Mindre munstycke för mer detaljer?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av Glenn »

svanted skrev: 20 april 2023, 10:12:32 smart, för munstyckbyte är ett h-e....
Är det ?

Jag byter munstycke varje gång jag byter filament på min prusaklon.

Jag bytte från 0,3 till 0,4 då jag fick matningsproblem med 0,3..
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av Teknikern »

För att byta munstycke måste jag först ta bort detaljkylkanalen, detaljkylfläkten och silikonsockan innan jag värmer upp för att få loss munstycket,,,,,blir en jävla massa skruvande med risk att ha av dom pyttesmå kablarna till termistorn då dom inte sitter optimalt. Jag har inte bestämt om jag köper eller bygger en miniskrivare, bygger jag blir lösningen "vik ihop och ställ undan" när den inte behövs för den ska enbart köra det som måste ha fina skarpa detaljer.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av oskars »

Jag kör med Olsson Block till min Ultimaker 2 och har 0.25 som lägst. Det är pyttepyttesmått :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av Henry »

Tar bara en 15 sek att byta munstycke på min Ender 3 Pro så det gick snabbt att testa lite olika. Om det skall gå fort och är stora bitar men ändå kvalitet och strukturellt så är 0.4 mm ett klart val, har även från 0.6, 0,8 och 1 mm men har inte prövat något över 0.4 mm om jag minns rätt. 0.6 mm kanske hade gått men över det kan det nog ev bli problem med tillbakadragningen av filamentet vid varje hopp.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av Teknikern »

Beror väl på vilken extruder man har och var delen ska sitta, är det nåt fäste som inte behöver vinna nåt pris i skönhet och man har, som jag har, direktdriven extruder lär det inte vara nåt problem med 1mm. Att du byter munstycke på 15 sekunder är totalt ointressant, alla skrivare är inte byggda som din.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av Henry »

Nej och det är därför jag valde den jag har, har inte testat 1 mm så det kan mycket väl funka hur bra som helst och går även snabbt att testa den dagen som jag behöver.
methuso
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av methuso »

jag har skrivit ner till 0,15 med 0.1mm lagerhöjd, tillförlitligt med 0.4mm munstycke i min ender 3 version 1. skrev några 28mm figurer på detta sätt för nått år sedan. ställde bara in 0.17 bredd i simplify 3D. jag har för mig att jag fick justera eStep något, vilket ändå behövdes för "normala" utskrifter.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av hawkan »

Jag provade men det vart ingen omedelbar framgång. Slicern gjorde mer detaljer men utskriften blev lite utsmetad. Gjorde bara ett försök, det lär dyka upp mindre munstycken om nån dag.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av Prins Valiant »

En fundering och fråga med att använda mindre munstycke. om vi nu funderar på att köra med 0,2mm munstycke eller ännu mindre, vilken precision har själva skrivaren i sin positionsstyrning, exempelvis en vanlig Ender 3. Hur mycket rör sig utskriftsytan då motorn tar 1 steg. i X- eller Y-led. Vad är det minsta mått den kan utföra en kontrollerad förflyttning?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av Henry »

Standard är 0.1 mm i X-Y, och samma på i princip alla skrivare, även om jag mätt upp lite mindre än det på utskrifter och framförallt på Z. Men ett steg för extrudern trycker ut mer än vad som behövs vid så liten diameter pga matarhjulets storlek så det bör då också bytas till ett mindre. Men går det att köra microstepping så vet jag inte för det tror jag inte den gör som standard men går att uppgradera den till det.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av hawkan »

Min har 80 steg/mm i X o Y, blir väl 0.0125 mm upplösning. 400 steg/mm i Z och extrudern har 130 steg/mm.
Iofs är den inte orginal längre men det ligger nog där nånstans.
Jag har fått ett kit med både större och mindre munstycken. Får se när jag kan testa.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av Henry »

Jag vet inte hur man räknar det med direkt remdrivet för det har ju och göra med rullen på motoraxeln och antal steg per varv och då således hur långt ut från centrum som remmen sitter eftersom ju upplösningen blir sämre ju större rulle.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av hawkan »

80 steg per mm är ju 80 steg per mm.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mindre munstycke för mer detaljer?

Inlägg av Henry »

Ja har du sett dom uppgifterna så är det ju klart, tänker mer hur man räknar ut det. Om rullen på tex en Ender 3 Y-motor är säg 20 mm diameter (orkar inte mäta vad den är) och motorn rör sig ett steg som är 1.8 grader hur långt rör sig munstycket. Hur långt är ju beroende på hur långt ut från centrum på axeln som remmen ligger på rullen.
Skriv svar