Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Berätta om dina pågående projekt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av svanted »

Jag har gjort ngt liknande, och använde en raspberry pi och gpio, ljusstyrkan kan man styra mha pwm på enable pinnen. Raspen har pwm på vissa pinnar man enkelt kan styra pulsbredden på.

Ställer man in den på rätt tidszon och har wifi behöver man aldrig ställa den heller.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Jag gjorde också en klocka för några år sedan med wifi som hämtade tiden från något ställe på nätet, men det var en liiiiten, ynklig display.
Den blev aldrig mer än en prototyp, men den fungerade. Så nu tänkte jag slå på STORT :)

Sedan har jag ytterligare planer för den, men det tar vi en annan gång
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Det tar sig. Är nog inte den bästa koden, direkt :vissla:
Och kameran gillar väl inte lysdioder.
20230401_002642.jpg
20230401_002644.jpg
20230401_002557.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Alla siffror klara, men än så länge ligger dom bara i en lång rad för test.
Tänkte lägga in dom i en array sedan, när jag byter till ESP32.
Finns vissa justeringar man kan göra på utseendet på siffrorna, får fundera.
FormerMazda skrev: 31 mars 2023, 15:06:52 Styrkan ska du ju kunna fixa med resistorn på ben 23.
PWM på enable funkar väl med, men jag är själv allergisk mot flimmer, så PWM måste vara snabb om jag ska stå ut.
Kan dock finnas fördelar med PWM-styrd styrka, mot att ha en fixerad styrka.
Men resistorn på ben 23 bryr jag mig inte om att ändra, det blir PWM på Enable, enligt Marta's förslag.
Funkar utmärkt. Wemos D1 mini (ESP8266) som jag testar med, har PWM-frekvens 1000 Hz som default.
Går att öka rejält men jag märker inget flimmer så det får vara.
Dessutom finns det med PWM möjlighet att justera ljusstyrkan automatiskt beroende på omgivande ljus, och/eller manuellt.

Tror inte jag behöver någon multiplexing heller. Strömförbrukningen har minskat markant.
Just nu kör jag med drivspänning på 12V (har en del passande väggvårtor) och PWM, och det tror jag blir väldigt bra.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Marta »

Angående lämplig spänning, Du skall bränna av så lite effekt som möjligt i drivkretsarna. Du nämnde 3 röda LED som mest i serie. Då är 12V alldeles onödigt högt.

1k för strömval ger enligt datablad 20mA. Låt säga 7V som skall bort. det ger 140mW. detta gånger 16 är drygt 2W och då antagligen lågt räknat. Det är alldeles för mycket.
Originalet har minst en switchregulator som tar ner spänningen. Hur är det kopplat till kabeln? Se om grupperna med färre LED har egen kabel. Är så fallet har de antagligen lägre spänning.

1kHz PWM är mer än tillräckligt. För absolut flimmerfritt räcker 100Hz fint. Med 1kHz räcker det även för att inte se en utdragen sifferrad om blicken hastigt sveper över skylten.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Bra input, Marta.
Att jag valt 12V beror på att jag har en del lämpliga väggvårtor. 9V vete f-n. Under det kan du nog glömma.
Grupperna om 3 tänds inte förrän vid 6V och man får nog gå upp till 8V för att man inte ska se någon skillnad mellan olika grupper.
Jag har inte haft hela skylten inkopplad, men har kollat vart dom 6 kablarna ansluts på LED-kortet.
20230329_123128.jpg
Om vi säger att det röda kabeln är 1 så:
1 +
2 +
3 -
4 -
5 ben 5 på PIC via motstånd
6 ben 4 på PIC via motstånd

1 och 2 är hopkopplat, så även 3 och 4.

