Installation av Yale Doorman

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Installation av Yale Doorman

Inlägg av Sloow »

Jag tänkte försöka installera ett Yale Doorman lås, det skulle enligt dom jag pratade med vara ganska lätt att göra själv. Men jag lyckades inte ens plocka ner det gamla låset till min stora besvikelse.

På instuktionsvideorna jag har tittat på så finns det ett ett par cylinderproppar som man tar ut med en tång(nedersta bilden), när nyckeln står i ett visst läge. Men mitt lås(ett KABA) har inte några sådanna(övre bilden), utan bara vad som ser ut att vara ett par mässingspluggar som är inslagna i skruvarna. Går dessa att ta bort, eller är det en spärr som en låssmed får borra ut?


Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Installation av Yale Doorman

Inlägg av mrfrenzy »

De där mässingspluggarna måste borras ur eller huggas bort med huggmejsel.

Tänk på att om du bor i lägenhet så kan det stå i avtalet att fastighetsägarens huvudnyckel ska kunna öppna dörren, iså fall måste du välja något annat än Yale Doorman där man kan ha en mekanisk cylinder som backup.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Installation av Yale Doorman

Inlägg av Sloow »

Jag misstänkte att det kunde vara besvärligt, jag får nog anlita en låsfirma för att göra bytet(vågar mig inte på att borra i prylarna). Tack!
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Installation av Yale Doorman

Inlägg av guckrum »

Sedan är det väl så att om man har en modern dörr så går bytet snabbt, Doorman är byggda för det, medan äldre dörrar kommer att vara ... annorlunda. I sådana fall kan det bli en del stämjärn och fräs mm, samt justeringstid för att få det att verkligen passa ihop ordentligt.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Installation av Yale Doorman

Inlägg av agehall »

Ja, jag skruvade in ett ID LOCK150 i en riktigt gammal dörr förra året. Det gick relativt smärtfritt, tack vare att jag har rätt utrustning, dvs stämjärn, överhandsfräs och andra träverktyg. Som tur var passade låskistan till 99% så det var inte så det var relativt enkla modifieringar som behövdes.

Har man en äldre dörr ska man nog vara beredd på att det behövs lite massage för att få in ett modernt lås, men det är det värt när man sedan kan koppla ihop allt med sin hemautomation på ett bra sätt.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Installation av Yale Doorman

Inlägg av guckrum »

Koppla dörrlåset till hemautomationen? Tror inte det...
:vissla:
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Installation av Yale Doorman

Inlägg av Sloow »

Jag var lite osäker på detta innan jag gjorde bytet och ställde upp vilka risker som fanns med det gamla låset vs det nya.

Nyckellås:

+ Kan inte hackas från Internet
- Barnen tappar nycklar, som hittas och används till inbrott.
- Hantverkare kopierar nycklar som dom får låna, och dessa används till inbrott.
- Kan kopieras om någon fotograferar nyckeln(skriver ut en med 3d-skrivare)

Digitalt:
- Kan åtminstone i teorin hackas från Internet.
+ Barnen får koder som kan bytas ut när dom delats ut eller glömts bort, som inte fungerar på nätterna eller när man är bortrest tex.
+ Hantverkarnas koder fungerar bara under tiden dom utför arbetet.

Jag var orolig och pratade med försäkringsbolaget, inbrott som sker med nyckel som barnen tappat bort kan inverka på ersättningen man får. Dom hade inte något emot att man använde Yale Doorman eftersom det har SSF 3522 klass s3 godkännande.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Installation av Yale Doorman

Inlägg av guckrum »

De äldre (vältestade:-) Doorman kan man köpa UTAN trådlös modul, så då är det svårare att hacka. Kod + RFID-tag till ungarna.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Installation av Yale Doorman

Inlägg av carpelux »

Sloow skrev: 27 maj 2023, 12:36:43 J
Digitalt:

+ Barnen får koder som kan bytas ut när dom delats ut eller glömts bort, som inte fungerar på nätterna eller när man är bortrest tex.
stort minus - Barnen får koder som de delar frivilligt eller efter tvång till andra barn. De kommer aldrig berätta att det hänt
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Installation av Yale Doorman

Inlägg av guckrum »

Det är där RFID-taggen kommer in i bilden.
Skriv svar