operativ system source code porta ny hårdvara

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av pi314 »

Felpost.
Senast redigerad av pi314 17 januari 2023, 21:55:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av pi314 »

Motorola 68000 är en 32-bitarsprocessor med en 16 bitars databus och en 24-bitars adressbus.

HC, EC och SEC var också 32-bitars processorer, men t.ex. 68HC001 kunde arbeta med antingen 16 eller 8-bit databus.

https://www.cpu-world.com/CPUs/68000/index.html

Motorola 6800, som inte är aktuell här, är en 8-bitarsprocessor.
Motorola 6809 är också en 8-bitarsprocessor, men den har några 16-bitarsoperationer.

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av TomasL »

Hmm, 6809 mfl körde ju FLEX, som laddades från diskett, enbart bootloader mm låg i ROM.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av pi314 »

Inte precis OS, men...
På den tiden då det begav sig, i mikrodatorernas barndom, var det ju inte ovanligt att det fanns en Basic-tolk som lagrades i ROM.

Här är en Basic för Z80.
https://github.com/cburbridge/z80/blob/ ... /basic.asm

Här finns en Basic för 68K.
http://jefftranter.blogspot.com/2017/01 ... er_13.html

/Pi
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av rvl »

Med 68k har jag nåt som liknar denna
CS100_b.jpg
...som jag gärna skulle retronörda litet med.
Apparaten har diskettstation, men jag har ingen bootdiskett.

Länk: http://www.bitsavers.org/communications/bridge/CS100/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av rvl 18 januari 2023, 13:45:42, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av TomasL »

Rvl, Ingen bild.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av sodjan »

Kul diskussion, hoppas hansit blev nöjd...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av MiaM »

Oh, den där sliter ut disketter om jag minns rätt pga stänger aldrig av motorn.

Jag hade en CS200 som jag kastade för då det begav sig var det cirka omöjligt att söka fram nåt vettigt på nätet, typ bridge communications terminal server är ju fyra väldigt generella nätverksmässiga ord. Eller snarare så hittade jag att nåt universitet i USA hade såna till något, och Mr ohjälpsam administratör ville absolut inte bjussa på en bootimage trots att jag frågade snällt. Kan förstå att nån i det läget inte vill riskera att råka illa ut, men de kunde väl ha bara spontant postat image på usenet-binärgrupp via nån anontjänst eller så... :)

Dock minns jag att den har en inbyggd monitor, typ man trycker på nån knapp för att generera en NMI (Level7-interrupt) eller så kanske den kom av sig själv efter att den misslyckats att boota, och denna monitor kan läsa och skriva minnesinnehåll och starta exekvering, tillräckligt för att trycka in kod och köra i maskinen. Om du vill ha lite att göra så kan du ju roa dig med att dumpa maskinens ROM och disassemblera för att se om du t.ex. hittar subrutiner för att läsa och skriva tecken på den serieport som monitorn använder. I så fall är det ju sen "bara" att fortsätta med laborationer. Man lär ju skriva nån slags program/script på en modernare maskin som kan dumpa in valfri kod och exekvera den, eller dumpa in kod och pocka på användarens uppmärksamhet när det är klart, eller nåt sånt.

Vet dock inte om denna monitor finns i CS100.

Annars om du har disketten eller kan få tag på image så är det ju en helt okej terminalserver vad jag minns. Minns inte om den kan köras åt båda hållen, d.v.s. om man kan ansluta till den via nätverk för att komma åt en serieport, eller om man måste initiera kommunikation från serieportsidan.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av rvl »

Ja det är väl en CS100 jag har. Var CS200 utan diskett med nätverksboot istället?

Har inte satt mig i om min också kan boota från nätet, men oavsett så saknas imagen. Men i ROMmarna borde det nog finnas en hel del intressant. Dumpning har nån annan vänlig redan gjort, för de finns bakom bitsaverslänken jag la in. Där finns en del manualer också. Till exempel http://www.bitsavers.org/communications ... _Apr85.pdf ...där Section 5.0 saknas av nån anledning, :tumner: men tror ändå inte att man kan skapa en ny disk, om man inte har en från början.

Det är två 68000 processorer på kortet, med egna ROM-minnen.
CS100_te.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av MiaM »

Södertälje Dataförening, SDF, hade en sån i bruk för typ 25 år sen eller liknande. Vet inte vad som hände med den eller om nån i förskingringen har nån fungerande diskett.

"Alla" disketter går att skapa om man har en diskdrive med passade TPI och t.ex. en Kryoflux eller Greazeweazle eller liknande. Om du är med på Facebook så rekommenderar jag att fråga i gruppen "Retrodatorer köpes/säljes/bytes (C64, ZX, Amiga, Atari, MSX, MS-DOS mfl)" eller kanske rent av nån internationell grupp (tror att en helt enkelt heter Vintage Computers).

Och ja, CS200 var nätbootad.
Quetzalcoatl
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2023, 15:34:47

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av Quetzalcoatl »

Operativsystem definieras som "programmet som alla andra program körs under".
BIOS definieras som programmet som kan starta ett OS.

Vill gärna tipsa om ett projekt som heter Emu TOS.
Det är ett OS ursprungligen skrivet för Atari ST/E, som ersättare och uppgradering av Ataris eget TOS, som det finns olika tolkningar för vad det betyder. The Operating System, eller Tramiel Operating System. Bestämda artikeln "the" brukar normalt aldrig användas i förkortningar. Jack Tramiel var dåtida boss över först Commodore sedan Atari.

Emu TOS är alltså en emulering (efterlikning) av TOS, med fågeln emu somsjälvskriven logotyp.

Atari ST/E har en MC68000 CPU och hela sitt OS på EPROM. Ordet "hela" låter kanske dramatiskt, men det rör sig om 192, 256 eller 512KB. Atarins BIOS är inräknad där. Man kan också förbigå det inbyggda OS-et och ladda in ett annat OS från diskett, hårddisk eller cartridge. Detta gäller också för Emu TOS.

Amigan har samma CPU och är i övrigt strukturellt lik Atarin. När det begav sig, på 80-talet, krigades det om vilken dator som var "bäst", Atarin eller Amigan. Men nu är vi alla vänner, som Basil Faulty sa till de tyska gästerna. Därför finns också Emu TOS även för Amigan.

Källkoden är öppen och fri.

Någon entusiast har lyckats få till en version för en fd dedikerad ordbehandlare, en platta med ett LCD skärm med plats för fyra eller åtta rader text. Utan praktisk mening, men en slags uppvisning i vad som är möjligt.

Kanske något att testa?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av MiaM »

För CP/M så är detta med BIOS osv inte likadant som på PC dock. För CP/M laddas BIOS från disk och är den maskinspecifika delen som skrivs/anpassas för aktuell hårdvara, medan BDOS är filsystem och allmänt API för applikationer, och detta laddar i sin tur antingen kommandotolk eller önskad applikation. På PC ingår BIOS-funktionaliteten i ROM, d.v.s. det finns API:er direkt i ROM som kan läsa/skriva råa sektorer på diskar och som kan läsa tangentbord, skriva ut saker på skärmen och också använda andra portar, så det var väl mer rimligt att det i ROM kallas BIOS där. En del CP/M-maskiners rom kan bokstavligt talat bara initialisera diskhårdvaran tillräckligt för att läsa in en sektor och sen exekvera den sektorn, inte ens skriva ut på skärmen vad som händer.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: operativ system source code porta ny hårdvara

Inlägg av ASEA »

Quetzalcoatl skrev: 30 maj 2023, 23:43:50 Operativsystem definieras som "programmet som alla andra program körs under".
BIOS definieras som programmet som kan starta ett OS.

Vill gärna tipsa om ett projekt som heter Emu TOS.
Det är ett OS ursprungligen skrivet för Atari ST/E, som ersättare och uppgradering av Ataris eget TOS, som det finns olika tolkningar för vad det betyder. The Operating System, eller Tramiel Operating System. Bestämda artikeln "the" brukar normalt aldrig användas i förkortningar. Jack Tramiel var dåtida boss över först Commodore sedan Atari.

Emu TOS är alltså en emulering (efterlikning) av TOS, med fågeln emu somsjälvskriven logotyp.

Atari ST/E har en MC68000 CPU och hela sitt OS på EPROM. Ordet "hela" låter kanske dramatiskt, men det rör sig om 192, 256 eller 512KB. Atarins BIOS är inräknad där. Man kan också förbigå det inbyggda OS-et och ladda in ett annat OS från diskett, hårddisk eller cartridge. Detta gäller också för Emu TOS.

Amigan har samma CPU och är i övrigt strukturellt lik Atarin. När det begav sig, på 80-talet, krigades det om vilken dator som var "bäst", Atarin eller Amigan. Men nu är vi alla vänner, som Basil Faulty sa till de tyska gästerna. Därför finns också Emu TOS även för Amigan.

Källkoden är öppen och fri.

Någon entusiast har lyckats få till en version för en fd dedikerad ordbehandlare, en platta med ett LCD skärm med plats för fyra eller åtta rader text. Utan praktisk mening, men en slags uppvisning i vad som är möjligt.

Kanske något att testa?
Amiga är ju i de allra flesta fall fullständigt överlägsen atari rent hårdvarumässigt pga av sina "custom-chip".
Men jag tycker att Atari ST är imponerande pga av man lyckades koka soppa på i princip bara enkla standardkretsar.
Iallafall om vi håller oss till ursprungsversionerna.
Midi-portar och hela OS:et i ROM är heller inte fy skam.

Atari ST är ingen dum förebild om man ska bygga nåt eget. Gör man datorn kompatibel så får man ju tillgång till ett stort program och spel-utbud.
Emu TOS verkar trevligt!
Skriv svar