Är blyfri lödning verkligen ok?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av ffredrik »

Marta skrev: 25 maj 2023, 12:11:05 Blyfritt är totalt underlägset på alla punkter. En skitprodukt framtvingad av miljötomtar.
Samma sak med vattenbaserat flux. Skall vara rosinbaserat. I vissa fall även halidaktiverat, men efter lödning med sådant bör kortet tvättas.
Det bara är så.
Instämmer ! :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Electricguy »

Jag har använt Multicore C400 60EN i en herrans massa år. Blyat och ger bra resultat. Enda nackdelen är väl att det inte luktar lika trevligt som det gjorde förr.
Bara att handla. Inga konstigheter. https://se.farnell.com/multicore-loctit ... /dp/609985
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Glenn »

..Men gratis var det INTE :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Electricguy »

Hehe nej det är det väl inte. Men fungerar bra! Och på sistone löder jag inte alls mycket hemma, då jobbet tog mycket av det roliga ur elektronikhobbyn.. Så en rulle räcker förbaskat länge nu för tiden!
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av agehall »

Blyfritt är mer komplicerat att få till bra. Det kräver mer av den som löder och det krävs (enligt mig iaf) bättre utrustning för att få till det bra. Har man övat och har en bra lödstation är det inte jättestor skillnad men med det sagt är det otroligt mycket enklare att göra ett bra jobb med blyat lödtenn och det är vad jag föredrar om applikationen inte kräver blyfritt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Electricguy »

Det är den erfarenheten jag har av blyfritt med. Det fungerar helt okej om man har lite erfarenhet och vettiga verktyg. Men jag kan förstå att många nykomlingar i hobbysvängen rynkar på näsan, när man köper ett startkit på typ Kjell&co för några hundralappar, där man får något som tekniskt sett är en lödpenna, men som knappt fungerar till blyat tenn. Och ett par meter medföljande blyfritt tenn av sämsta kvalitet.
Själv föredrar jag dock blyat när jag sitter och söndagslöder i kalsonger med en burk öl.. :D
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av RadarEnt »

Sista meningen kan tolkas som att du använder en ölburk att löda med. Men vad finns det att löda i ett par kalsonger? :humm:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Henry »

Löder en del på jobbet och där är det förstås uteslutande blyfritt pga RoHS men har inga som helst bekymmer med det men det är förstås också märkes kvalitets tenn. Flyter ut hur bra som helst men ja blyat är lite rinnigare av sig men som sagt har inga som helst problem med det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av JimmyAndersson »

danei skrev: 25 maj 2023, 08:35:23 Var hittar man något i reglerna om att man inte ska skriva i gamla trådar?
Här: (1.5 Gamla trådar)
viewtopic.php?t=18141
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av helmut »

Har kvar två halvkilos rullar med blyat och med fluss. Funderar på om man ska förvara rullarna i kylskåp. Finns det risk för att flussen i mitten kommer att torka.
Vilken temperatur ska man ha om man löder med blyfritt. Kommer ihåg att det var problem med elektroniken när man gick över till blyfritt och fick problem med glapp kontakter.
När jag löder med blyat har det ibland hänt att strömbrytare från Kjell O Co smälte. Skitkomponenter eller får man snabba på om man ska löda blyfritt,
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Henry »

Rätt temp och bra kolv så löder du allt på 1 - 3 sekunder vilket är inom spec för i princip allt på marknaden.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av agehall »

Flussmedlet i lödtennet skulle jag inte bry mig det minsta om. Använder alltid eget, separat, flussmedel när jag löder något som jag vill ska bli bra (dvs i princip alltid). Flussmedlet i lödtennet är mest till för att hjälpa det flyta ut lite men det är natt och dag att använda riktigt flussmedel vid lödning.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Henry »

Är det känsligare utrustning så använder jag det eller det behöver vara perfekta lödpunkter och jo det flyter ut bättre men annars så kör jag utan och det funkar bra för allt annat och blir bra lödningar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av TomasL »

Har enbart använt extra fluss när jag löder finepitch, dvs 0,4/0,5 mm TQFP eller liknande.
Aldrig annars, då det inte finns något behov.
Nu har ju iofs moderna lödmaterial et BF-datum (i alla fall pastan).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Henry »

Både lödpasta och fluss förvaras i kyl på jobbet, purfärska varje gång de används och om något gått över BF så slängs det förstås direkt.
Skriv svar