Det finns inget på kortet som ens blir ljummet när jag kör testprogrammet.
Ska låta en åtta vara tänd en längre tid och kolla lite närmare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Eftersom jag nu tror att jag kan styra LED-korten som jag vill är det dags för nästa steg.
Har plockat isär hela skylten. Alla kablar mellan korten tycks vara 1 meter långa.
Låda med elektronik:
20230402_125738.jpg
En digitalklocka har ju oftast ett kolon mellan timmar och minuter.
Jag tänker försöka mig på att göra ett kolon av dom två punkt-korten.
Dvs borra 8 hål i plåten så att det passar och ser snyggt ut:
20230402_130029.jpg
Kanske lägga igen dom gamla punkt-hålen, behöver inte vara så märkvärdigt.
Punkt-korten behöver ju fästas på något sätt så jag fixar nog något käckt med 3D-skrivaren.
Har ingen lust att borra fästhål, så jag löser det på annat sätt.

Varje LED-kort har en utgång/kontakt för punkt-kort. Det är den som benämns X1.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Marta »

Verkar rimligt med de spänningar Du nämner. Utan datablad på LED är det bästa att mäta hur mycket spänning som finns över drivkretsen. Det är den klena varianten av drivkretsen, antagligen plastkapslad, på de här korten. AMR 1W och ROC 500mW. Från 8 till 12V är antagligen en dubblering av hur mycket effekt den får bränna av.

Kanske kan printa en borrmal som håller för engångsbruk. Utan mall är det jättesvårt att få sådant snyggt. Behövs nästan ingenting för att det skall synas att där är en avvikelse. Annars är det väl helt OK med punkt på en klocka.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Tänkte börja rita på baksidan och se hur det ser ut.
Körnslag och litet borr från baksidan, och sedan stegborr från framsidan.
Alternativt göra en borrmall, vi får se.
Vill helst ha kolon och det kostar ju ingenting förutom tid.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

Marta skrev: 2 april 2023, 07:21:31 Angående lämplig spänning, Du skall bränna av så lite effekt som möjligt i drivkretsarna. Du nämnde 3 röda LED som mest i serie. Då är 12V alldeles onödigt högt.

1k för strömval ger enligt datablad 20mA. Låt säga 7V som skall bort. det ger 140mW. detta gånger 16 är drygt 2W och då antagligen lågt räknat. Det är alldeles för mycket.
Originalet har minst en switchregulator som tar ner spänningen. Hur är det kopplat till kabeln? Se om grupperna med färre LED har egen kabel. Är så fallet har de antagligen lägre spänning.

1kHz PWM är mer än tillräckligt. För absolut flimmerfritt räcker 100Hz fint. Med 1kHz räcker det även för att inte se en utdragen sifferrad om blicken hastigt sveper över skylten.
Det är rätt över orangea LED om jag ser och fattar rätt. Den har väl lite höge framspänning mot röd, om än inte mycket kanske.
Nu är väl skylten designad för att synas i direkt solljus, så ljusstyrkan vid full effekt lär vara överdriven för en klocka för eget bruk.
Så precis som marta säger här, försök ha lägsta matning till skylten som går, men samtidigt får ju spänningspucken bestämma också, 12V låter bra i mina öron.

Ska bli intressant att se hur det går med PWM-reglering av ljusstyrkan! :)
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

Har demonterat min skylt nu och kan tillföra lite här efter en snabb okulär koll. (Så jag kan ha fel också)

× fläktarna är styrda, och är på 24VDC
× decimalpunktskorten innehåller också en tempsensor och en ljussensor.
× tempsensorn är nog vanlig NTC/PTC. Ser ut som en tantal.
× ljussensorn är inte en LDR, utan mer en såndär ljus till spänning, typ. Klar kapsel med liten svart fyrkant i.
× det ena decimalpunktskortet ansluts både till en siffra och till moderkortet
× det andra bara anslutet till en siffra

Så utan att ha mätt eller något så tror jag det är såhär:
Decimalen styrs av siffran, så PICarna vet om deras siffra har en decimalpunkt efter sig och tänder den då.

Ljusstyrka och fläktarna styrs av moderkortet dom tar analog info från ena decimalpunktskortet.

