FormerMazda bygger en bensinstationsskylts-klocka

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

FormerMazda bygger en bensinstationsskylts-klocka

Inlägg av FormerMazda »

Jag tyckte det kunde vara värt en tråd, om inte annat så för min egna skull, för det är kul att gå tillbaka till.
Nån kanske finner det intressant också?

Jag köpte iallafall en låda med 4st LED-siffror av "skogen" här på forumet: viewtopic.php?t=68027

Denna togs isär och inspekterades först.
Den innehåller 3st fläktar, 1st moderkort, 1st plintkort, 2st decimalpunktskort, 4st sifferkort.
- Fläktarna styrs av en TIP42C på plintkortet, denna styrs av moderkortet.
- Moderkortet spänningsmatar alla siffror med 8VDC och styr alla siffrorna och fläktarna. Ett av decimalpunktskorten ansluter här också, men bara sensorerna på det.
- Plintkortet ansluter mot omvärlden och fördelar spänning till fläktarna.
- Decimalpunktskorten innehåller 4st LED styrda i grupper om 2, detta styrs av ett sifferkort. Det innehåller och en ljussensor och en tempsensor.
- Sifferkorten innehåller 5mm orangea LED i 7-segmentsform, men är styrda i grupper om 1, 2 och 3st beroende på placering. Detta medger ju rätt stor flexibilitet på tecknen man skapar. :)

Alltsammans spänningsmatas med 24VDC, vid uppstart visas kanske nån firmware på siffrorna, sen visas alla "segment", sen blir det svart.
Fläktarna går med intervaller, kanske nån form av motionskörning?

Mellan moderkortet och sifferkorten finns en TTL-nivå bus med nåt eget protokoll, jag sniffade detta en del, men kom inte fram till nåt vettigt.
Min tanke var att ändå försöka använda den busen och helt enkelt skicka data den vägen in.
Ut från moderkortet är också en RS485-anslutning, men samma sak där, inga framgångar med varken sniffning eller skrivning.

För att komma framåt med nåt så skulle jag löda loss en av PICarna från ett sifferkort för att direkt ansluta mot skiftregistren där, den PICen valde att tappa hatten, så nu är åtminstone vägen framåt bestämd! :D

Så det jag gjort nu är en mappning av hur LEDarna är kopplade, ritade upp i excel och gav varje LED ett nummer relaterat vilken klocka jag flyttade runt ettan på så att säga, och fick en mapp enligt bilden.
Sedan byggde jag lite testprogram till en Arduino MEGA 2560 (för den låg närmst..) och började labba med hur snabbt man kan köra och hur det funkar att dimma med PWM på enable.
Och svaret är att det går att köra precis hur fort man vill med klocka/data, eller så fort en MEGA2560 klarar iallafall. :D
Med mappningen jag gjorde och det jag redan byggt i arduinon så rullade testerna på vilket verkar ha blivit grunden till hur jag gör programmet.

I grova drag så har jag två 2D-arrayer. Den ena för siffror, den andra för tecken.
Sen har jag en loop för varje siffra som kollar om en etta ska klockas in eller inte, sen klockar den en gång, ökar på for-loopen och kollar igen osv.
Inte så snyggt, men gick att snyta ut utan att tänka för mycket.

Resultatet ska väl bli en skylt för tidsvisning i snickeriet sen. Tid och temperatur mest för det är ju kul med nåt mer än bara tid.
Tiden bör ju dock hämtas via nån NTP-server helst, och då växlar jag ju hellre till en ESP32 med inbyggd WiFi, så slipper jag hålla reda på tiden mellan strömavbrotten. Tänkte sätta skylten på samma brytare som belysningen nämligen.

