Återuppliva generator, reservkraftverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av hyperion »

Hej.

Har lovat att laga farsans reservkraftsgenerator som bara är 2år gammal.
Han har tagit väl hand om den och startat den varje kvartal och låtit den gå varm osv.
MEN! Han hade aldrig någon last inkopplad när han körde den i underhållssyfte.
Så en dag när han startade den så genererade den ingen spänning.

Jag lyckades få igång den ett par gånger genom att koppla in en borrmaskin som last och snurra den baklänges.
Toppen! trodde jag... Lät den även gå med en 3-fas värmefläkt som last i 45 minuter för att få "excitern" att bli "uppladdad" igen.
Det verkade fungera för jag stängde av motorn och lät den stå avstängd i 45 minuter innan jag startade den igen och då laddade den fint igen, utan konstigheter.

Efter två dagar testade jag igen, men icke. 0V. Provade med borrmaskinen men nu har den klart mycket mer residual magnetism så jag orkar knappt vrida på borrmaskinens chuck baklänges för att få den att hoppa igång. Men inte tillräckligt mycket magnetism för att orka börja generera spänning.

Har följt ett par olika instruktioner som talat om hur man ska koppla bort kablarna som går mellan AVR och kolen och sätta egna kablar mellan kolen och minus (-) respektive plus (+) på batteriet för att få excitern att få tillräckligt med energi igen.

Jag ser att siffrorna på displayen som visar spänningen (0000V) lyser starkare när jag ansluter + till +12V på batteriet (elstart på aggregatet), precis som jag ser när jag snurrar på borrmaskinen, men det räcker inte för att hoppa igång.

Så nu står jag här och funderar på om det är något jag missat. Är det så att jag borde koppla in högre spänning än 12V?
Min tanke är att det ju fungerade när borrmaskinen matade in spänning när den roterades baklänges, det är ju en 230V maskin.

Detta är inte raketforskning men jag tycker det verkar som att internet är fyllt av folk som bara repeterar "byt AVR:en om den inte ger någon spänning", även manualer skriver så. Svårt att hitta riktig information utan att hamna på sidor som bara förklarar hur principen fungerar.

Har gjort en skiss på hur just denna generator är kopplad (gula kablarna är vita i verkligheten)
Generator.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av Haralt »

Inget om fabrikat eller typ nämns alls, ingen bild heller på den.
Garantin då? Bara 2 år gammal.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av hyperion »

Visst, trodde det skulle räcka.
Företaget farsan köpte den av: Green Power, Helsingborgsvägen Varalöv, 262 96 Ängelholm. www.greenpower.se

Modellen heter: IDGPC7000SP

Farsan har såklart försökt med företaget redan. "Teknikern" som han pratat med sa direkt: "Det är AVR:en" och skickade upp en ny. Det var helt fel AVR. Fel storlek, fel kontakter, fel antal ledare.
När farsan påtalade detta för "teknikern" (Jag skriver "teknikern" för att jag anser inte att denna person bör kallas det...) så säger han "Ja den som sitter på din maskin går inte att få tag på längre så vi skickade denna och hoppades att det skulle funka"
Hans enda förslag på lösning nu var att köpa en ny generator... ööh nej tack.

Jag tror farsan köpte generatorn på firman så om jag inte har helt fel så är det väl bara 1 års garanti då? Jag vet inte, kan inte det där och vet inte exakt datum för inköp osv.

Det tog mig ungefär 4 minuter att hitta en exakt identisk AVR för under 300kr från Amazon.se

Det hjälpte ju inte heller eftersom den första AVR:en inte var orsaken till problemet.

Hoppas det är tillräckligt med information. Annars säg till så får jag försöka fixa fram det som saknas
20230311_093952.jpg
20230311_093943.jpg
20230304_180600.jpg
20230304_180554.jpg
20230304_175638.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av grym »

om du kan få igång den igen, mät spänningen över kolen
och polariteten

man kan då sätta in två dioder eller en likriktarbrygga och använda två dioder så man kan koppla in spänning utan att behöva rota i generatorn
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom de stolt skriver MADE IN SWEDEN så måste de kunna tillhandahålla en servicemanual och reservdelslista.

Om jag höll på med felsökning skulle jag nog koppla in en resistiv last och prova mata kolen med ett labbaggregat.
Se om det är jämn spänning på alla faser eller glappar någonstans vid höga varv antingen i exciteringslindningen eller utgången.

Har du ett friskt och uppladdat batteri inkopplat? Det kanske används på något sätt för kickstart.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av Nerre »

Vad är alla ledningar som går mellan generator och AVR? (Utöver magnetiseringen alltså.) Jag kan förstå om man har nån form av återkoppling för regleringen, men det borde väl räcka med de tre faserna för att få både spänning och frekvens?

Det ser lite lustigt att bägge "kontakterna" har olika antal ledare in som ut... Är det felritat?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av hyperion »

Håller med om att det är konstigt att kontakterna har olika antal kablar in och ut. Det är inte felritat, det är kopplat så.
Däremot kom jag inte ihåg vilken av kablarna som kommer från generatorn som är "över" och inte används. Ska kolla det imorgon.

