Reglering av element

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Reglering av element

Inlägg av MadModder »

Men hur ofta är det så mycket som 40° i ett rum? Tror inte kylning behövs om man inte har lådan står mitt i solskenet.
Och en fläkt kan inte få något att bli kallare än omgivande luft.
Däremot kanske en fläkt inne i lådan är bra för att få samma temperatur från botten till toppen.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Reglering av element

Inlägg av Prins Valiant »

kontaktproblem skrev: 31 maj 2023, 23:36:54 Nu börjar det övergå mitt förstånd kanske lika bra att lägga ner projektet
Jag förstår hur du tänker med denna debatt. Köp ett frostskyddselement i närmsta varuhus för ca 250kr, Biltema, Jula, Hornbash..
Köp Amazontermstaten som du hittade, med frakt kostar drygt 250 kronor. Bygg en låda och ställ in det. Köp kanske en stor plastlåda och testa. Håll angivna montageavstånd för frostvakten så det inte blir brandfara. Jag tror det kommer gå bra!
kontaktproblem
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 maj 2023, 09:23:51

Re: Reglering av element

Inlägg av kontaktproblem »

Jag gör som du säger Prins Valiant det var ungefär så jag tänkte mig från början men jag funderade på ett litet oljefyllt element tänkte att det kanske gav jämnare värme om det reglerades men som sagt jag har bristande kunskaper om elektronik Tack alla som engagerat sig i detta
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Reglering av element

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tror själv att ett oljefyllt element innehåller för mycket "värmemassa". Om termostaten slår ifrån finns mycket värme i oljan och det fortsätter att stiga i temperatur. Samma sak att det kan bli trögt i att möta om det blir kallt. Du har för liten luftvolym för ett oljeelement. En frostvakt har ju bara den lilla värmespiralen som troligtvis svalnar på några minuter när det blivit rätt värme.
kontaktproblem
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 maj 2023, 09:23:51

Re: Reglering av element

Inlägg av kontaktproblem »

Ja när du beskriver det så låter det rimligt jag kör på frostvakten
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Reglering av element

Inlägg av grym »

bra placering av temperaturgivaren i förhållande till värmekälla och det som ska värmas underlättar med
kontaktproblem
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 maj 2023, 09:23:51

Re: Reglering av element

Inlägg av kontaktproblem »

Nu har jag skaffat allt jag behöver till mitt projekt jag är fundersam på temperaturregleringen då jag inte är bra på engelska hoppas att någon vänlig själ kan vägleda mig frostvakten är ju på max 35grader önskar komma något högre eller närmare 40 grader
51BgwYdh5AS._AC_SL1000_.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reglering av element

Inlägg av 4kTRB »

Frost vid 35 grader ?
Hur fungerar den logiken?
kontaktproblem
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 maj 2023, 09:23:51

Re: Reglering av element

Inlägg av kontaktproblem »

termostaten på frostvakten är graderad till max 35+grader
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reglering av element

Inlägg av 4kTRB »

Frostvarning är väl vanligtvis runt ett par grader plus?
Kanske 35 grader i Kongo ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Reglering av element

Inlägg av grym »

japp, frostvaktens termostat är relativt högt på högsta, så man kan sätta den så, det är billigare att ta en standard, än en med litet reglerområde

prova att vrida upp den max och kolla om det räcker
om inte får kan plocka isär och koppla förbi termostaten
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Reglering av element

Inlägg av adent »

Kontaktproblem, den du visade bild på borde väl funka fint. Blev intresserad själv till ett kylskåp. Har du länk?

Edit: Hittade och beställde. Ska bli spännande! Ska som sagt vara till ett kylskåp och för att lagra ost, så perfekt att kunna ha lite högre temperatur i kylen.

MVH: Mikael
kontaktproblem
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 maj 2023, 09:23:51

Re: Reglering av element

Inlägg av kontaktproblem »

ja det kanske blir så som du skriver grym att jag måste koppla förbi förbi termostaten men jag behöver den externa tempregleringen för att elementets inbyggda termostat sjunker för mycket jag hoppas fortfarande att någon vänlig själ kan berätta hur man ställer in den externa termostaten då allt som rör den är på engelska optimalt vore att tempen ligger mellan 37 till 40 grader
51BgwYdh5AS._AC_SL1000_.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Reglering av element

Inlägg av Mindmapper »

Lite fundersam!
Hur sitter tempgivaren placerad? Förmodar att den sitter i apparaten. Hade det varit en lös tempgivare vore det väl enklare. Vill du ha 40 grader i lådan skulle du placera givaren i lådan. Har du givaren i rummet blir det ju rummet som kommer att ge information om temperaturen. Den kommer alltså att slå av när det blir 35 grader i rummet.

Om du lyckas placera givaren lågt på en kall punkt i lådan eller en punkt där det läcker ut en del luft till omgivningen (rummet?). Då skulle du kanske kunna hitta en placering där givaren mäter 35 grader när du i själva verket har 40 grader högre upp i lådan. Varm luft stiger uppåt, därför borde det bli varmare högre upp i lådan.

Placeringen av elementet är också viktigt. Det ska vara placerat så att det inte värmer givaren, bara honungen. Du kanske måste placera honungen på en upphöjning i lådan för att få rätt värme på honungen.

Du måste alltså ha en termometer placerad där du vill ha 40 grader. Givaren till regulatorn ska placeras på ett ställe som har 5 grader lägre temperatur. Om du kan uppnå detta så har du lyckats. Prova att värma en hink med vatten och se hur temperaturen i vattnet ändras. Tänk på att det tar lång tid att värma vatten. Honung värms något snabbare. Därför behöver du lite mindre vatten än om det vore honung.

Ser ju nu på bilden att tempgivaren sitter utanför regulatorn. Så mycket lättare.
kontaktproblem
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 maj 2023, 09:23:51

Re: Reglering av element

Inlägg av kontaktproblem »

mindmapper det blir precis som du beskriver det en låda av frigolit med en träställning 60 cm hög stående på botten elementet skruvas fast i mitten av ställningen och honungskärlet står på ställningen en extra termometer är nog inte fel då det kanske skiljer mer än jag tror mellan topp o botten det blir bara 25cm mellan elementet och lådan borde väl räcka det är ju inte mer än 200w något säkerhetsavstånd var inte angivet för elementet
Skriv svar