Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av TomasL »

Teknikern skrev: 31 maj 2023, 20:44:18
TomasL skrev: 31 maj 2023, 18:46:28

Till exempel motorn till min X1a, jag gjorde bedömningen att det inte är lönt att försöka renovera den, då en bra motor kostar 1/4-del av kostnaden för att renovera den befintliga.
Sen beror det ju också på om man har kunskap, rätta verktyg och maskiner för att ta itu med dylika renoveringar. Bilverkstäderna häromkring förser mig med jobb när dom går bet på nåt och det är nåt riktigt exklusivt i fordonsväg. Jag har sparat mångs sköna tusenlappar åt bilägare då reservdelar inte funnits eller verkstäderna gett upp, allt handlar enbart om vilja och pannben, allt går att lösa. Sen är det ju också en kul utmaning med specialjobb, då gäller inga vanliga tag utan man får tänka till lite och kanske göra nåt specialverktyg som inte finns.
Fortfarande, så handlar det om om kostnad vs insats, det spelar ingen roll hur många tusingar du tjänat in, då det saknar relevans
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Teknikern »

Naturligtvis får ju var och en göra som den tycker enligt eget gottfinnande och är det ingen exklusiv bil där reservdelar antingen kostar en förmögenhet eller helt enkelt inte finns då är det en annan sak, i detta fall jag syftar på hade bilen ett högt värde och var ovanlig och då lönar det sig alltid med även en lite kostsam reparation när ägaren bestämt sig att behålla fordonet. I detta fallet var det specialreparation av en BMW-topp till deras V12-diesel, en sån topp skakar man inte fram bara sådär, närmsta fanns begagnad i ett land väldigt långt borta och skulle kostat en bra bit över 20,000:-+ frakt. Nu hamnade toppen hos mig istället och blev renoverad.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av mrfrenzy »

Prins Valiant skrev: 31 maj 2023, 18:36:14 Tänker på eltandborstar, Oral-B. Vilket slöseri att slänga dessa då de inte tar laddning längre. Batteri kan man köpa för en hundring. När man har bytt batteri några gånger tar det 20 minuter att montera ett nytt. Jag har tandborstar som haft minst 4 batterier, mekaniken är helt ok. Batteriet är den svaga länken. Slöseri att slänga bra produkter. Jag har sett att i Tyskland finns företag som till rimlig kostnad byter batteri i eltandborste.
Jag finner ett nöje i att hitta reservdelar för att laga tandborsten, dammsugarvindan, trasiga gångjärnen på laptoppen, eller läsa felkod och byta ABS-givare på bilen.
Förvara inte tandborsten i laddaren, det tar kål på batteriet!
När borsten börjar gå sakta sätter jag den i laddaren över natten och tar ur den på morgonen. Batteriet håller minst fem år.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av ASEA »

Precis, det blir nån minneseffekt eller nåt på batterierna. Mina brukar hålla ca 3år, en kompis kör slut på sina på typ mindre än halva tiden.
För 200kr som de billigaste bruka kosta när det är kampanj så är det bra livslängd om de håller 3 år.
De riktigt gamla gick att skruva isär(gängad botten), sen var man tvungen att bända isär dem och de senare tror jag man får såga itu då de är ihoplimmade eller ihopsmälta.
Att se över laddrutinerna är mer effektivare och ekonomiskt. När batteriet väl sen är slut så är troligtvis resten också på G.
Översta lagringen/hålet blir ju större med tiden också och där samlas en del snusk.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: 31 maj 2023, 21:04:21 Fortfarande, så handlar det om om kostnad vs insats, det spelar ingen roll hur många tusingar du tjänat in, då det saknar relevans
Fortfarande, när man lagar saker åt sej själv på sin fritid så kan man ju fortfarande spara tusenlappar även om det tar 5 timmar att laga.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Prins Valiant »

mrfrenzy skrev: Förvara inte tandborsten i laddaren, det tar kål på batteriet!
När borsten börjar gå sakta sätter jag den i laddaren över natten och tar ur den på morgonen. Batteriet håller minst fem år.