Ska snart (som i om nån dag typ) börja mäta och skåpa lite signaler på min skylt och se vad jag kommer fram till mer. :)
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Bra jobbat Mazda, du är snart förbi mig :)
Har helt fräckt tänkt låta bli fläktarna, tror inte att det blir varmt alls så som jag driver LED-arna.
Punktkorten har jag inte kollat på ännu, men vet nog i alla fall hur man styr dom.
Kul att där sitter en ljussensor, det hade jag ju tänkt ha ändå :tumupp:

Har mest ägnat dagen åt paket. Paketera och skicka en prisskylt, minsann.
Men även hämta och lämna andra paket.

Har även börjat mäta och rita för hålen i plåten till kolon, som jag vill ha.
Det blir nog bra. Tror jag :humm:
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

Tycker det är kul att gräva lite i sånt här, men man inser snart sina begränsningar.. :D

Jag har iallafall sniffat lite kommunikation, och mellan moderkort och sifferkort är det TTL-nivåer, rimligt nog. Förmodligen 9600 baud, men ingen aning om mer än så.
Det finns två datalinor, den ena skickar under uppstart ut lite annan data, sedan bara en ständig lika ström. Kan dock inte tolka ut nåt vettigt ur det alls.

Sen har moderkortet en RS485-omvandlare, så de 6 anslutningarna till denna är två plus, två minus och sen A+B.
Jag har sniffat och skickat lite random data på detta, men det varken säger nåt eller gör nåt där.
Och utan mer ledtrådar än detta så är det tungt att komma framåt.

Jag hade tänkt att om det gick att klura ut nån av data-linorna kunde man kanske interfaceat sig över dessa, men nu lutar det mer åt att gå din väg och hugga in sig på skiftregistren direkt.

Men som sagt, vad för data, hur den ska skickas, det vet jag inte om jag kan klura ut. Räcker ju med att ha fel på en parameter så tar den ju inte ens emot nån vettig data.
Sen vet man inte vad den förväntar sig, tecken i ASCII? Avslut? Övrig data, typ intensitet?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Marta »

Behöver inte vara helt omöjligt att finna ut vad som skickas, men kan vara svårt.

Vad menas med "en ständig lika ström"? Är det en konstant etta efter uppstart och den går till pinne 4 på den lilla PIC så är det /reset. Är det en fyrkantvåg så är det klocka till en synkron överföring.

Använd PIC saknar UART. Det kan vara synkron data och då är det klockan som bestämmer hastigheten. Annars om den andra signalen är en reset så är det vanligt att längden på datapulsen avgör om det är etta eller nolla. Det kan också vara vanlig asynkron data som läses i mjukvara. Sampla en lång sammanhängande sekvens och bläddra igenom den om Du har ett modernt digitalscope.

Har Du hårdvara för det så försök läs av den lilla PIC. Med tur så har de inte nollat code protect.

Styrkortet är det nog bara till att flasha om ifall det skall användas. Det har all hårdvara som krävs för en klocka och jättemycket utrymme för program.
Se upp så spänningsregleringen inte är så supersnikad att det är MCU som styr switcharen. Då kan det gå riktigt illa med 24V in och det trixas med MCU.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

Du är jag förbi att kunna använda PICarna och kommunicera med dom, då jag lyckades utan särskilt mycket våld få av hatten på en PIC på ett sifferkort vid demontering för att interfacea skiftregistren direkt.
Tanken var att löda av den intakt, men jag var inte försiktig nog.

Med ständig ström menar jag ett upprepande mönster som avkodat blev [skäptecken]ff[skäptecken]ff[skäptecken]ff[skäptecken]ff .. osv
Detta skickades från moderkort till siffra.
Vid uppstart av allt så visades siffror på sifferkorten, och under den tiden var strömmen annorlunda.
Men som sagt, alldeles för lite kunskap för att lyckas med nåt vettigt.

Jag har heller varken kunskap eller hårdvara för att läsa/skriva program i PIC.

Men jag håller på att mappa upp alla LEDs nu iallafall, dom är udda grupperande, men det medger ju mycket roliga tecken. :)
Skriv svar