rippprogram cd musik till mp3

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: rippprogram cd musik till mp3

Inlägg av MadModder »

Den använde jag faktiskt innan EAC.
Fungerar utan anmärkning på skivor som inte har några direkta fel.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: rippprogram cd musik till mp3

Inlägg av davidi »

Jag använde CDex senast jag hade detta behov, och var nöjd med det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: rippprogram cd musik till mp3

Inlägg av JimmyAndersson »

CDex har jag också använt.

Nånstans har jag en kul drivrutin för cd-enheter som har inbyggd konvertering till wav. När man öppnar t.ex D: så visas låtarna med .wav som ändelse och det är bara att kopiera dem som vilken fil som helst. Konverteringen tar ingen märkbar extra tid och det blir en wav-fil. :)
Minns inte namnet men vet att jag skrivit det på forumet tidigare. Tyvärr hittade jag inte inlägget nu. Vet att drivrutinen först kom på Win98-tiden.
(För skeptikerna kan jag berätta att det *är* en drivrutin. Man ersätter den vanliga med den här.)


MadModder:
”Vad är det mer du tänkte borde ingå?”

Vet inte riktigt. Tyckte bara det lät så mycket med 140 kB. :)
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: rippprogram cd musik till mp3

Inlägg av Fortran »

Här :)
JimmyAndersson skrev: 26 december 2005, 22:43:21 Jag har ett tips. :)

Installera Win98. Skaffa dll-filen 'cdfs' och lägg i c:\windows\system.
När man öppnar "Den här datorn" och sedan väljer "öppna" på CD-enheten så möts man av mappar med namn som "16bit", "mono", "stereo", "44khz" mm.

Därifrån flyttar man helt enkelt över ljudfilerna (som finns i wav-format) till hårddisken.

Detta trick fungerar på i princip alla skivor.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: rippprogram cd musik till mp3

Inlägg av guckrum »

Den absolut största fördelen med EAC och anledningen att man bör använda just den är att man kan få garanterat bitexakta (felfria) kopior av skivorna.

EAC tar checksummor på alla rippader spår/låtar på en skiva. Om det blir det minsta fel så ser checksumman helt annorlunda ut, så om man vet vad checksumman på varje spår skall vara kan man se om kopian är 100% korrekt.

Tyvärr finns det inget facit - inga korrekta checksummor är sparade på skivan till exempel. Så vad skall man då med checksumman till om man inte kan jämföra den mot något? Här kommer det fiffiga med EAC in.

Varje gång man rippar en skiva med EAC skickar den spårens checksummor till en stor databas. Checksummor samlas alltså in kollektivt av alla användare. När man rippar en skiva så slås dessa checksummor upp i databasen och jämförs med vad man själv fått. Så om tex tiotusen andra användare fått exakt samma checksumma som jag så kan jag vara säker på att jag har en korrekt kopia. Alternativt, om tiotusen personer är överens om en annan checksumma än vad jag har fått, ja då har jag sannolikt ett fel i min kopia.

(Det finns redan felkorrigering på CD-skivor på blocknivå (av typ Reed-Solomon). Den kan rätta ett fåtal fel innan felen slår igenom, och det finns tyvärr inget sätt att veta vilken ordning dessa block skall ha (vilket man behöver veta om läsaren tappar låsning vid en repa och måste hitta tillbaka). Så visst finns det felkorrigering, men den är väldigt simpel och designad för att enkelt kunna implementeras med 80-talsteknik. Idag hade man gjort annorlunda, men även på tex moderna hårddiskar är felsannolikheten större än noll.)

EAC fungerar också under Wine.

Disclaimer: Det kan vara så att det finns andra program som använder samma checksum-databas, eller andra projekt som byggt upp liknande databaser.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18403
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: rippprogram cd musik till mp3

Inlägg av 4kTRB »

Rippade alltid med NERO på XP-datorn.
Fanns en gratis CD, nu kostar det typ 500kr för win 10.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: rippprogram cd musik till mp3

Inlägg av JimmyAndersson »

Fortran:
Tack! :D
Skriv svar