En likriktarbrygga ingår, om jag förstått det rätt, i en AVR och det är den röda och gula (vita) kabeln som jag ritat går från AVR till kolen på generatorn.

Batteriet verkar vara friskt, det används för att starta motorn och det är bra fart på startmotorn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av grym »

kollade själv på en generator för någon månad sedan

generatorn hadde två extra lindningar, en för att mata avr med spänning, en för att mata magnetiseringen, som var ac styrd och likriktades utanför avren
dom tre faserna tror jag endast användes för mätning av spänningen

kollade lite efter avr och den konffigurationen fanns det en hel del av
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av rvl »

Har denna så kallade "avr" nån kontakt med batteriet, eller ska processen självstarta?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av pi314 »

Likt Sickan skulle jag satsa på en plan. Ungefär så här.

1. Funktion
2. Okulärbesiktning
3. Analys
4. Mät

Funktion
Att hitta fel blir enklare om vi vet hur den ska fungera. Vi har inte sett AVRen ännu och vilka kablar som går in i den, men utgående från vad vi sett om kablar till/från gnerator, så kan det vara kopplat så här.
230312_AVR.png
En skillnad är att strömtransformatorn i IDGPC7000SP har ett uttag på sekundärlindningen. Tre trådar ut. Varav två trådar, dvs. en av tre spänningar som kan väljas, används.

Från schemat går det att förstå hur det är tänkt att fungera.

Okulärbesiktning
Från bilderna kan vi se att elverket troligen stått i utomhuskliimat. Fukt har orsakat att kontakterna börjat rosta. Kanske mest skruv, mutter och brickor på den av de tre faserna ut från generatorn där röda kabeln är anskuten. Har det rostat och ärgat där så kan det vara så även på fler kopplingsställen.

Analys
AVR är troligen hel. Det har verifierats med byte mot ny AVR. Elverket fungerar ibland. Felet kan beskrivas som intermittent.
Jag skulle börja med att kontrollera om det är kontakt i alla kopplingspunkter.
Kanske kolla att det är åtdraget med lämpligt moment?
Kanske lossa och göra rent, före återmontering?
Kanske spreja med lämpligt fuktdrivande, rostskyddande sprej?

Mät
Om dessa enkla åtgärder inte förbättrar funktionen så ska vi mäta fram var felet finns. Starta motorn och mät på generatorn och in på/ut från AVR att dom spänningar som ska vara där finns.

Detta som en början, för att få liv i elverket.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av MiaM »

En enkel grej att göra är att mäta dc-resistans på lindningarna.

Hur är skicket på kolen? Om man snurrar generatorn riktigt sakta medan man DC-resistansmäter så borde man märka om kolen är dåliga.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av Knut »

Den här snubben lagar elverk på löpande band. Inklusive ganska detaljerad felsökning.
Eftersom han bor i staterna är det av naturliga skäl generatorer med 120/240v han jobbar med. Men utav bilderna på din maskin av döma så ser det verkligen snarlikt ut.

Kolla om det kan ge något.

https://www.youtube.com/@jcondon1

/Knut
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av hyperion »

Har inte haft tid att kolla mer på detta förens idag.

Jag kollade hur många videos som helst av han "Jcondon1" men han verkar ju bara byta stator/rotor på alla generatorer som motorn går på men som inte genererar någon spänning.

Däremot så nämnde han kolen i en av de videos jag kollade, hållaren hade smällt av att det blivit ljusbågar och värme.
Så jag åkte upp och kollade igen, mätte alla lindningar, motstånd, isolationsmotstånd, kollade kolen för jag kommer ihåg att det gnistrade ganska mycket när jag testade den förra gången.
Så jag slipade kolen och putsade lite på slip-ringen.

Startade motorn, fortfarande 0V. Kopplade in slagborrmaskinen och snurrade på chucken baklänges igen (så jag startade den flera gånger tidigare).
Nu hoppade den igång igen. Mycket mindre gnistor från kolen, inte helt 100% så jag tror jag tar ut rotorn och putsar upp slip-ringen mer ordentligt i helgen.
Men jag noterade en högre spänning nu! Tidigare när jag kopplade in en 3-fas värmefläkt så låg spänningen stabilt på 389V. Nu låg den på 412V.

Lät den gå så i kanske 10min. Ska upp och testa imorgon om jag hinner. Får se om den startar laddningen själv denna gång. Kanske var motståndet genom kolen lite för högt då det var dålig kontakt mot slip-ringen. Så dålig att excitern inte fick tillräckligt med energi.

Det är min förhoppning.

Återkommer med resultat.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av MiaM »

Gött!

Btw, tror korrekt svenskt uttryck är släpring, från att kolen släpar mot den ringen.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Återuppliva generator, reservkraftverk

Inlägg av Janson1 »

Vissa generatorer har en permanentmagnet (någon centimeter stor) på rotorn som far med runt och startar förloppet. Kan ju vara värt att kolla...
Skriv svar