Serie och parallellkoppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Serie och parallellkoppling

Inlägg av MNorrgren »

Hej.

Satt här nu och skulle försöka komma på en sak, men fick totalt hjärnsläpp och kan för mitt liv inte komma på hur jag ska göra. Så dumt! Så fort jag ser lösningen kommer det bli en sån aha-upplevelse och sedan sitter jag och skäms!


Tack adent, för de fina nätdelarna!!

Har köpt av adent två nätdelar, 12v och många A styck, ca 80!

Jag vill kunna ha möjligheten att ha dem antingen parallellkopplade eller seriekopplade för att kunna ta ut 12V 160A alt 24v och 80A! Tänkte mig såklart med relä för att kunna hantera strömmen.

Men som sagt, kan för mitt liv inte få in i huvudet hur jag ska koppla ihop dessa relä. Jag kan ha en extern liten minitrafo som driver reläerna. Tänkte ev också ett relä som stänger av strömmen helt till utgångarna med hjälp av en liten switch, den biten ör ju enkel men resten… va fasen! Suck! Blir sååå trött på sig sjölv!

Någon som har huvudet på skaft ikväll! (Till en trött, sliten och trög pajas idag)
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Serie och parallellkoppling

Inlägg av H.O »

Innan du kopplar nånting över huvud taget: Dubbelkolla att varken plus eller minus på utgången är ansluten till chassi. Sen behövs maffiga relä om de ska klara 160A.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Serie och parallellkoppling

Inlägg av psynoise »

Normalt kan man inte parallellkoppla nätaggregat. Risken är att de börjar självsvänga. En mindre elegant lösning är att koppla ihop nätaggregaten via effektresistorer.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Serie och parallellkoppling

Inlägg av MNorrgren »

Ska kolla det självklart, bra tips där! Borde ju egentligen ha vetat detta men en lång seg vecka med riktigt sjuka släktingar, sjukhus, sjuka barn osv. 3-4g sömn per natt… huvudet är inte på topp.

Tack för info!

Jahaa, inte parallellkoppla nötagg… oj, har jag gjort ett par gånger innan … var kanske dumt då ja!

Har hittat relä på amazon, 100A, 12 v för runt 100kr. Ett 200A 24v för 200kr… så helt ok!
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Serie och parallellkoppling

Inlägg av H.O »

Jag har gjort det några gånger utan märkbara problem, dock inte i denna effektklassen.
Men en liten serieresistans kan nog vara på sin plats så att de lastdelar bättre ifall utspänningen inte är exakt lika på dom.

Simpel lösning på omkoppling:
20230524_203223.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Serie och parallellkoppling

Inlägg av pi314 »

Om nätaggregaten är kopplade som jag tror så är minus 12 volt ihopkopplat med jord.

För att kunna seriekoppla två aggregat måste i så fall minus 12 volt och jord skiljas åt i det ena aggregatet.

Skriv beteckning på aggregaten så är det nog någon här som kan tipsa om hur du isolerar minus 12 volt från jord på ett av aggregaten.

Parallellkoppling kräver nog också lite eftertanke. Kanske ett par schottlydioder i serie med ett par milliohm före ihopkoppling?

Två milliohm och 80 ampere blir 0,16 volt. Det kanske räcker för att få jämn belastning vid parallellkoppling om skillnaden i utspänning är liten. Med det värdet blir förlusteffekten över motståndet ca 13 watt.

/Pi
Skriv svar