Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Tror också på att borra som Glenn är inne på.
Det behöver inte bli rakt på något sätt, och centrering löses (tillräckligt bra) helt automatiskt i skruvskallen.

Såna där utdragare av alla olika slag kan vara bra om man måste rädda det som skruven sitter i. Men är krångligare att använda och få till att fungera bra.
Men behöver man inte rädda batteriet som i detta fallet så är ett borr oslagbart i både enkelhet, tid och tillgänglighet.
Det handlar alltså om att borra bort hela skruvskallen, inte ett litet skithål för att få in något verktyg i. Går med i princip valfri storlek på borr så länge det är större än skruvens diameter vid gängorna.


Till resterande skruvar, börja med att se till att du verkligen använder rätt mejsel! (PH eller PZ 2 troligen, svårt att se på den sabbade skruven).
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Kan inte lilla frun sköta borrandet?
Håller med senare inläggen att borra är enklast, men då du säger att du kommer att misslyckas med borrandet så föreslog jag slagskruvmejsel vilken är svår att använda då man behöver "spänna" den innan man slår till.
Skall man borra så är det en fördel att det är stjärnskruv då centrum är givet. Ett borrtips är att köra lite först med en mindre borr typ 2-3 mm så du får bra styrning för den efterföljande 5-6 mm borret.
Kan du ta en tydlig bild på en icke sönderdragen polskruv så man ser om det är Philips eller Pozziskruvskalle?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Mickecarlsson »

Lite tips hur man lossar skruvar som sitter:
https://www.wikihow.com/Remove-a-Stripped-Screw
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Teknikern »

Jag brukar borra ett lagom stort hål för att kunna klappa i en torx-bits av lämplig storlek, bitsen kostar knappt nåt på Biltema och tar man det lite varligt så löser man det hela. Jag tror också på att borra eftersom ju batterierna redan är gångna och kass.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av säter »

Nu behöver ju TS inte skruva ur skruven, utan bara få bort skruvskallen.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Klas-Kenny skrev: 26 mars 2023, 10:19:06 Tror också på att borra som Glenn är inne på.
Det behöver inte bli rakt på något sätt, och centrering löses (tillräckligt bra) helt automatiskt i skruvskallen.

Såna där utdragare av alla olika slag kan vara bra om man måste rädda det som skruven sitter i. Men är krångligare att använda och få till att fungera bra.
Men behöver man inte rädda batteriet som i detta fallet så är ett borr oslagbart i både enkelhet, tid och tillgänglighet.
Det handlar alltså om att borra bort hela skruvskallen, inte ett litet skithål för att få in något verktyg i. Går med i princip valfri storlek på borr så länge det är större än skruvens diameter vid gängorna.


Till resterande skruvar, börja med att se till att du verkligen använder rätt mejsel! (PH eller PZ 2 troligen, svårt att se på den sabbade skruven).
Har läst Glenns förslag, och det lutar åt att det blir just så.

Är väl mest orolig att jag ska borra fel, och starta en kortis i batteriet när det sitter i Permon.
Läste även Palle500, får fråga lilla frun om hon kan borra, förborra litet hål för att få det rätt.
Ska ta ut Permon ur förrådet när det slutat regna och ta bilder på dom andra batteriskruvarna.

Så vitt jag kunde se hade dom använt två olika typer av skruv, den ena med mutterskalle.

Återkommer till tråden om en stund, behöver medicinera och få effekt.

Note: Att jag valde just den från Amazon var för att det verkade mest säkert.

Ser ut som självborrande skruv på den ena sidan, så jag kan bara borra till ett visst djup i batteriet.
Sen tar det stopp antar jag eftersom den finns en skalle som stoppar för djupare hål, säg 4-10 mm
Andra sidan gängas sen ner i första hålet och med lite tur så följer skruven med upp, utan kabelskoskador.

Svårt att förklara, men jag tar en karamell och återkommer när den satt sig.

Vi grejade i trädgården igår, och även om lilla frun gjorde det mesta så har jag ont i kroppen idag.

