Flera IP-kameror i ett fönster?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av nifelheim »

När jag kollar på NVR som klarar 10-15 kameror tex. Hikvision DS-7600NI-K2/P Series DS-7616NI-K2/16P
verkar det bygga på att alla kameror ansluts till varsitt RJ45 uttag?

Jag har dom lite utspridda och skulle vilja ha alla i en nätverksanslutning för att sedan kunna titta på alla kameror samtidigt.
Inser att jag får köra med "tillräckligt "låg upplösning för att mitt nätverk ska klara det. Varje kamera har högupplöst lokal inspelning.

Vad är enklast att göra?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Mickecarlsson »

Sätt en switch där du har många kameror, sen en kabel till nästa switch eller din router.
Se till att switchen klarar Gigabit (som i stort sett alla gör nu för tiden).
Varje ström tar mellan 5-10 Mbit så det ska räcka till.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av nifelheim »

jag kan alltså bortse från att den har 16 uttag för kameror och trycka in flera kameror i samma uttag?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Mickecarlsson »

Det beror nog på licensen för NVR, det kan vara så att den är fysisk låst till en kamera per TP uttag, och då går det inte.
Drivs kamerorna från NVR’en? Ingen extra spänningsmatning till kamerorna?
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av SM0VDT »

nifelheim skrev: 23 mars 2023, 18:31:15 jag kan alltså bortse från att den har 16 uttag för kameror och trycka in flera kameror i samma uttag?
Bara frågan om en inbyggd PoESwitch. De finns utan också. /P står för att den har inbyggd switch. Utan /P är det bara en eller i vissa modeller två RJ45 oavsett antal kanaler.

Vad har du för kameror?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Mickecarlsson »

Det var som jag trodde, den säljs med det max antal kameror som kan anslutas, 8, 16 eller 32.
DS-7600NI-K2 har endast ett nätverksuttag, så där behövs en switch, de NVR’er som har PoE har fler uttag, ett uttag per kamera.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av nifelheim »

Kamerorna är igång och uppkopplade.
Jag kan titta på rtsp stream från kamerorna en åt gången med VLC.
Modellen är Hikvision, mest DS-2CD2087 och DS-2CD2386
det finns en "sub stream "på kameran
som jag kör lägre upplösning på för att få låg och behaglig bandbredd.

Jag saknar helt erfarenhet av "NVR" ,, så jag kollade runt och såg att dom verkade ha ett uttag per kamera och då ställde jag frågan här, jag kanske är helt fel ute :-)

Jag kanske borde köra någon mjukvara typ zoneminder istället?
Jag vill bara kunna titta på alla kameror samtidigt och "fick för mig " att jag behöver en NVR :-)
(jag lyckas inte köra 10st VLC fönster samtidigt men det kanske går :humm: )
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av SM0VDT »

Vad är problemet?
Varför håller du på med VLC?

Kör Hikvisions eget protokoll istället.
Använd appen Hik-connect till ios eller android.
Ivms-4200 är Bra gratis programvara som gör det du efterfrågar. Till Windows.
Jag anar att du är linuxfreak eftersom du nämner vlc...
Du har drösvis med funktioner i desss kameror som du inte kan dra nytta av om du använder rtsp och vlc.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av nifelheim »

tack
ivms4200 ser kompetent ut :-)

Ska testa den ,
vet du om den går att köra som en "server" och logga in på remote eller blir det fjärrskrivbord som gäller då?
puttiplatt
Inlägg: 269
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av puttiplatt »

Jag kör själv med denna mjukvaran https://www.unifore.net/analog-surveill ... e-vms.html
Hämtad härifrån https://xmeye.org/xmeye-for-pc/
Jag har Hiseeu kameror men jag tror man kan få in det mesta som är inkopplat till ditt nätverk. Kör med 14 kameror just nu.
Edit:lagt till nerladdningsplats
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Glenn »

NVR'en har du för inspelning framförallt, ska du inte spela in behöver du den inte.


