli 2023, 16:05:01Kolla som påpekats först om matningen bryts av startläget på nyckeln.
Skriv svar