Impulsförstärkare till en flip clock

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av DDD80 »

Har hittat en flip clock av finare modell som jag tänkte köpa. Problemet är att den kräver 60V för att drivas, och de flesta styrenheter jag hittar är 24V eller lägre.

Dock finns denna sida med vad jag tror att jag behöver:

https://www.nebenuhrsteuerung.de/Nus6.htm - för att skicka puls en gång i minuten.

https://www.nebenuhrsteuerung.de/ImpVerst.htm - för att förstärka impulsen, från 12/24 till 60 V.

Har också ett nätaggregat som levererar 30 V, vilket det ska vara enligt beskrivningarna.

Problemet är att den tyska sidan vad jag kan se inte skickar till Sverige. Har frågat han som driver den, men inte fått något svar än (och är otålig). Samtidigt vet jag inte vad jag ska söka på. Styrenheter finns på Ebay och liknande, men det är just det han kallar för impulsförstärkare jag antar finns på andra ställen, men jag hittar inget. Eller snarare, det jag hittar vet jag inte om det är sådant jag ska ha.

Tacksam för hjälp. Förhoppningsvis svarar tysken att han kan skicka, men tills dess hade det varit bra att veta om man kan ordna detta själv.
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av MiaM »

Det verkar som att ifall man söker på "slave clock" DIY circuit så får man en del förslag.

Detta bygge använder reläutgång:
https://sound-au.com/clocks/arduino.html

OBS att det verkar finnas två sorters centralurstyrningar. Dels de som ger puls med växlande polaritet, och dels de som bara ger en puls i allmänhet.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av DDD80 »

Tyvärr lite över min förmåga är jag rädd för. Tänkte mer om det gick att hitta färdiga komponenter, motsvarande de som säljs på den tyska sidan.

Bra tips om pulsen, ska kolla detta.

Edit: verkar vara att pulsen växlar mellan plus och minus, om jag läser detta rätt?!

https://www.flipclockfans.com/forum/for ... #post27160

Samma märke och modell: "I think I need to wind a new coil for a Boselli Icon 30 that's missing its original coil. The original coil, made for +/- 24V impulses, had a whopping 23,500 turns."

Nu är min 60 V och inte 24, men jag antar att det innebär att den växlar polaritet med varje puls.
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av MiaM »

Är det mjukvaran och/eller hårdvaran som du helst vill slippa pyssla med för komplicerade grejer?

För hårdvaran:
Om du står ut med att använda reläer (som slits med tiden, till skillnad från halvledare som fungerar i princip ända till något yttre förstör dem) så borde du kunna använda nåt färdigt tillbehör till Arduino eller Raspberry Pi så att du får två växlande reläer. Antingen kort med minst två växlande reläer direkt på kortet, eller kort som kan driva reläspolar ihop med reläer du köper separat. Eller möjligtvis kort med slutande relä som i sin tur får driva spolen på separat relä, men det är lite som att gå över ån för att hämta vatten med de strömmar som jag gissar att centralur har. (Om du däremot skulle t.ex. styra t.ex. en stor pump, kompressor eller annat så är det vettigt att låta ett litet relä styra ett större relä/kontaktor).

För mjukvaran så måste det finnas färdig kod antar jag :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av mrfrenzy »

Enklast för dig är väl bara att beställa på den tyska sidan och ordna frakt genom www.mygermany.com.
Jag använder det ofta för att beställa från Tyska butiker.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av X-IL »

Jag har byggt en slavurskontroller (växlande polaritet) med en ESP, ett stegmotordrivkort och lite smått runtom. Det absolut svåraste jag haft med detta är utrökningen av buggar i synkningen mot NTP-server.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av Skogen »

X-IL: Måste fråga, vad var det för buggar i synkningen mot NTP-server?
Jag håller själv på med en NTP-styrd klocka, hade varit intressant att veta.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av X-IL »

Det var lite blandade delar SBS och klurigheter skulle jag säga. Jag synkar ganska ofta och har byggt in funktion för att springa ifatt minuter (med visaren) om man tappat i synk mot servern. Jag hade ibland problem med nollövergång vid ny timme, missades en sån så stod klockan still till nästa övergång och en hel timme var borta. Sen hade jag också nåt annat strul när man missat ett paket vid minutövergång. I efterhand har jag insett att ESPns inbyggda klocka är väldigt väldigt bra (tror jag loggade att den höll sig inom sekunden på tre dygn eller nåt), så att hålla på och synka ofta är helt onödigt. OM man som i ditt fall (gissar jag), bara ställer om den lokala klockan när man får ny tid från NTP så är det ju inte så jobbigt, men när man ska jaga ifatt tiden med den analoga visaren (eller flippblocket) så blir det lite mer att klura på.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av Skogen »

Tack X-IL, för en bra beskrivning. Jag synkar nu en gång per timme men då räcker det nog med en gång per dygn :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av Marta »

Sök enkelhet och undvik det komplicerade.

