Problem med USB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mikael63
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 mars 2023, 15:43:10

Problem med USB

Inlägg av Mikael63 »

Ny medlem, första inlägget. Kopierar text från trådar jag skapat i "mer" datorrelaterade forum men tänker att mitt problem är "mer elektronik än dator".

Har en trådansluten mus, Corsair, ett trådlöst tangentbord (C), Logitech (L) (sån adapter, ej BT) samt ett trådanslutet makrotangentbord, ”SayoDevice” (S).

Om jag har C+L+S i en USB-hubb ansluten till antingen en USB-port i datorn eller i en USB-port i ”dockan” uppstår ibland ett kort avbrott, för alla USB-anslutningar. Man hör ”USB-ljudet” och jag ser på S att den har varit frånkopplad. Tiden för avbrottet är typ max en sekund men OS,et behöver också någon sekund innan enheterna fungerar. Avbrottet är dock tillräckligt långt, och sker tillräckligt ofta, för att påverka arbetet negativt.

Det blir ingen skillnad med en USB-hubb som har extern strömförsörjning. Alla tre enheterna tillsammans drar endast 0.16 A

Om jag flyttar S till datorns port och låter C+L sitta i hubb till dockan fungerar det bra.

Om jag flyttar antingen C eller L till datorns port och låter S tillsammans med den resterande enheten sitta i dockan uppstår också detta problem.

Varför blir det så här och hur kan man åtgärda detta?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Problem med USB

Inlägg av carpelux »

Det låter rent spontant som det är något knas med S vilket hänger USB-bussen, som då reset:ar.

Finns det någon log du kan kolla i?
Mikael63
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 mars 2023, 15:43:10

Re: Problem med USB

Inlägg av Mikael63 »

Tack!
Ja S torde vara del av problemet. Funderar på om den stör eller om den är störkänslig. Alltså att den "uppfattar" en störning och då "nyper"..
Någon logg finns inte annat än loggboken men bra tips, jag ska kolla där.

Testade nyss att ansluta S med en rejäl USB-C<>USB-C till en sådan port i dockan (C & L kvar via hubb på USB-A) men jag hann inte ens skriva klart en minnesnotering om detta innan det "plingade".

Jag har ett gammalt oscilloskop där jag kan sätta en trigger så att kurvan låses vid händelse. Gäller bara att minnas hur man gjorde då det är 30 år sedan jag använde det..
Tänkte om jag skalar upp en USB-kabel så att jag kan komma åt ledarna. Skulle det vara någon vits?

Tillägg/eget memo: Får samma fenomen med en annan "SayoDevice". Dock var jag inte närvarande när detta inträffade varför jag inte vet var jag ska kolla i loggboken.

Mera:
Jag har fr.o.m. i går kväll kört med en USB-A <> USB-B som har ferritkärnor i varje ände, mellan dockan och en USB-switch och i USB-switchen sitter C+L+S. Så här drygt 12 h senare verkar det hålla!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Problem med USB

Inlägg av Marta »

Är det samma hastighet på USB för alla enheterna? Det kan bli obra om det blandas till samma hub.
Mikael63
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 mars 2023, 15:43:10

Re: Problem med USB

Inlägg av Mikael63 »

Hm. C är:
SKU CH-9304211-EU
SCIMITAR RGB ELITE Optical MOBA/MMO Gaming Mouse
Hittar inget ang. USB-hastighet i den tekniska specen.

L är:
Logitech MK-710 och hittar ingen info där heller

S är alltså från sayodevice.com och det är inte mycket att hämta där heller...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med USB

Inlägg av mrfrenzy »

Kan också vara ren kortslutning/glapp i S som triggar överströmsskyddet en kort stund.
Jag skulle prova byta S till en annan likadan till att börja med.
Mikael63
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 mars 2023, 15:43:10

Re: Problem med USB

Inlägg av Mikael63 »

Att byta till en annan enhet har jag redan prövat och om det vore kortis i båda dessa S borde kortisen finnas även med annat kablage?
Mikael63
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 mars 2023, 15:43:10

Re: Problem med USB

Inlägg av Mikael63 »

I kväll blir det två veckor sedan jag började använda USB-kablar med ferritkärnor. Inte en enda gång har det kopplats från.
Lösningen är då given men orsaken kvarstår.
Skriv svar