Vad heter komponenten

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Vad heter komponenten

Inlägg av Agwan »

Tjena!

Jag är ute efter en komponent, vad den heter så jag kan hitta och köpa den.

Man använder den som ett linjärt ställdon, fast om man inte har el. Den har en fjäder runt en rundstång. När man roterar fjäderns ena sida mot dens andra, så låser den fast hårt åt ena hållet, och vrider man åt andra hållet så släpper den så att fjädern går fritt längs stången.
Liknande teknik används ibland på tex gymmet för att låsa fast vikterna på skivstången. Några varv fjäder och så två armar i vardera ände, så trycker man ihop armarna och trär av eller på skivstången, släpper så låser den.

Men komponenten jag är ute efter brukar ha typ ett cykelbromshandtag i ena änden, en vajer, och så den här fjädern i någon hållare, och så stången, som en komponent.

Någon som kan hitta på ett namn som kan hjälpa?

Tack!
/Anders
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Vad heter komponenten

Inlägg av Agwan »

Spring stopper adjuster? Finns det något som ger bättre resultat? Vill hitta någon vettig leverantör, inte alibaba.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Vad heter komponenten

Inlägg av anrhm »

Barbell clamp spring, men fortsättningen med cykelhandtag är jag inte riktigt med på...
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Vad heter komponenten

Inlägg av Agwan »

https://www.gascylinder-fogim.com/produ ... er/tksp04/

En sån där. Och så sätter man vajer på den som till en cykelbroms, och så bromshandtag. Så kan man låsa och lossa med bromshandtaget.

Men jag får bara träffar på alibaba eller en tillverkare i Taiwan på dem. Så jag undrar om jag inte har helt rätt benämning ändå.
Skriv svar