Reverse engineering med KiCad 7.x

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Reverse engineering med KiCad 7.x

Inlägg av Mickecarlsson »

En följdfråga jag fick i tråden om RT-datorn var "Hur gör man för att reverse egnineera" ett kretskort i KiCad 7.x?
Jag tittade först på denna (långtråkiga) video:
Här fick jag grunderna hur man gör.

Skanna in en två bilder, en på framsidan och en på baksidan av dit mönsterkort (jag valde 300DPI) och se till att den endast är lika stor som originalkortet, dvs, i ditt skanningprogram, välj ytterkanterna på kretskortet och skanna endast detta. Jag använde Xsane i Linux mot min HP M176 skrivare/skanner. Skanna in i TIFF, inte jpg!
Nu det lite meckigare, bilden med baksidan av mönsterkortet måste flippas horisontellt för att bli korrekt i KiCad och det måste sparas utan att förändra storleken.
Passa även på att öka eller minska kontrasten på bilden så kopparbanorna syns tydligare, det kommer att hjälpa när ledningar ska dras.

Skapa ett schema, lägg in alla kretsar, motstånd och kontakter med samma beteckning (IC1, R1 etc).
Koppla alla GND och +5V du ser och vet var dom ska vara, typ pinne 7 och 14 på en 14-pins IC är GND och +5v. Dra inga andra linor.
Starta PCBeditor, aktivera User1, välj Place, Add Image, leta upp dina bilder, lägg in dom på Layer User1 och User2
Se till att dom är OK i storlek. Mät i KiCad., stäng av och sätt på User1/2 och verifiera att kortet är i linje med hålen, annars blir det jobbigt.
TIPS: ta upp User1-bilden, fyll i alla vios du kan se, då ser du tydligare om fram och baksida är i linje.
Stäng av User2, låt bara User1 vara aktivt.
Klicka på Update PCB from schematic och du får en drös komponenter som du ska placera exakt där dom ska vara på kortet.

Sen är det "bara" att klicka på en pinne och följa var den pinnen är kopplad till, håll nere CTRL och klicka på pinnen.
Hoppa över till schemaeditorn, du ska nu ha två markeringar på de pinnar du markerat. Dra en linje mellan dom.
Gå tillbaka till pcb, Update PCB och du har nu en rats nest mellan dina pinnar, lägg nu en linje som följer din bild mellan pinnarna, jag tror du fattar.
Dra alla banor som som inte går genom vior, när det är klart, stäng User1 och slå på User2 och gör samma sak på baksidan.
När alla banor utan vior är dragna, då kan man börja med viorna.
Följ banan och se var start och slut är, klicka på pinnarna som vanligt och dra dom på schemat.
Här är KiCad mycket bra, om man startar på en pinne och går till första vian och klickar byter vian namn och hamnar på rätt net.

Övning ger färdighet.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Reverse engineering med KiCad 7.x

Inlägg av ASEA »

Det här var ju mycket intressant. Var tvungen att ladda ner senaste KiCad.
Känns som det börjar bli en allt mer "komplett" och mogen PCB-suite, iallafall för hobbybruk.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Reverse engineering med KiCad 7.x

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag använder de som följer med, om jag behöver något äldre skapar jag själv komponenten och lägger det som ett projektbibliotek.
T.ex. för RT-datorn har jag skapat 2532 eprom och 4118 ram.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Reverse engineering med KiCad 7.x

Inlägg av ASEA »

:tumupp:
Micke svarar på min fråga om vilka bibliotek som är lämpliga. Jag hann ta bort frågan innan svaret då jag upptäckte att de som kommer med KiCad är rätt kompletta.

Nu gäller det att lära sej en massa tangentbordförkortningar, hatar onödigt musklickade! :wink:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reverse engineering med KiCad 7.x

Inlägg av MiaM »

Har inte provat detta själv i KiCad, men funderar på att det är kanske (eller kanske inte?) lättare ifall man färglägger t.ex. jord och +5V och gör så att man kan göra de skikten mer osynliga, och/eller snarast gör så att alla ledare som inte är anslutna till dessa två blir extra synliga.

Eller kanske inte :)

Tillägg: för att bara reverseengineera funktionen på ett kort utan att skapa kopia av det så funkar det rätt bra att färglägga banor med olika färger för att följa funktionen. Detta kan också vara bra för att göra det lättare att följa schema på apparater.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reverse engineering med KiCad 7.x

Inlägg av TomasL »

I Edwin laddar man in bilden i layoutdelen, dock behöver man konvertera bilderna till gerber, men det finns ju flera verktyg som kan göra.
Sedan placerar man ut komponenterna i layout-delen på kortet.
När detta är gjort har man har EDWIN genererat ett färdigt schema, komplett med nätlista.
Dock ligger alla komponenter i en hög på schemat, så man får placera om komponenterna på ett vettigt sätt, samt dra ledarna på schemat, eftersom det endast är ett rats-nest baserat på den skapade nätlistan. Men eftersom nätlistan sannolikt är OK, så är det inte så svårt att rita in ledarna med lämpliga 90-gradersböjjar omvandla det som skall vara databussar till just databussar.
Ca 90-95% blir korrekt, de få fel som blir får man fixa till i schemadelen, oftast är det komponentnoder som inte fastnar i sitt nät.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Reverse engineering med KiCad 7.x

Inlägg av ASEA »

Hur har det gått med EDWIN efter det såldes till kineserna ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reverse engineering med KiCad 7.x

Inlägg av TomasL »

Vet faktiskt inte, de svarar inte på mail eller nånting.
Det var, tycker jag rätt tråkigt att det såldes till Kina, men dödsboet ville väll få ut så mycket som möjligt.
Skriv svar