Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Vad är det för mätare du har? Skulle vara kul att skaffa en sån ☺️

Det finns ju en uppsjö av relän med fördröjning på frånslaget men det finns nästan inga med fördröjt tillslag. Ypperligt vore att kunna justera tillslaget en minut eller så.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av LeCanard »

Ursäkta en dum fråga, men är det inte fältlindningens matning, DF,man ska försöka fördröja ?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MiaM »

robowich skrev: 9 juni 2023, 16:02:10Vad är det för mätare du har? Skulle vara kul att skaffa en sån ☺️
Nu är det inte jag som har amperemätare i bilen, men kan tipsa om att vissa bilar löser detta genom att helt enkelt mäta spänningsfallet över någon kabel som är gemensam för hela elsystemet, typiskt pluskabel från batteriet till allt utom startmotorn. Funkar såklart inte när man hänger på tillbehör direkt från batteripolskon.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av Nerre »

robowich skrev: 9 juni 2023, 16:02:10 Det finns ju en uppsjö av relän med fördröjning på frånslaget men det finns nästan inga med fördröjt tillslag.
Visst gör det det? Tillslagsfördröjning är ju enklaste grejen att lösa, frånslagsfördröjning kräver ju antingen en extra matning eller typ en supercap som håller draget till det ska slå från.

Så det finns antagligen betydligt fler reläer för tillslagsfördröjning än frånslagsfördröjning.

Googlade lite snabbt, detta finns visserligen inte i lager, men det klarar 12-240 V även på matningen, verkligen universellt.
https://www.malmbergs.com/Products/4097602

Googla på "tillslagsfördröjd" så hittar man massor.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av säter »

LeCanard skrev: 9 juni 2023, 17:09:19 är det inte fältlindningens matning, DF,man ska försöka fördröja ?
Då fördröjs ju all laddning.
Även till bilens vanliga batteri.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Asså jag är så trög 🙄

Jag hade inte ens tänk på att det kunde finnas 12V relä med DIN-montering.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

Det enda som prismässigt skulle kunna tävla med ett hembygge är ju den från automation24.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Ja det var ju inga billiga saker 😕
Men jag är i första hand smed och ska jag slänga ihop ett hemmabygge med domnade händer och syddig syn så kommer det se ut som *** och troligen har relät en helt annan funktion än avsett också 😂
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

https://www.fruugo.se/12v-fordrojningsr ... -384197215

Enligt reläets datablad är det växlande, så det ska finnas en NO-utgång. Dock är det max 20 sekunder.
Och en redigt saftig frakt såg jag nu så det blir ju ingen besparing.

Annars har aliexpress, t.ex denna (välj 5m-modellen, och lägg till sockeln om du inte vill löda)
https://a.aliexpress.com/_mNXcvku
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av GFEF »

Laddnings strömmen till ett fritids batteri är garanter större än vad kontakter i ett tidrelä tål.
Fodras ett bil relä för likström som klara stora strömmar som effekt relä efter tidreläet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

Jag antar att laddaren sköter det där själv och bara behöver en 12V-signal för att starta.
robowich
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 november 2006, 12:55:13
Ort: Oskarshamn

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av robowich »

Exakt det är bara signalen att tändningen är på. Så om jag fördröjer den signalen ett par minuter så har generatorn kommit igång riktigt innan laddström går via de grova kablarna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MadModder »

Fast igen, tändningen och D+ är inte samma sak.
Tändningen är på så fort du vrider om nyckeln, och D+ först efter att generatorn börjat ladda.
Du hittar dem på varsin sida om laddningslampan. När du vrider på tändningen, och motorn inte är på, så är D+ jord. Det är därför lampan lyser.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter

Inlägg av MiaM »

Bonus: D+ är också aktiv på vissa (ofta äldre?) fordon om generatorn fortsätter ladda när man slagit av tändningen, t.ex. om man av nån anledning motorbromsar och slår av tändningen. Kanske ganska ointressant specialfall, men det är ju bra att veta att ifall man av nån anledning får för sig att göra en lång motorbromsning med tändningen avstängd så kommer även bo-batteriet laddas medan man gör detta.

Man känner igen fordon som funkar så på att laddningsvarningslampan lyser om man motorbromsar med tändningen avstängd. Då lyser varningslampan av omvänd anledning mot normalt, d.v.s. generatorn ger full spänning på D+ medan tändningen ligger på nära 0V varpå lampan lyser. Den vanliga orsaken är att tändnignen har spänning och D+ nära 0V.
Skriv svar