Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tillbaks till monitorn, det visar sig att det är ett riktigt basket case.
IMG_1423.JPG
Efter recap så brann nätdelen upp efter cirka fem minuter. Likriktardioden som llikriktar spänningen som bara går till datorn brann upp. Det är skumt eftersom jag testa rmed min egen ABC806, som vid kontroll efter branden visar sig fungera helt normat. Jag byter dioden och sedan går skärmen i 30 minuter innan den brinner upp igen, denna gången så brinner likriktardioden till 129V railen upp. Det är denna spänningen som används till högspänningen i monitorn. Denna dioden har jag inte hemma och här tar reparationen en paus i väntan på elektrokit. Men jag noterar att glättningskondensatorn till spänningen som försörjer datorn är skållhet, inte har jag vänt den fel?

Nu börjar jag kolla vad som hänt och lägga ett pussel, jag har ett att kretskortet runt den första brunna dioden (den som likrikar matingen till datorn) är helt svart och har varit mycket varmt under åren. Detta tror jag har hänt:

* Jag ser att monitorn har en metallbricka med förssvarets M-nummer, datorn med samma märkning saknar DC/DC omvandlaren. Tangentbordet från samma system är också trasigt.
* Troligen har DC/DC i datorn överhettat dioden och så har den brunnit upp och blivit bytt. Denna saknas i datorn, troligen av en anledning.
* Jag gör testar monitorn efter att ha bytt kondensatorer, först delvis och sedan alla, Efter bytet av alla kondensatorer brinner dioden upp, jag löder bort den och ersätter den med samma fast med högre spänningstålighet (1N5402).
* Jag testar monitorn igen, nu håller den i 30 minuter. Sedan brinner en annan diod upp och glättingskondensatorn är stekhet. Men den är monterad på rätt håll.
* När jag hollar schemat för att reda ut vilken diod jag ska skaffa så inser jag mitt misstag. Den första dioden 1N5402 är inte ett bra val, det är en vanlig likriktardiod. Någon som lagat innan mig har inte insett det, jag skulle kollat schemat och inte litat på att någon satt dit rätt diod. Denna dioden är förlångsam i en switchad nätdel och läcker förmycket, därav den heta kondensatorn.
* Nu byter jag kondensatorn, och dioden mot en switchdiod som jag hade hemma,
* Dioderna kommer från electrokit och jag löder dit den sista och testar monitorn. Under de tio minuterna den är igång så är nätdelen tystare och glättningskondensatorn blir inte varm. Så nu borde den vara i bättre skick än innan.

Jag har också konstaterat att fägrfelet man kan se på bilden tidigare i tråden beror att den gröna färgkanalen saknas. Jag har inte hunnit mäta på detta, det får bli nästa debug session. Men jag vet att datorn är del.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

För den intresserade så finns servicemanualen här: https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... manual.pdf
MiaM skrev: 6 maj 2023, 03:33:41 Gött!

Sidospår, med risk att jag tjatar om nåt som jag tjatat om för flera år sen:

Finns schema för varianten av den monitorn fast med analoga ingångar?

En bekant hade på 90-talet ett Greip (tror jag det hette) video-i-dator-nånting-system som var tillsats till en Motorola VME-68k-dator. Ihop med dessa burkar ingick dels en svartvit kompositvideokamera och dels en Luxorskärm som såg ut precis som ABC-skärmarna fast med analog RGB in.

Två andra bekanta gav sig på att göra varsin kopia på detta analogkort (som var enda skillnaden mot ABC800-modellen av samma skärm) och åtminstone min ena bekant fick sitt kort att fungera. De ritade av kretskortsmönstret och etsade kort och bestyckade med likadana/likvärdiga komponenter.

Men det här var före tiden folk i allmänhet hade scanners osv och om nån hade scanners så var det väl nära på tveksamt om man ville kosta på att spara en så stor fil som en scannad bild skulle ta. Vet inte om nån av dem ens gjorde papperskopior och än mindre ifall nåt sånt överlever idag.

Nu är väl behovet av att använda ABC800-färgskärmar till andra datorer rätt försumbart idag, men det är ju en kul grej att kunna göra. Då det här begav sig så användes den fungerande kopian ihop med Amiga, med utmärkt bildkvalitet.
Jag tror att det finns en ledtråd till detta i servicemanualen.
abc812.png
Kolla SG01-SG03
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nu går monitorn igen, det är inga större fel på den nu men lite mer justering av färg behövs nog.
IMG_1430.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Justera konvergens är en såndär grej som är ganska lätt när man lärt sig göra det, men för folk som aldrig justerat sånt eller som försökt utan att ha vettiga instruktioner så tycker de att man verkar vara magiker som lyckas justera på nolltid :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Skärmen är ihopskruvad och ställd på golvet i väntan på upphämtning. Men några saker till ska lagas först. En FD2-D och en kassetbandspelare.

Men först så fick jag en ABC80 till av en kollega. Den skulle fungera, men inte stabilt. Monitor och diskstation ingick också. Diskstationen har jag inte kollat på ännu, monitorn verkade okej så den fick bara en tvätt. Datorn däremot var verkligen inte i toppform. Men den har en kul modifikation, den är expanderad till 64K RAM. Det gör att man får switcha ut BASIC-ROM för att kunna använda allt RAM. Man kan antigen använda RAM för att köra CP/M eller för att ladda in BASIC:II (varianten av basic som man körde på ABC-800 maskinerna).

