Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mikroprocessorer från 90-talet. Hur användbara är dom?

Inlägg av MiaM »

DanielM skrev: 25 mars 2023, 17:12:14Det kanske är individuellt tolkat vad som är billigt. Jag menar, jag kan ju tycka att hobby-PLC system är billigare än att köpa in massa logikkretsar för 500 kr.
Det beror väl på antalet exemplar man tänkt bygga. En PLC är ju "bara" att montera. Men om det är något tiotal eller hundratal exemplar så lär den bli dyrare än egenbygge. Dessutom kan montering ta längre tid, ett egenbygge kan t.ex. kan kontaktdon som passar vad som nu råkar sitta på olika in-/utenheter och kan också ha kretskortsmonterad kontakt för matningsspänning. PLC:n lär väl ha skruvanslutningar eller motsvarande som ska monteras för hand för varje exemplar. Egenbyggen kan också ha tydligare uppmärkning/avdelning om vilka anslutningar som gör vad, en PLC har väl typiskt ett antal plintar med nummer på sig, plus de som behövs för matningsspänning och kontaktdon för programmering.

Angående priset så behöver man ju knappast ett sortiment logikkretsar för en femhundring i bra-att-ha-lådan, även om det förstås är trevligt att ha ett gäng att välja på. Man bygger ofta med ett ganska litet antal standardkretsar eller så väljer man ut kretsar och beställer specifikt till ens projekt. För att det ska vara en vinst för t.ex. ett företag att bygga med logikkretsar så lär man ändå cadda kretskort och vänta på att de kommer hem, och då kan man lika gärna beställa dem med komponenter monterade eller så lär åtminstone beställda komponenter inte ta mer tid än korten att få hem.
DanielM skrev: 25 mars 2023, 17:12:14Jag tycker att logikkretsar är häftiga. Påminner lite om tjuriga 40/50/60-talister som envisas med att man ska bygga styrsystem efter den gamla skolan.
Som 70-talist så hatar jag PLC:er för att jag uppfattar dem som ett sätt att krångla till mikroprocessorer så att folk som är korkade ska förstå dem samtidigt som de blir svårare att förstå för de som är intelligenta. :wink:
DanielM skrev: 25 mars 2023, 17:12:14Det finns flera kretsar. Öppnade två stora kartonger och där låg massvis med komponenter. Jag undrar vem som har använt allt detta.
Förr var det en fördel att ha externa EPROM som t.ex. dessa Intelmikrokontrollers hade, eftersom man kunde använde en ganska dyr EPROM-programmerare till alla projekt istället för att också behöva köpa en svindyr programmerare vardera för varje mikrokontrollerfamilj.

Som jämförelse så finns det schema på att programmera Motorola 68705 med data från ett EPROM. Om man alltså inte vill köpa Motorolas programmerare eller motsvarande så måste man alltså först programmera ett EPROM och sen programmera mikrokontrollern från EPROM:et. Snacka om långsam koda-bränna-testa-cykel.

Åttabitarsmikrokontrollersarna var ju också rätt begränsade, så skulle man göra något lite mer omfattande så att man ändå behövde separat RAM och ROM och nån I/O-krets så var det lika bra att också använda en klassisk 8-bitarsmikroprocessor, typ 8080/8085, Z80, 6800, 6809, 6502 och liknande, med den stora fördelen att man kunde använda utvecklingsmiljö och erfarenhet från hemdatorer. Och sen var steget inte så stort till t.ex. 8088, 8086, 68000 och liknande. Detta är antagligen förklaringen till 8259-kretsen. Vissa av dessa 82xx-kretsar gick säkert att köra mot Intels åttabitarsmikrokontrollers också, har inte jättekoll där.

Tumregeln är annars att 80xx = processor, 82xx = periferikrets. För Z80 så heter kretsarna CPU om det är en processor och andra bokstäver om de är en periferikrets, typ Z80 CTC osv. För 6502 och 6800/6809 så är det inte lika självklart men de lägre numrena, typ under 20 på slutet, är processorer och resten är periferikretsar. Vet inte om du har nån nytta av denna infodump när du går igenom kretsarna, men :wink:
Skriv svar