IK:IOmega ZIP-drive

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

IK:IOmega ZIP-drive

Inlägg av Castor »

har jag hittat en i en låda, 1990-vibbar, parallell anslutning. Kan någon ha intresse av denna, jag tror det finns diskar någonstans också.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: IK:IOmega ZIP-drive

Inlägg av psynoise »

Dessa var populära väldigt länge till hårdvaru-samplers för musikproduktion. Så sent som för tio år sedan tror jag en del fortfarande använde ZIP-drive. Fast det måste vara SCSI. Men diskarna är kanske fortfarande attraktiva.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: IK:IOmega ZIP-drive

Inlägg av Glenn »

Finns två varianter av den externa parports-driven, en som bara pratar parport, och en som även pratar SCSI.

Misstänker att den senare är mkt mer attraktiv.


Hade en sån med SCSI en gång i tiden, och en IDE-version i en PC, men dom har nog inte använts på 20 år nu :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: IK:IOmega ZIP-drive

Inlägg av xxargs »

Om jag mins rätt emulerades SCSI-protokoll även över par-porten via drivrutiner och den för IDE hade egentligen en CD-controller och det är samma där att det pratades SCSI protokoll-mässigt och i princip var det CD/DVD-skivorna och dessa som fostrade IDE-protokollet att också prata (delmängd av) SCSI (och i grunden varför de första CD-spelarna/brännarna alltid var över SCSI-buss) eftersom CHS-adresseringen i orginal-IDE hade ett bekymmer med CD-skivor - de kunde inte hantera en enhet med endast 1 cylinder, 1 header och fruktansvärt många sektorer...

Det var nog IDE-bussens räddning senare när diskarna blev så stora att CHS-adresseringen inte längre räckte hur man än stuvade om förhållande mellan cylinder (i antal), headrar (i antal) och sektorer (i antal) då kvarvarande adressrymd inte räckte längre räknat i aktiva bitar och man började istället med SCSI:s LBA-adressering med till och början 32 aktiva bitar (som heller inte räckte när man gick över 2TB med 512-bytes sektorer och MBR-sektorns slutliga fall).
.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: IK:IOmega ZIP-drive

Inlägg av MiaM »

Om du inte hittar nån som är sugen på ZIP-drive här så finns det garanterat nån i nån av retrodator-grupperna på Facebook. Riktigt trevlig community där, både på svenska och engelskspråkiga grupper.

====================================

Moderna SCSI-emulatorer har väl blivit räddaren i nöden för folk med gamla syntar. Lite som att Gotek från början väl togs fram för att emulera diskdrives till gamla syntar, men såklart också används och uppskattas av retrodatorentusiasterna.

====================================

Det har mig veterligen aldrig funnits några optiska enheter med IDE som INTE pratat ATAPI, vilket är SCSI över ATA/IDE-bussen. Likaså så pratar fasta hårddiskar mig veterligen aldrig ATAPI, utan detta med LBA istället för CHS löstes på annat sätt.

De första CD-läsarna och brännarna var SCSI eller för läsare ibland ett proprietärt format. Övergången skedde när lästarna nådde 4x hastighet för de flesta tillverkare, förutom NEC som redan släppte en ATAPI-kompatibel läsare på 2x-tiden. Det kan hända att NEC 2x inte utger sig för att vara ATAPI eftersom den följer väl en förversion av standarden. Det finns en bloggpost med tillhörande diskussion om detta på bloggen os2museum (rekommenderas för alla som är intresserade av mestadels äldre PC-grejer, både hårvara och mjukvara med fokus på DOS/OS2/Windows). De äldre läsarna som inte var SCSI må i vissa fall ha en 40-polig flatkabel, men protokollet är inte IDE.

Försökte googla på när första IDE-CD-brännaren dök upp men typ de första sökresultaten verkade inte ge nåt vettigt, och ids inte söka mer. Men det kan nog stämma att Iomega drev på utvecklingen, även om jag skulle nog säga att det behövdes ingen utveckling för att ta fram CD-brännare för IDE eftersom standarden för SCSI-över-IDE redan fanns så det var bara att använda den.

Som sidospår ska väl nämnas att jag tror att de första SCSI-CD-brännarna inte alltid dök upp som CD-läsare och antagligen därmed inte följer SCSI-CD-brännar-standardprotokoll. Jag har en Kodak Photo CD Writer stående som jag sparade för drygt 20 år sen som kultgrej, men har inte orkat faktiskt pyssla med den. Tror att några tomskivor i samlingen klarar 1x, men är inte helt säker. Skivorna har vad jag fattat inte bara en övre hastighetsgräns utan även en nedre. Denna brännare är stor som en klumpig hifianläggningspryl, fast kontorsbeige och enbart strömbrytare och open/close-knappar på fronten. Fritt ur minnet så gick det inte att ansluta den och köra drivrutiner för generell SCSI-CD.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: IK:IOmega ZIP-drive

Inlägg av Glenn »

Jag har (eller hade iaf) en 1x SCSI CD-brännare från anno dazumal som ny kostade som en bil typ. Den pratar inga standsardprotokoll alls utan kräver en specifik mjukvara, dessutom funkar bara ytterst få skivor i den.

Köptes in på mitt dåvarande jobb för att ta gigantiska backuper med..
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: IK:IOmega ZIP-drive

Inlägg av MiaM »

Kul!

Sidospår: Men visst var de äldsta skivorna ofta märkta t.ex. 1x-4x eller liknande? Funkar de inte med dessa urgamla brännare? I så fall är nog min Photo CD Writer ett bojsänke.

Det verkar förresten inte finnas särskilt lättgooglade bilder på gamla CDR. Försökte söka på t.ex. de där "Vinn en BMW"-TRAXXDATA-skivorna som förekom då det begav sig. Men vad jag än sökte på så fick jag bara bilder på nya produkter som folk vill sälja
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: IK:IOmega ZIP-drive

Inlägg av Glenn »

Dom tomskivorna vi hade liggandes (som kostade flera hundra spänn styck) hade ingen hastighetangivelse alls angiven, och inga "moderna" skivor (typ 4x ?) jag testade då funkade, brännaren började bränna och efter några sekunder la den av med nåt "calibration error" om jag minns rätt. Hittade nån på fido eller om det var usenet som sa att de gamla brännarna kräver nånspeciell kemi soch inte fungerar med moderna skivor.

Äveni "modern tid" minns jag att jag var tvungen att flasha in en uppgradering i en brännare (DVD tror jag ? kanske var CD) för att få den att fungera när det kom nya skivor med nån annan kemi i. .:Det funkade iofs innan men det trasslade mycket, efter ny firmware funkade det alltid.
Skriv svar