Jag vet, själv laddar jag inte förrän den blinkar för laddning och laddar då fullt. Den brukar klara sig ett par år mellan batteribyte. Det är väl även en fråga om förväntning på kapacitet. Klarar sig min tandborste inte 8 dagar mellan varje laddning ( två borstningar per dygn enligt inbyggt körschema), anser jag att batteriet är kört och byter det. De nya med LiPo - batterier ligger på 10-11 dygn. Man skall ju kunna åka på en veckosemester med handbagage utan att släpa laddare. Andra kanske accepterar 5 dagar :)

Men jag tror att väldigt många har batteriladdaren som förvaringsplats. Inte bra.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av svanted »

jag drar mig inte från att försöka reparera vad som helst,
förra tvättmaskinen var typ 20 år gammal,
bytte dämpare,kol, slangar pump, e.t.c.
den fungerade men lät som dåtidens tröskverk.
och minns orden.
-Du ska då laga ALLT, vi behöver en ny tvättmaskin.
då blev det en ny,
och visst är den bättre, knäpptyst i jämförelse,
programmerbar..
och en d-a massa finesser...

men...

det är samma skillnad mellan V70n och forden från -65..
som är högljudd, går sönder jämt, obekväm...
men det är tydligen inte samma sak...???
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Glenn »

svanted skrev: 2 juni 2023, 05:55:59
-Du ska då laga ALLT, vi behöver en ny tvättmaskin.
då blev det en ny,
och visst är den bättre, knäpptyst i jämförelse,
programmerbar..
och en d-a massa finesser...
Tja, min gamla tvättmaskin dog och jag köpte en ny.. svårt att se att den är bättre på något sätt,
den tar MYCKET längre tid på sej att tvätta, den låter mer under centrifugeringen, sen har den en
massa finesser man ALDRIG använder, på bekostnad av att man måste trycka mycket mer vid
varje tvätt för att stänga av de värsta dumheterna..
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av DennisCA »

Tycker det är samma med maskiner som bilar, alldeles för mycket onödigt tjafs och skräp har tillkommit med åren.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Mizzarrogh »

ToPNoTCH skrev: 31 maj 2023, 20:58:17
Mizzarrogh skrev: 31 maj 2023, 20:31:46 Alla har ju dock inte jobb där man kan välja att jobba mer, många har en fast lön och fasta tider som man inte kan påverka särskilt mycket, har man det är det ju inte särskilt meningsfullt att tänka på det, jag skulle inte heller offra betald arbetstid på det om jag förlorade pengar på det.
Jag skrev "jag".

Och din tes är ju ju hela poängen. Vi är olika och har olika förutsättningar.
Jag kan välja det, men trots det så sitter jag hellre hemma och lagar en jävla NAD CD-spelare (trots att jag inte äger en CD-skiva) istället för att jobba, för jag tycker det är kul och mediterande.
Men det bygger på mina förutsättningar.

Jag lagar även en del saker åt folk i omgivningen, men helt plötsligt kommer pressen att fixa inom given tid och allt och då försvinner glädjen totalt.
Ja, så är det ju, jag kastade en halv lastpall med gamla 90 tal Kinatillverkad HiFi grejer förut för att de är tråkiga att laga och andrahandsvärdet är såpass lågt på det att jag inte hade lust att hålla på med det för att tjäna en skitsumma på tradera.
Däremot mitt gamla Sonab steg ser jag fram mot att skruva isär, det är roligt att meka med och det är snyggt att ha framme.

jag tyckte bara det var litet drygt att skriva att personer som gillar att laga saker anmodas gå på bidrag. Jag gör hellre det än hänger framför TV över ett gäng halvnakna män som ligger och kramas på en lerig gräsplan, det får jag se ändå på jobbet, men det är ju upp till var och en. :)
Skriv svar