Kortet i datorn,hr kan man se att 4116 minnena är utbytta mot 4164.
IMG_1439 (1).JPG
Datorn gick att få igång när man petade och bände i kortet, glapp i socklar? Jag bytte ett par, speciellt en i videodelen var ruttten. När man petade på kretsen så kunde man få skräp på skärmen, inte bara random tecken. När den var bytt så verkade videogenereringen fungera. Sen fick man ibland ABC80 promten och ibland bara skräp, det brukar vara ett tecken på att något runt CPU-minnen-ROM gör att CPU:n inte kör på rätt sätt. Ofta på grund av att spänningar till minnena saknas, men inte här eftersom det fungerade ibland.
IMG_1447.JPG
Det magiska petfingret hittade tillslut en IC som man kunde peta runt på och på så sätt få datorn att fungera eller spåra ur. När kretsen lyftes ur sockeln så blev det tydligt vad problemet var. Ett ben var av, detta är första PROM:et till BASIC:en, ny sockel och nytt PROM så går datorn hur bra som helst!
IMG_1446 (1).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag började kolla på FD2-D diskstationen. Först testade jag kontrollern och drivarna. Drivarna bråkade en del, men med rengörning och med delar ur ytterligare en FD2 station så lyckades jag få ihop två drivenheter. Glömde fota under tiden, det var för mycket frustration! Ett standardfel på drivenheterna (Pertec FD-200 https://www.abc80.net/archive/luxor/dis ... Manual.pdf) är att fettet på glidpinnarna som huvudet sitter på torkar så huvudet inte kan röra sig fritt.
IMG_1441.JPG
Sen kikade jag på nätdelen, man ser att en kondensator läckt en del... Jag har bytt alla elektrolytkondensatorer och några RIFA kondensatorer, men de stående 1000uF/63V (som läck på bilden) hade ja inte hemma. Nätdelen är annorlunda i FD2-D jämfört med FD2. Den funktionella skillnaden mellan FD2-D och FD2 är att den senare bara kan läsa 80K disketter (FM).
IMG_1438.JPG
Nu är detta pausat i väntan på att kondensatorerna ska komma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

:tumupp:
Är det här nya "Målilla"-verkstaden? :mrgreen:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp:

Vad har hänt med den högra av de två 2200/16-elektrolyterna i floppynätdelen? Den ser ut att ha smärre krockskador? Finns det risk att nåt kommer i kläm och mosar den när allt är monterat, typ om en kabel hamnar på fel ställe eller liknande? :o
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Oklart vad bucklan kommer ifrån. Men det finns ingen risk för krock eftersom nätdelen sätts ihop med ett ”lock”.
IMG_1436.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

ASEA skrev: 6 juni 2023, 14:07:33 :tumupp:
Är det här nya "Målilla"-verkstaden? :mrgreen:
Kanske det, jag har ganska många ABC80 på mitt samvete. Jag har faktiskt träffat Göran i Målilla några gånger, men det är länge sedan nu.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick kondensatorerna, nu sitter det på kortet.
IMG_1462.JPG
Testar nätdelen med konstlast. Den startar inte om man inte skickar -12V in från datorn.
IMG_1463.JPG
Så med hela delar så är det bara att skruva ihop och testa! En systemskiva i varje drive!
IMG_1464 (1).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

anders_bzn skrev: 6 juni 2023, 12:36:56 Skärmen är ihopskruvad och ställd på golvet i väntan på upphämtning. Men några saker till ska lagas först. En FD2-D och en kassetbandspelare.

Men först så fick jag en ABC80 till av en kollega. Den skulle fungera, men inte stabilt. Monitor och diskstation ingick också. Diskstationen har jag inte kollat på ännu, monitorn verkade okej så den fick bara en tvätt. Datorn däremot var verkligen inte i toppform. Men den har en kul modifikation, den är expanderad till 64K RAM. Det gör att man får switcha ut BASIC-ROM för att kunna använda allt RAM. Man kan antigen använda RAM för att köra CP/M eller för att ladda in BASIC:II (varianten av basic som man körde på ABC-800 maskinerna).

Kortet i datorn,hr kan man se att 4116 minnena är utbytta mot 4164.
IMG_1439 (1).JPG

Datorn gick att få igång när man petade och bände i kortet, glapp i socklar? Jag bytte ett par, speciellt en i videodelen var ruttten. När man petade på kretsen så kunde man få skräp på skärmen, inte bara random tecken. När den var bytt så verkade videogenereringen fungera. Sen fick man ibland ABC80 promten och ibland bara skräp, det brukar vara ett tecken på att något runt CPU-minnen-ROM gör att CPU:n inte kör på rätt sätt. Ofta på grund av att spänningar till minnena saknas, men inte här eftersom det fungerade ibland.
IMG_1447.JPG
Det magiska petfingret hittade tillslut en IC som man kunde peta runt på och på så sätt få datorn att fungera eller spåra ur. När kretsen lyftes ur sockeln så blev det tydligt vad problemet var. Ett ben var av, detta är första PROM:et till BASIC:en, ny sockel och nytt PROM så går datorn hur bra som helst!
IMG_1446 (1).JPG
Jag fick hjälp att komma på hur denna modd är gjord. Det är gjort efter artikelserie i mikrodatorn från 1984. Den finns såklart redan i arkivet: https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... -small.pdf
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Ja, precis den artikelserien tänkte jag på. Trodde dock det var i äldre nummer.

Gjordes det nånsin någon portning av CP/M för detta?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte om det portades CP/M till denna versionen av hårdvara. Det finns en text ur abc-bladet som tar upp svårigheter med CP/M till denna. Man behöver mappa om bildminnet och stänga av NMI. Båda kräver ytterligare modifikationer...

Jag har CP/M till ABC800 men inte till ABC80.
64k-abc80-abcbladet.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

CP/M är knepigt med bara 40 teckens skärm också.
Skriv svar