Återkommer om ett par timmar, och läser resten av svaren. (Tack för all hjälp)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Viktigt att du inte borrar för djupt med 3 mm borret endast några mm Inte mer för då är det risk att du bryter av borret.
Som flera redan påpekat så behöver du endast få bort skruvskallen sen lossnar polskon. Du behöver inte få ut m5 (diameter 5 mm) skruven så vanliga borrar duger bra. Behöver inte köpa något skruvurdragarset från Amazon.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tror inte förborrning med 3mm tillför ett dugg.
Bara ett extra arbets- och riskmoment, med ett fjuttigt borr som är lätt att bryta av.

Bara dra på med ett 6 eller 8mm borr. Så fort man kommer igenom skruvskallen så släpper den och börjar snurra med borret, då är det dags att stanna.
Det är verkligen ingen raketforskning och det finns ingen anledning till att göra det svårare än vad det är.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

"Bara dra på med ett 6 eller 8mm borr. Så fort man kommer igenom skruvskallen så släpper den och börjar snurra med borret, då är det dags att stanna" (Tack)

Det är verkligen ingen raketforskning och det finns ingen anledning till att göra det svårare än vad det är.

Så är det säkert för dom erfarna, men för mig är det svårt.

Nu när jag läser så inser jag att det räcker med att borra bort skruvskallen med ett lämpligt bor, så släpper det.
Ska dock ändå ta några bilder på det jag såg när jag rotade där senast, så andra inte behöver göra samma fel.
Bra att jag byter ut allt för jag såg att minst en av kabelskorna inte var helt nerdragen, så den polen satt löst.

Har vilat en stund, men jag hoppas kunna köra ut den från förrådet snart och ta lite bilder.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 26 mars 2023, 15:21:33 Viktigt att du inte borrar för djupt med 3 mm borret endast några mm Inte mer för då är det risk att du bryter av borret.
Som flera redan påpekat så behöver du endast få bort skruvskallen sen lossnar polskon. Du behöver inte få ut m5 (diameter 5 mm) skruven så vanliga borrar duger bra. Behöver inte köpa något skruvurdragarset från Amazon.
Läst och förstått. Tack!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tydligen lite knepiga skruvar på batterierna, men det löser sig till våren.

Idag blir det tidig vila, återkommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Mycket konstig polsskruv. Ser ut som om den är fylld med epoxi och har en liten klack (se pilen). Kan detta ha haft med garantin och göra att man inte skruvat med batterierna?
I övrigt ser det ut som om en vanlig Philips 2 skruvmejsel kan passa.
Har du lite bilder på andra polsskruvar och gärna en översiktsbild där man ser alla batterierna och hur kablarna ser ut?
IMG_4637.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Fortran »

Det korrekta verktyget för den där skruven är SL/PH2.
Även kallad PlusMinus eller Xeno-spår.

https://www.elfa.se/sv/xeno-bit-pozidri ... p/11043786
xeno.jpg
Men en vanlig Phillips 2 funkar det med. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av rvl »

Ja skruven verkar ju vara i god hälsa, dvs inte rostig. Men är där epoxi så är det ju litet knepigt att få fäste med skruvmejsel, om man inte får bort epoxin först.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 28 mars 2023, 12:48:47 Mycket konstig polsskruv. Ser ut som om den är fylld med epoxi och har en liten klack (se pilen). Kan detta ha haft med garantin och göra att man inte skruvat med batterierna?
I övrigt ser det ut som om en vanlig Philips 2 skruvmejsel kan passa.
Har du lite bilder på andra polsskruvar och gärna en översiktsbild där man ser alla batterierna och hur kablarna ser ut?
IMG_4637.jpg
Rullar ut den om ett par dagar, och tar en pall med mig att sitta på under tiden jag macrofotograferar.
Även jag tycker mig se någon form av yta där, men bilderna kommer att visa hur det står till där inne.
Kollade länken som Fortran lämnade, man kan gott säga att dom vet att ta betalt. Det får bli borrning.

Ska ta fler översiktsbilder, kanske en video som visar hur det ser ut där inne.

@RVL Det är bara en (1) som är kass, den jag försökte få ut. Just den kommer att borras ut inom kort.

Kroppen är inte så bra just nu, så jag måste invänta en varm dag att mecka loss batterierna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar