Kjells utanpåliggande nätverksuttag, A/B ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kjells utanpåliggande nätverksuttag, A/B ?

Inlägg av Mindmapper »

sodjan skrev: 25 juli 2023, 11:49:25 > är det en patchkabel du ska klippa kontakten på?

Det är en gammal nätverkskabel jag hittade.
Den har samma koppling i båda ändar.

Jag minns för 20-30 år sedan att det fanns både raka och
korsade ("patch-" eller "korskopplings-") kablar, men med degens
auto-sense i den mesta utrustningen så trodde jag att det var borta...

Aja, jag har nog med kabel så jag kan prova flera kopplingar
om det skulle behövas, har nog nog med info nu... Tack!
DE flesta nätverksuttag är gjorda för solid kabel, dvs enkeltrådig. Patch kabel är gjord för att vara så mjuk och böjlig som möjligt. Därför har den många tunna små ledare. En flertrådig som används i en kontakt för enkeltrådig trycker ej ut mot slitsen. Vilket resulterar i att metallen i kontakten ej skär igenom isolationen som den ska. Då får du i bästa fall ingen kontakt, i värsta fall dålig kontakt.

Samma sak med RJ45. Där har du två typer. En för solid och en för patch. Nästan omöjliga att se skillnad på. Patch är vanligast där och gjord med en liten spets som sticker in i ledarens isolering. Solid är gjord för att skära igenom isolationen och ge kontakt mot den solida ledaren som trycker mot metallen i slitsen.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kjells utanpåliggande nätverksuttag, A/B ?

Inlägg av sodjan »

Ah, ok, du menar *den* skillnaden...
Ja, det är solida ledare i den kabeln som jag valde.
Och ja, de fungerar ok i kontakterna i uttaget.
Verkar dock ha kopplat fel vid första försöket i går... ☺️
Jag skaffade även ett "Krone" verktyg, aldrig använt innan men det fungerade ok..
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kjells utanpåliggande nätverksuttag, A/B ?

Inlägg av sodjan »

Så där jag! Ett uttag monterat och det fungerar.
Och som Wilhelm så uttömmande beskrev, så var det koppling "B" som stämmer... :-)
Det blev bara uttag på ena sidan väggen, på den andra går kabeln direkt till switchen.
Så jag kapade bara bort den ena kontakten. Kanske uttag på båda sidor är snyggare...
Skriv svar