säkringar i parallell ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

säkringar i parallell ?

Inlägg av grym »

såg på en step up switchmodul att den hadde två säkringar i parallell
2x20A om jag mins rätt

hur pass bra fungerar detta?


har en växelriktare som kommer behöva ha 80A säkring och vanliga bilsäkringar är lämpliga om man sätter i parallell
ConnyK
Inlägg: 188
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: säkringar i parallell ?

Inlägg av ConnyK »

Det är en väldigt vanlig lösning till bilslutsteg att sätta flera parallellt, har sett med 4st parallellt.
(Har haft ett slutsteg som bilden nedan, det är 2st helt separerade monoblock så det kan vara 2x2 i detta fall)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ConnyK 4 juli 2023, 08:14:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: säkringar i parallell ?

Inlägg av pi314 »

Hur nära dubbla kapaciteten man kommer med två parallellkopplade säkringar beror på hur lika strömmen genom säkringarna är. Om det skiljer i resistans mellan säkringarna, eller egentligen säkringarna plus anslutningen till var och en av säkringarna, så blir det mer ström genom den med lägre resistans. Då kommer den att gå innan, jämfört med om det varit lika mycket ström genom båda.

Ett sätt att balansera strömmen är att mäta resistansen i säkringarna och sedan lägga till, t.ex. 25% av säkringens resistans genom t.ex. en kabel i serie med säkringen. Mindre om säkringarna är väldigt lika, mer om det skiljer t.ex. 20% i resistans mellan säkringarna.

Några "typiska" säkringsresistanser som jag hittade. Det kan dock variera en hel del.

100 mA - 10 ohm.
1 Ampere - 0,1 ohm.
10 Ampere - < 0,05 ohm.

Det enklaste är väl att bara räkna med att det blir en säkring som tål lite mindre än det dubbla, med två i parallell.

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: säkringar i parallell ?

Inlägg av TomasL »

En av säkringarna kommer att brinna av först vid överbelastning, sedan den andra.
Fossingarna
Inlägg: 208
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: säkringar i parallell ?

Inlägg av Fossingarna »

Varför inte använda t.ex.
https://www.amazon.com/Maxi-Fuse/s?k=Maxi+Fuse
Är bilsäkring och finns i ”rätt” storlek
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: säkringar i parallell ?

Inlägg av Bjaellerud »

Det viktiga är att de överhuvudtaget brinner av innan det blir brasa i kablarna.
Säkringar för hög ström med någorlunda noggrannhet och dess hållare är dyra, så saken är nog ett sätt att hålla ner produktionskostnaderna.

Roysan
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: säkringar i parallell ?

Inlägg av grym »

balanseringen är en sak , men i mitt fall kan jag göra det smidigt då jag drar två kablar från batteri till växelriktare med var sin säkring



många gånger vid sådanna här balanseringar på höga strömstyrkor så har jag använt kablar istället för motstånd, lätt att få det rätt och kostar inget jämfört med lågohmiga motstånd, speciellt om man ända behöver kabel till och från ex batteripol

kan gå upp i säkringssort , som maxi, men finns fördel om det funkar med 2x 40A, standard och har hemma
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: säkringar i parallell ?

Inlägg av pi314 »

Om kabelkostnaden bestäms av kopparinnehållet blir det ju ingen extra kostnad alls med två kablar med halva arean.

Exakt så är det nog inte, men ungefär...

/Pi
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: säkringar i parallell ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Säkringarna är i viss del självbalanserande eftersom resistansen stiger med ökande ström.

Men man har en tolerans när de brinner av och därför måste de dimensioneras upp, vilket gör att de kanske inte säkrar ordentligt?
Skriv svar