Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av lgrfbs »

Jag gjorde en video som ett första april skämt, men när jag väl tänkte på det igen, så skulle det vara intressant om det gick att skapa detta program på riktigt.
Det är alltså en Windows drivrutin som använder FreeCAD Path workbench för att snabbt skapa NC filer till CNC maskiner.
Alla program som jag tittat på hittills inkluderar en CAD del som jag inte behöver samt att de strategierna som ingår är av varerand kvalité.

Är detta svårt att skapa på riktigt?

Länk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av agehall »

Skriva egen drivrutin till windows är inte jättesvårt om du kan C och C++. Att skapa en drivrutin som gör det du pratar om är dock inte trivialt. Vore det enkelt skulle fler CAD-paket kunna göra det automatiskt.

Sedan är jag tveksam till att det skulle fungera med en skrivardrivrutin eftersom de får 2D-information från applikationen, dvs man har redan tappat massor av den informationen man behöver för att generera verktygsbanor.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av lgrfbs »

Eftersom jag inte har kunskaper i drivrutiner uppskattar jag ditt svar. TACK
Har bara erfarenhet från PDF-printer rutinerna, där kan dokumentets filnamnet bli PDF:ens filnamn, så därför tänkte jag att sökväg med filnamnet hade möjlighet att sändas över till programkoden som utgör FreeCAD Path workbench och startar upp ett GUI som då laddar in filen från den givna sökvägen och filnamn.
På det sättet kan man sätta upp grundämnet och körvägarna för verktygen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av säter »

Ärligt talat förstår jag inte vad du försöker åstadkomma?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av swesysmgr »

Kravspecen låter som en fristående/plug in postprocessor för att skapa g-kod åt en viss maskin.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av MiaM »

Ja, det finns mig veterligen ingen standard för att skriva ut 3D i Windows.

Varifrån har du tänkt att detta ska köras? Alltså vilken applikation tänker du på?

Det man antagligen kan göra är att skriva plug-in:er för olika applikationer som i sin tur drar igång konverteringen till vilket format du nu vill ha.

Vet inte om det blir jättebra dock, risken är väl att man kör ut saker på NC-maskin som inte finns sparat som fil i burken, och när man sen antingen vill ha flera likadana eller vill ändra nåt så har man inte kvar datan. Ungefär som att skriva ut ett osparat dokument i en ordbehandlare, typ.

Men, som sidospår så undrar jag om det finns nån möjlighet att i Windows lägga till skrivarfunktioner som Microsoft inte tänkt på. Jämför t.ex. att man kan ha både färgskrivare och svartvita skrivare, och färg omvandlas till gråskalor om man har svartvit skrivare. På samma sätt skulle 3D i princip kunna renderas till 2D på något sätt på vanlig skrivare, medan det skulle kunna dundra ut direkt till NC-maskiner och 3D-printers. Dock tveksamt till om det verkligen är nån större fördel att gå via Windows utskrifthantering?

Dessutom så åtminstone för vissa (alla?) grejer i Windows så måste man typ registrera / certifiera sin drivrutin. Jag förstår poängen att undvika malware osv, men kan tycka det inte borde behövas för sånt som pratar med välkända hårdvaruinterface, typ t.ex. USB, eftersom man då ändå kan skydda resten av operativsystemet från en tvivelaktig drivrutin. Detta lär vara ett problem med t.ex. USB-anslutet interface för att prata med periferienheter till Commodores åttabitadsdatorer (ZoomFloppy/XUM1541 heter hårdvaran, OpenCBM eller liknande heter mjukvaran).
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av lgrfbs »

Start: Ett dåligt 1 april skämt om ett enkelt sätt att få till NC filer till sin CNC maskinen, se videon.

Sedan blev jag nyfiken om inte skämtet kunde få liv, så att säga.

Tänkt funktion:
  • * Valfritt CAD program som INTE har CAM stöd får det genom "Print to CNC"
    * Användaren går på "Skriv ut"
    * Väljer "Print to CNC" som skrivare.
    * Drivrutinen "Print to CNC" plockar sökvägen+filnamn för den sparade CAD filen (IGES/STEP)
    * Lämnar över sökväg+filnamn till FreeCAD Path workbench programkodsbas som öppnar CAD filen i sitt GUI.
    * Användaren gör de inställningarna som behövs för att få en bra NC fil för dennes CNC maskin
    * Användarens sparar NC filen till disk
    * Användaren avslutar "Print to CNC"
Idén är inte ny på något sätt, då i tidig forntid så var det på detta sätt program fick PDF stöd som inte hade det från början.

Som det är nu sitter jag med CAD programmet jag kan öppet och ritar, sparar som IGES/STEP.
Öppnar/Byter till FreeCAD för att ta in IGES/STEP filen för bereda den för CNC körningen i Path workbench och skapar NC filen där och blir det fel får jag göra en ny IGES/STEP fil i CAD programmet.

Det naturliga svaret på detta blir CAD:a i FreeCAD då, visst det går till en viss del.
FreeCAD har valt att gå sin egen väg, så det är inte lika lätt jobbat FÖR mig och alla CAD filer jag redan har skulle behövas flyttas över till FreeCAD vilket är något jag inte känner att jag vill göra.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av säter »

Är det inte ett vanligt CAM-program du beskriver?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av lgrfbs »

Exakt.
Men de program jag sett till bra hobbypriser trycker även in CAD, vilket jag inte behöver eller vill betala för då jag redan har CAD program som jag är nöjd med och kan.
Det jag ville vara att från valfritt CAD program på ett lätt sätt gå direkt till CAM programmet, därav "Print to CNC" idén.
På samma sätt "Skriv ut till PDF" fungerar/fungerade förr, i program som inte hade PDF funktionen inbyggt från början.

Bara för att vara klar: FreeCAD Path workbench är alltså CAM arbetsbänk i FreeCAD och en "workbench"/arbetsbänk är ett tillägg/"add on" till FreeCAD och Path är en del av standar installationen av FreeCAD.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av säter »

CAD-program brukar aldrig vara bra på CAM, och vice versa.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av säter »

lgrfbs skrev: 2 april 2023, 12:55:47 Som det är nu sitter jag med CAD programmet jag kan öppet och ritar, sparar som IGES/STEP.
Vilket CAD-program är det?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av lgrfbs »

Detta har inget med grundidén att göra.
Men mitt CAD program är:
Alibre Design™ Expert
Version: V25 64-bit [Build 25033]

Som jag köpte för ett gäng år sedan då de körde en utförsäljning för 99USD, idag skulle jag nog inte ha råd med Expert versionen om jag skulle köpa programmet igen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av TomasL »

Är inte CAM-beredning extremt maskinberoende?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av lgrfbs »

Jo, till en viss del stämmer.
FreeCAD:s Path innehåller en massa postprocesser så det är inte ett problem som jag ser det.
Det finns NC koder som alla maskinerna förstår (ISO NC kod) sedan finns det dialekter av ISO NC koden där tillverkarna har använt de reserverade positionerna i ISO NC för maskintillverkarna för att ge stöd för olika maskin funktioner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skapa en drivrutin till Windows, svårt?

Inlägg av TomasL »

Skriv svar