Söker efter tillverkare för ett kontaktstycke

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Söker efter tillverkare för ett kontaktstycke

Inlägg av Melkutt »

Söker efter tillverkaren på detta kontaktstycke, det sitter i en VALMET skördare från ”ish” 90 talet.

Känner inte igen loggan, har googlat men utan träff, sökt på nummer som sitter på sida utan träff.
Någon som kan hitta på att veta i vart fall tillverkare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Söker efter tillverkare för ett kontaktstycke

Inlägg av Glenn »

Det är ju en s.k MIL-kontakt, tyvärr finns dom i extremt många versioner och kan vara tillverkade av ett antal tillverkare, även om det var Cannon (ITT-Cannon inte Canon) som skapade dom från början.

Jag har ett svagt minne av att jag sett nån länk till en sida avsedd för att lista ut exakt vilken kontakt det är man har i MIL-serien.

Känner inte igen loggan dock.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Söker efter tillverkare för ett kontaktstycke

Inlägg av danei »

Kallas verkligen dessa don mil-don. De jag tänker på då är MIL38999 serien. De liknar visserligen denna, men är av en helt annan kvalitet.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Söker efter tillverkare för ett kontaktstycke

Inlägg av Prins Valiant »

Jag förstår att du helst vill hitta original, men hittar du ingen leverantör hade jag satsat på byte av kontaktsystem till Wieland heavy duty.
Se https://se.rs-online.com/web/c/connecto ... 4294964481 , flera företag säljer dessa och även andra tillverkare, exempelvis Harting, finns av dessa standardiserade kontaktdon.
Finns med öppen bottendel för den delen du visar. Då kan du gå upp med befintliga parter rätt in i denna. De två grövre stiften kan ersättas med dubbla stift för att klara effekt. Dessa kontaktdon finns för alla möjliga stiftantal. Tänk bara på att allt väljes av dig vid beställning. Överdel, underdel, låsbygel på överdel eller underdel. Stifthållare, hane och hona. Ev. kodningsstift m.m. lock eller utan lock.
Förresten, har du provat att skriva ett brev direkt till Valmet i Finland? Med bilder och helst engelska. De borde ju ha någon konstruktör kvar som vet vad det är för märke om de inte har delen liggande på hyllan. Ofta är de lokala säljorganisationerna lite slappa i intresset om de inte hittar i sina kataloger. Jag har själv jobbat för ett stort företag och hade garanterat försökt att skicka frågan till lämplig konstruktionsavdelning. Där jag jobbade kunde vi med lämpliga kontakter både hitta kretskort från 60-talet, eller reparera det som gått sönder.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Söker efter tillverkare för ett kontaktstycke

Inlägg av Melkutt »

Tack till er som har kommit med frågor och svar!
Glenn skrev: 29 maj 2023, 07:49:40 Känner inte igen loggan dock.
Jag har bland annat sök på ”cirkulära kontakdon” och ”MIL kontakter” hos ELFA, Farnell, Mouser, TME mm men utan att hitta just denna.
Har bildsökt på just loggan men jag kan inte hitta den, kan vara ett märke som har kursat och gått upp i rök?!
Prins Valiant skrev: 29 maj 2023, 11:32:28 Jag förstår att du helst vill hitta original, men hittar du ingen leverantör hade jag satsat på byte av kontaktsystem till Wieland heavy duty.
Se https://se.rs-online.com/web/c/connecto ... ensions=<a href="tel:4294964481">4294964481</a> , flera företag säljer dessa och även andra tillverkare, exempelvis Harting, finns av dessa standardiserade kontaktdon.
//
Förresten, har du provat att skriva ett brev direkt till Valmet i Finland?
Nu kommer lösningen bli Harting/ILME kontakt, eventuellt några Deutsch kontakter då det börjar bli bråttom för kunden, fullösning? Visst, men ibland har nöden ingen lag visst :)
Tanken var att stifta om hanen och byta honan, men nu blev det helt plötsligt bråttom med detta.
Har inte försökt få tag på Valmet själv, men kunden har försökt men bara fått tillsvars att det finns ingen information om det.
Finns garanterat svar, man skall bara hitta rätt person, men nu blir det fulbygge på kundens begäran :D




Men som sagt, tack för engagemanget, det uppskattas alltid!
Skriv svar