Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Sitter och planerar för en ny skrivare. Ska bygga en stor ram med aluminiumprofil, har en himla massa ståendes…

Men, jag sitter och funderar på vad jag ska ha för kort till den. Jag har motorer, endlägesbrytare osv, men inget styrkort. Behöver också komplettera med värmebädd, och lite andra småsaker men inget stort. Har också hittat en grym extruder, ska bli kul att testa den!

Någon som har tips på bra drivkort?

Behöver något som klarar i alla fall 4 motorer, blir nog två motorer på z…


Har kikat lite på exempelvis bigtreetech , ser rätt intressent ut, men osäker om behöver något mer till den. Eller finns det bättre alternativ?

https://www.3djake.se/bigtreetech/skr-mini-e3
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av MNorrgren »

Tanken på måtten är 500x500x ja, runt 400mm… behöver inte sååå stor på z.

Kommer ha helt täckta sidor med typ polykarbonat eller plexi. Flera olika fläktar kommer också monteras såklart! Samt en dörr på framsidan.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av MNorrgren »

Bilderna får tala, har nog det mesta förutom axlar, gängad stång och remmar…

Och japp, drickorten på bilden tror jag inte fungerar…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av tecno »

Duet 3D Mini 5+ Wifi rekommenderas å det varmaste, RepRap istället för Marlin gör livet enklare!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av MNorrgren »

Tackar för tipset! Ska kika närmare på det! Schysst.
Är det komplett när man köper det? Alltså att man kan koppla in det , lägga i in programvara, ställa in storlek på bädd? Ingår stegmotordrivare på kortet?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av Teknikern »

tecno skrev: 25 mars 2023, 13:54:12 Duet 3D Mini 5+ Wifi rekommenderas å det varmaste, RepRap istället för Marlin gör livet enklare!
Jag kan bara instämma, jag köpte ett par kort av tecno som inte passade hans setup, det är en klon av Duet och funkar som Duet, fördelen är ju att man aldrig behöver "bränna om" kortet vid ändringar utan bara ändra i en config-fil och ev. ett par andra filer och det gör man direkt i webbläsaren, enklare blir det inte. Wifi är framtiden, nu kan jag komma åt skrivaren varifrån som helst och även styra den med min smartphone. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av MNorrgren »

Hej.

Tackar för tipset. Ska definitivt kika vidare på detta! Verkar vara en schysst lösning! Verkar ha stöd för det mesta också!

Är dock även lite nyfiken på det bigtreetech kortet, det har även det stöd för reprap… och för det priset… oslagbart!


Ska även säga, om någon har ett bra pris på ett kort som är till övers, är jag självklart sugen på att köpa det också!

Söker utöver det :
Rem, en hel del meter..
Axlar, 8mm tjock samt minst 500mm långa (kanske 8-10st)
Kan annars tänka mig köpa linjärskenor 500mm långa.
Värmebädd, 400x400 el 450x450
Bottenplatta till ovan värmebädd
Fjädrar till bädden
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av Micke_71 »

Jag sitter på ett original Duet 2 Wifi för ett projekt som jag aldrig får tummen ur som jag skulle kunna sälja vid ett skäligt bud. Jag har väl inte bestämt mig ännu om jag ska vänta på att jag får tid eller om det ska gå vidare.

Det sitter 5st tmc2660 drivare på kortet som ger upp till 2.8A ström per motor. Det är ju RepRap firmware så all konfiguration sker i en config-fil och med macron för vissa uppgifter. Inget behov av att kompilera om firmware för varje ändring som med Marlin. RepRap har ett webinterface men jag tror det går att lägga till en LCD om man vill.

https://www.123-3d.se/Duet3D-Duet-2-Wif ... gLF8PD_BwE

Det finns kloner på Duet 2 Wifi annars som har ett mer överkomligt pris.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av MNorrgren »

Ja, det är ju klart intressant, men vad hade du tänkt dig för pris? Så svårt att gissa :shock:

Det ser ju verkligen intressant ut! Mest en budgetfråga detta…
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av Teknikern »

Ytterligare ett tips, jag köpte en all-in-one-pc med pekskärm för 700 spänn från Blocket och hängde på kanten till skrivarinkapslingen, den kör Windows 7 och är nån gammal trött butiks-pc men klockren i detta montage.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av hawkan »

De här var inte så imponerade av reprap. https://all3dp.com/2/3d-printer-firmwar ... n-5-reprap Men nuförtiden funkar väl nästan allt till allt.
SKR Mini v3 som du länkar till först är ett säkert kort som funkar med många firmware. Jag kör med det. Och Marlin.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av MNorrgren »

Ja verkligen en djungel detta! Dock fick jag idag ett erbjudande att köpa en Bigtreetech SKR mini för 200kr inkl skärm… för bra för att låta bli. Så jag provar detta kortet. 32-bit, 4 stegmotordrivare integrerade i kortet, ska klara rejält med ström… har det mesta jag söker. Fick även med en BL-touch (en äkta påstods det.. nåja) … kortet ska stödja detta också, även stöd för att känna av om filamentet tar slut, återstarta utskriften vid strömavbrott osv osv.

Har kört med Marlin i nuvarande skrivare, inte missnöjd alls, tvärt om. Ytterst nöjd med detta, kan gasa på rejält i utskriftshastighet och även få mer eller mindre perfekta utskrifter! Känner inget behov av att byta i nuläget. Lite mer pyssel att få rätt , möjligt, men var inte så värst besvärligt!

Teknikern: det var ju en riktigt schysst idé med en sån liten dator till… varför har jag inte tänkt på det innan! Tack så jättemycket för det! Vilken är det du har? Ska försöka hitta en sån. Såå mycket smidigare än att ha den stationära igång hela tiden!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av hawkan »

Kan vara värt att titta på octoprint och nån liten raspberry. Lägg på jobb och kolla status mm från webbläsaren. Finns också appar till telefon till octoprint, inkl videoström.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hjälp med bra styrkort till skrivare?

Inlägg av Teknikern »

Här är den all-in-one-pc jag köpte och hängde på skåpet, den hänger bara på en skena så vill jag ha den nån annan stans också är det bara att häkta av den och ta den under armen och gå. Jag har planer på en gravyrfräs, denna kommer att få köra den också, då har jag en dedikerad till verkstan och slipper släpa runt på en laptop.
20230329_234639.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar