T: Flasha om firmware i mobiltelefon.

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

T: Flasha om firmware i mobiltelefon.

Inlägg av Marta »

Jag har en Samsung Note 4, N910F, som jag skulle vilja ha flashat om med år 2018 firmware, som sägs inkludera VoLTE. Har försökt själv, men Odin3 får ingen kontakt med enheten. W10 säger att USB-drivern har något fel.

En möjlig orsak kan vara att W10 körs som en VM under VBox på en Linux/Debian. Enheten visas av VBox och är givetvis enablad där. W10 ger sitt USB-pling när detta görs.

Ingenting av det som finns i luren behöver bevaras och den är inte brickad, så maximalt enkelt.

Är här någon intresserad? Med fördel inom 10 mil från Landskrona.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: T: Flasha om firmware i mobiltelefon.

Inlägg av ajje »

Inte för att jag kan hjälpa till, men har du kollat i linuxloggarna om det dyker upp en till USBenhet när Odin3 drar igång?

Jag tänkte att den aktiverar en ny enhet när den försöker gå över i flashningsläge.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Flasha om firmware i mobiltelefon.

Inlägg av Glenn »

Går det inte att göra det med androidverktyg i linux direkt ?

Jag har vid nåt tillfälle lagt in tredjepartsfirmare via linux, men med instruktioner avsedda för windows..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: T: Flasha om firmware i mobiltelefon.

Inlägg av Marta »

Om enheten inte var tillgänglig har jag för mig VB vägrar att enabla den, men är inte säker på detta.

Vill undvika att klabba med annat än det godkända. Är så lätt att bricka något när det saknas möjlighet till äkta "hård" omflashning. Bättre då att betala någon som har såväl utrustning som erfarenhet.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: T: Flasha om firmware i mobiltelefon.

Inlägg av ajje »

Jag vill minnas att det går att hårdspeca manuellt vilka enheter Vbox ska ta över automatiskt.

Om det nu dyker upp någon mer enhet i kernelloggen.
Skriv svar