Det enklaste och billigaste är att göra en egen konstruktion som från början görs för att ge de pulser som behövs. 60V för pulsbelastning ordnas med en större lyting och en spänningsstege. En trafo som ger 12V AC räcker för det. Sedan en enkel microcontroller som skapar pulserna. En H-brygga (kanske med reed's på +60V) om det skall vara polskifte, annars en enkel trissa.

Mina hembyggda klockor holler tiden fint utan någon yttre synkning sedan de kalibrerats. Det är PIC med kristall till den inbyggda oscillatorn. Mät felet över en vecka, räkna ut rätt delningstal och använd detta så blir det bra.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av DDD80 »

Ursäkta sent svar.

Har nu fått svar från den trevlige tysken, och det är inga problem att skicka sakerna. Däremot går klockan inte, och det är delvis oklart varför. Jag har på hans instruktioner kopplat den till plus/minus, bytt till minus/plus och sedan tillbaka till plus/minus men inget händer. Har testat 12 V, 24 V och 30 V men inget händer. Dock är det oklart vilken spänning klockan egentligen ska ha. I annonsen stod det 60 V, men på baksidan av klockan står det 12 V, men det är överstruket och i stället står det V60.

Har mätt motståndet på spolen, och det är ca 5,3 kOhm. Enligt tysken brukar dessa verk kräva ca 6 mA, vilket iofs innebär att 30 V inte räcker. Men det hade varit trevligt med något livstecken, men jag antar att med för låg spänning genom spolen går det ingen ström alls. Har kört den genom en converter som mäter spänning och ström, och det står 0.00 A när jag lägger på 30 V. Mer än så kan den inte, så jag får försöka hitta en bättre.

Så om nästa steg är att mata på med 48 eller 60, ska man helt enkelt skaffa en som kan omvandla säg 30 till 48 eller 60 och testa samma sak med att byta polerna, och då borde det hända något, eller?

Edit: nu fick jag svar från tysken igen och att den visade 0.00 kan bero på att displayen inte kan visa strömmar lägre än 0.01 A. Återkommer med min Fluke.
Senast redigerad av DDD80 25 maj 2023, 21:29:28, redigerad totalt 1 gång.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av DDD80 »

Marta skrev: 16 maj 2023, 13:12:45 Sök enkelhet och undvik det komplicerade.

Det enklaste och billigaste är att göra en egen konstruktion som från början görs för att ge de pulser som behövs. 60V för pulsbelastning ordnas med en större lyting och en spänningsstege. En trafo som ger 12V AC räcker för det. Sedan en enkel microcontroller som skapar pulserna. En H-brygga (kanske med reed's på +60V) om det skall vara polskifte, annars en enkel trissa.

Mina hembyggda klockor holler tiden fint utan någon yttre synkning sedan de kalibrerats. Det är PIC med kristall till den inbyggda oscillatorn. Mät felet över en vecka, räkna ut rätt delningstal och använd detta så blir det bra.
Tack för input, men tyvärr är detta i det närmaste grekiska för mig. Men har som sagt fått svar från tysken, så förhoppningsvis kan det gå den vägen.

Transformator som ger 12 V AC är jag med på, men sedan är det värre.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av Marta »

Ber om ursäkt för mitt minst sagt usla svar.

För att få fram 60V utan att köpa några nya dyra saker, bygg en likriktare som tar upp spänningen från en trafo som är lätt att få tag på. T.ex. dubbla från en 24V eller fyrdubbla från en 12V, beroende på vad Du redan har eller enkelt kan skaffa. Använd t.ex. 470 50V elektrolytkondingar och 1N4007 dioder.

En Arduino med reläkort, som Mia föreslagit, är nog den bästa lösningen. Köp inga exotiska kort till skyhöga priser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler Figur 4
https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier Figuren längst upp till höger
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Impulsförstärkare till en flip clock

Inlägg av DDD80 »

Åter ett sent svar, men nu tror jag i alla fall att jag förstår hur du menar. Tack!

Tyvärr är jag inte hemma på Arduino än (ska försöka bygga ett bevattningssystem under sommaren, men där är jag inte än). Så jag är fortfarande hänvisad till dyrare färdiga produkter.

Men den goda nyheten är att jag nu fått hem en boost från Amazon, som gör att jag får ut 60 V. Lägg till en dubbelpolig strömbrytare och et voilà: den funkar! Väldigt tyst och fint, så nu ska jag bara få tag i en impulsgivare som håller tiden.
Skriv svar