ivms är väl.. tja.. okej för att vara gratis, men det är inte så jättebra.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av SM0VDT »

nifelheim skrev: 24 mars 2023, 00:25:14 tack
ivms4200 ser kompetent ut :-)

Ska testa den ,
vet du om den går att köra som en "server" och logga in på remote eller blir det fjärrskrivbord som gäller då?
Jag begriper inte hur du använder grejerna? Varför skulle man använda fjärrskrivbord till något som har betydligt bättre åtkomstplattform redan från början? Du känner nog inte till alla funktioner. Du har alltså dyra professionella kameror i ren 4K /8MP-upplösning och du använder dem med en substream till VLC som om det vore någon gammal utgången okänd 200-Kronors tjing-tjongkamera från Wish? :shock:
Okej, du kanske inte har nämnt allt.

Hikvison har i alla fall en egen P2P åtkomstplattform - HIK-Connect. Aktivera den i kameran under nätverk/avancerade inställningar/åtkomst plattform.
Då kommer du åt kamerorna via plattformen med pushar och allt. HiK-connect i mobilen. Och du kan komma åt dem via webbportalen Hik-connect. Och det fungerar även att ansluta via programvaran i PC ivms-4200 till Hik-connect. Då får du remoteslöningar.
I princip består ivms-4200 av en klient och en serverdel, så det borde gå att köra det separat i "eget system" också, för att svara på din fråga.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av Nerre »

nifelheim skrev: 23 mars 2023, 23:06:25 Jag kanske borde köra någon mjukvara typ zoneminder istället?
Jag kör Zoneminder och tycker den fungerar rätt bra, däremot är rörelsedetekteringen väldigt svår att trimma in på ett bra sätt.

Den vill dock optimalt ha MJPEG eller JPEG-snapshots från kamerorna vad jag förstått och den äter rätt mycket CPU.

Fördelen (som gjort att jag kör den) är ju att den är gratis, och har man redan hårdvara till övers så är det ju relativt enkelt att prova. När jag testade första gången tog jag en gammal laptop som skärmen var trasig på och stoppade in Debian (utan X) och Zoneminder bara, och jag testade initialt med en gammal Android-mobil med IP Webcam. Sen köpte jag 4 "riktiga" kameror, men kör dem med WiFi för att slippa dra nätverkskabel (uttag till batterieliminator till kameran hade jag på de flesta ställen där jag ville ha kamera ändå).

Zoneminder har ett webinterface så jag har inte haft en skärm ansluten till den datorn sen installationen av Debian, kör ssh mot den om nåt behöver fixas som inte går i webinterfacet.

Har dessutom fixat lite eget script som körs med cron och kollar om nån av våra mobiler är hemma (pingar dem helt enkelt, har satt upp DHCP-servern så de alltid får samma IP-adress). Är nån av våra mobiler hemma sätts Zoneminder i hemma-läge och rörelsedetektering är bara aktivt på kamerorna som sitter utomhus. I borta-läge är det rörelsedetektering på alla kamerorna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har Hikvision kameror ska du använda deras VMS eller NVR. Funktionaliteten blir fem gånger bättre än att använda zoneminder eller andra tredjepartsprogram.
TechChad
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 november 2011, 20:32:40

Re: Flera IP-kameror i ett fönster?

Inlägg av TechChad »

NVRer med dedikerade portar är bara för enkelhetes skull. Du kan kan lika gärna ansluta dom till ditt nätverk och steunta i att koppla in dom i den dedikerade porten. I NVRen programmerar du sen in den IP-adress som kameran får från din router och då kam NVRen ändå spela in från den kameran. Du kommer dock inte få fler kameror då NVRen nästan alltid är låst till att kalra max så många kameror som den har portar.
Ska också sägas att det finns (fanns iaf förr) billiga NVRer som inte klarar att hantera kameror utanför NVRen med då ät det också ofta inte riktiga ip-kameror.
Skriv svar