motordrivsteg/h-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

motordrivsteg/h-brygga

Inlägg av evert2 »

Jo min fråga är om det är bra att köra med separata "jordar" till två motordrivsteg eller om det är bättre att bygga ihop dom (med gemensam jord)?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju lättare med signaler om allt har samma jord.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

beror helt på hur de är uppbyggda

Vad menar du, olika signal/matningsjord eller olika matningsjord till två olika bryggor som styrs av samma signal?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag menar:

Med tanke på att switchningen på motordrivstegen stör känslig elektronik .......så tänkte jag använda mig av optokopplare eller tosLink från ett "moderkort" ut till motordrivstegen.

Men jag har sett att många gör två "separata" motordrivsteg/H-bryggor, istället för att dessa sitter på samma kretskort!

Å då undra man ju varför det är så....ju!

Min egentliga fråga är om man bör använda sig av separata batterier till de olika motordrivstegen/H-bryggorna..........


Jag vill gärna kunna använda mig av ett gemensamt "batteripack" (för båda motordrivstegen). Och det vore ju fint om man kunde ha de båda stegen på ett kretskort.......hur ställer ni er till det?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Anledningen till att det är så är nog att många tycker att det är lättare att göra två likadana kort än att göra ett större. Bygg ett med båda på om du tycker att det verkar gå bra. Så har jag gjort.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Samma batteri(er) bör du nog iaf använda till motorstyrningen, annars finns risk att de inte är lika laddade och mototerna alltså går olika fort - lite jobbigt att kompensera, helt i onödan
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Danei:

Ditt svar är kort och konsist......det tackar jag för!

Och det är nog som du säger: vem vill "cadda" ett jättekort!?

På tal om kompencering.....jag vill använda mig av återkoppling via "opto-hjul"..........vad heter det egentligen..... :wall:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

"opto-hjul" heter Encoder.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Tack Chribbe
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Det viktiga är att inte de höga stömmarna går i samma kabel som de små känsliga. Detta gäller både matning, signaler och jord.

En hög ström (med korta stig/falltider) i en kabel skapar ett spänningsfall i en ledare. Drar du t.ex 5A i en 20cm lång ledare med 200nH (10nH/cm) och stigtid 0,25us blir spänningsfallet:

u=-L * di/dt = -4V

Om en styrsignal med 5V pullup delar på samma jordledare blir fenomenet att det slutar fungera. 5V blir plötsligt 1V.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det blir nog bäst om man då har gemensam strömförsörjning till de två motordrivstegen och en separat strömförsörjning till processorkretsen tillsammans med R/C-mottagaren........eller?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, det lättaste är ju att driva elektroniken med ett litet batteripack (de drar ju inga strömmar att tala om) och motorerna (inkl. H-bryggor) med ett stort batteripack.

Har du stora/många motorer och vill driva elektroniken med samma batteripack som motorerna måste du filtrera jättemassor, och det kommer ändå inte bli riktig ren ström.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Tanken är att använda mig av Toslink från processorkortet ut till motordrivstegen
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

fiberoptik? isåfall behöver du ju ändå elektronik för att ta emot och avkoda signalen
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Är det inte lättare att bara sätt dit en optokopplare? ger ju samma effekt väll..
Skriv svar