Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hemisfariskt
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 juni 2023, 15:18:41

Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Inlägg av Hemisfariskt »

Hej, tänker bygga en kontrollpanel i ett apparatskåp som med hjälp av tre termostater och kontaktorer ska köra fyra olika laster, men en av termostaterna ska ha en säkerhetskrets så den inte kan köra om en annan komponent inte går.
dessutom behöver jag lite erfarenheter om PT-100 tempgivare hur de kopplas samt hur man bygger en sån där startknapp som är återfjädrande med ändå slår till en funktion tills man trycker på en stoppknapp.

Såhär har jag tänkt mig upplägget:
Bildlänk

Alltså; Huvudbrytaren slår till ström och den röda stoppknappen börjar lysa.
Man trycker då på den gröna startknappen som själv börjar lysa samt släcker den röda.
Denna startar även cirkulationspumpen och första kontaktorn.

Första kontaktorn ger ström till termostaterna som startar och börjar mäta, den ger också ström till lastkontaktorerna
Den första lastkontaktorn drar direkt och första höglasten börjar gå.
Den andra lastkontaktorn har ström men styrs av termostaten.
De sista två termostaternas egna reläer orkar själva köra sina laster utan kontaktor.

Nu till mina frågeställningar. (Och jag bör väl tillägga att jag använder alla tre faser, höglasterna går L1-L2 samt L3-L2, alla andra laster, termostater, lampor osv går på 230v L2-N.


1.(på bild)
Eftersom jag är blind på vad många komponenter heter på fackspråk och hur dessa legobitar ska sammanföras så har jag ingen aning om vad jag ska köpa eller hur man bäst kopplar dessa för önskad funktion
Frågan är alltså: Kan ni ge exempel eller förslag på vilka knappar och underdelar som jag bör ha och passar samt gärna hur de kopplas?(brukar ju annars vara gjutet i komponenthuset hur man kopplar, och lite trial and error har ju ingen dött av... bara några hundra tusen. Skämt åsido.


2.(på bild)
Denna är för mig svårast... Hur ska man kunna styra kontaktorn med pumpen? Alltså som säkerhetsfunktion tänker jag såhär; Om pumpen får ström men inte går(bränd eller frisnurrar pga. luft eller trasig axel) så ska inte kontaktorn dra utan bara ifall pumpen går samt drar lite mera ström än vad motorn gör när den frisnurrar.

Jag kommer inte på ett vettigt sätt att koppla det enkelt, man kan väl inte koppla utgången från pumpen först genom kontaktorns styrkrets innan man går till N? Kontaktorns styrkrets har alldeles för högt motstånd för att dra nog med ström för att samtidigt köra pumpen, och om så hade varit hade man ju begränsat strömmen genom styrkretsen så att kontaktorn inte drar i vilken fall.

Frågan är alltså: Hur gör man en (billig) analog kännkrets som inte låter kontaktorn dra om inte också pumpen går.


3.(på bild)
Angående dessa tempgivare. Finns som 2, 3 och 4-poliga. Mina termostater har bara två utgångar till givare och har altså inga PT-drivers inbyggda.
1, kan man koppla in en 4-polig termogivare till mina 2-poliga termostater? dvs, har de någon annan kemi än 2-poliga?
2, OM man kan det, hur blir precisionen och konsistensen hos den 4-poliga? DVS, är det helt bortkastat att köpa en svindyr 4-polig precisionsgivare när man ändå kopplar den som en billig 2-polig givare?

Mvh
Andreas.

PSPSPSPS

Jag är helt värdelös på att göra elscheman,tror jag är dyslektiker när det gäller el även om jag kan nästan alla komponenters symboler som jag ska använda. Suttit till och från några dagar och kastat säkert 20 A4 papper med försök i soptunnan, OM någon av er har tillgång till ett sånt där CAD program för el och har lust, ork och vilja, skulle någon snälla-bella kunna göra ett elschema åt mig när konstruktionen väl blivit låst?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Inlägg av TomasL »

Du kan ju börja med att tala om vad för termostater du har, annars blir det svårt.
Hemisfariskt
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 juni 2023, 15:18:41

Re: Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Inlägg av Hemisfariskt »

Jumo termostat.
Conrad: 198391
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Inlägg av TomasL »

Du kan inte använta PT100/PT100 till denna, enbart givare typ J, K eller L
Hemisfariskt
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 juni 2023, 15:18:41

Re: Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Inlägg av Hemisfariskt »

Hoppsan sa, googlefelsnisse å allt, hette ju likadant

Rätt termostat, dubbel och trippelkollat. Conrad: 198006
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Inlägg av TomasL »

En 3/4-tråds PT-givare är rätt onödig, då du inte kan utnyttja den ändå.
Å andra sidan har jag termostater på tradden vilka är universella och tar alla typer av givare
https://www.tradera.com/item/343374/595 ... -din-skena
Hemisfariskt
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 juni 2023, 15:18:41

Re: Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Inlägg av Hemisfariskt »

Jo. Hittar ingen med gänga som har rätt insticksdjup och om man köpen en rak så hittar jag inte klämhylsor i rostfritt som fungerar. ifm hade en som var rätt längd, färdig med gänga och bara att svetsa en muff och gänga fast men då kostade den 1300 spänn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Inlägg av TomasL »

Vad behöver du för djup på dykröret, och vilket material behöver du.
Har en bunt PT100 klass A med 3m kabel liggande, har för mig att de har en diameter om 4mm eller nått sånt 30-40mm lång känselkropp, de är förvisso 4-tråd, men det går bra att koppla dem som 3 och 2-tråd också.
Orsaken till att man använder 3 och 4tråd är för att minska ledarens inverkan på mätvärdet, med en 4-tråd som kopplas in på ett instrument med 4 anslutningar kan man ha hur lång kabel som helst utan att mätvärdet påverkas.
2 och 3-tråds mätning så får man alltid en påverkan från kabeln till givaren.

Jag vill nog ha en 3-hundring styck för givarna.

Dykrör kan du köpa för någon hundring eller två styck om du inte tillverkar dem själv.
Hemisfariskt
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 juni 2023, 15:18:41

Re: Behöver lite hjälp med komponenter till en kontrollpanel.

Inlägg av Hemisfariskt »

Jag har nog löst själva termo delen, kommer använda mig av rostfria klämringskopplingar från vvs sidan som jag svetsar i sidan att nypa fast givaren med.
Givaren får bli en rak 8mm PT-100 med kortast möjliga platina-element och jag skippar dykröret pga tröghet, Loctites gängtätning får hålla det tätt.

M.o.a var det den enka delen.

Håller på att läsa och fundera på om knapparna som ska styra första kontaktorn. Man ska ha någonting som heter kontaktelement som är "hjärnan" i knappen underst, och den ska fungera då typ som en tyristor så att den fortsätter vara "dragen" även när man släppt knappen.

Stopp likadan fast med en "Normal Closed" antar jag så att man bryter strömmen till startknappen när man trycker på knappen.

Men vilka? Jag fattar inte vad som betyder vad eller vad som passar med vad.
Skriv svar