Så nu är en siffra är klar, om än inte fullt ut mappad, men det är ju "oändligt" mycket tecken om man bara har fantasi. Jag behöver ju egentligen bara ett minus och en °c så är det komplett.
Nästa steg är en fundering på antal I/O och om en ESP32 har tillräckligt eller om det kräver fler tankar.
Sen en portning till ESP´n och utökning till alla siffror och sensorer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 905
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: FormerMazda bygger en bensinstationsskylts-klocka

Inlägg av Skogen »

Snyggt beskrivet!
En ESP32 har (i alla fall mina) 20 I/O pinnar och 4 som bara är ingång (24 totalt), så det lär räcka enligt mina beräkningar.
Varje sifferkort behöver ju bara 3 I/O pinnar. 3 x 4 = 12. Enable är väl gemensam, eller funkar inte det?
Pinnarna räcker nog ändå och blir över.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger en bensinstationsskylts-klocka

Inlägg av FormerMazda »

Jag har klurat lite på detta, och enable går att ha gemensam, inga problem,
Men faktiskt så kan även data vara gemensam, för utan klocka så struntar nog skiftregistren i vad som händer på data.
Och jag vet inte, men kanske även latch, för utan att ha klockat så finns ingen data och då finns inget att latcha, typ. Detta är jag inte lika säker på bara, så det får testas.
Men eventuellt kan det räcka med att klocka individuellt för att bara styra en siffra i taget.

Jag har också skrotat idén att använda skylten ljus och tempsensorer, för mig kommer dom inte tillföra nåt ändå, jag sätter en potentiometer till en analog in för att ställa styrkan bara.
Temp inne och ute hämtar jag ändå på ett par DS18B20 tror jag.

En annan fundering jag har är den om WiFi och username/password.
Det kommer bara vara ändringsbart via programmering. Såvida jag inte sätter upp nån switch för ett bootmode där ESPn skapar en hotspot att surfa till och via en websida tillåter inställning av username/password.
Det måste faktiskt inte vara alldeles för knöligt, det finns gott om exempelprogram även får sånt. (Tur man inte programmerar PIC i assembler.. :P )
Skogen
Inlägg: 905
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: FormerMazda bygger en bensinstationsskylts-klocka

Inlägg av Skogen »

Intressant det där hur många pinnar man kan ha gemensamt. Får testas.

"Såvida jag inte sätter upp nån switch för ett bootmode där ESPn skapar en hotspot att surfa till och via en websida tillåter inställning av username/password."

Så har jag tänkt ha det. Har lite speciella planer, nämligen 8)
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger en bensinstationsskylts-klocka

Inlägg av FormerMazda »

La precis en order på en GPS-modul, kanske mest för då blir klockan helt stand-alone så att säga. Men sen slipper jag "problemet" med anslutningen till WiFi.
Har heller aldrig labbat med en GPS-modul till en arduino, så varför inte testa en sån. Den kostade bara 99kr, och med tanke på att jag åt på sibylla för 125kr igår så har jag med andra ord lagt mer pengar på mycket sämre saker bara denna veckan.. :lol:

Annars har inget hänt med min klocka, och kommer inte hända över påsken, en sån långledighet lägger jag i huset. :)
Skogen
Inlägg: 905
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: FormerMazda bygger en bensinstationsskylts-klocka

Inlägg av Skogen »

FormerMazda skrev: 6 april 2023, 06:53:03 Jag har klurat lite på detta, och enable går att ha gemensam, inga problem,
Men faktiskt så kan även data vara gemensam, för utan klocka så struntar nog skiftregistren i vad som händer på data.
Och jag vet inte, men kanske även latch, för utan att ha klockat så finns ingen data och då finns inget att latcha, typ. Detta är jag inte lika säker på bara, så det får testas.
Men eventuellt kan det räcka med att klocka individuellt för att bara styra en siffra i taget.
Har testat lite med 2 LED-kort och det verkar som du har rätt, man kan nog köra allt utom klocka gemensamt.
Behöver egentligen inte en ESP32, hade nog räckt med en mindre processor.
Men det beror ju på vad man vill ha i övrigt.
Får smaka på det :)
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger en bensinstationsskylts-klocka

Inlägg av FormerMazda »

Ja min gissning är att det funkar, ska testa detta med alla fyra korten sen vid tillfälle.
Kommer gå på en arduino med GPS-mottagare för tidshållningen, och med alla gemensamma pinnar så räcker nog en mini eller liknande.

Jag har också tänkt ha temperaturvisning på min, med en decimal. Så jag ska dela en punkt till två, så mina kolon för tiden får bli 2+2 LED tänkte jag.
Skriv svar