Reservkraftverk

Berätta om dina pågående projekt.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Reservkraftverk

Inlägg av SM0VDT »

Som jag hintat om i andra trådar beställdes en inverter.
Den kom idag
IMG_20230323_164023.jpg
Följde med några korta 10mm anslutningskablar, precis lagom långa för att kortsluta batteriet...
IMG_20230323_182510.jpg
Lagt dit invertern lite provisoriskt och anslutit medföljande kablage.
Ska testköra spektalet senare i veckan.
IMG_20230323_184319.jpg
Också fixat farthållare så det går att få lite varv på maskineriet. :D
IMG_20230323_153805.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Reservkraftverk

Inlägg av Akai »

5000W :shock: orkar generatorn det? 416A är en hel del :D du får gasa som attan!
MiaM
Inlägg: 9905
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reservkraftverk

Inlägg av MiaM »

Fin "farthållare".

Minns inte om jag redan skrev det i förra tråden, men i princip så borde det gå att ta varvräknarsignal (om det är en separat signal och inte bara datainfo på can-buss) och buffra och mata in på ingångarna för ABS-givare, och på så sätt använda bilens egen farthållare. Lär väl inte göra så stor skillnad, men å andra sidan är det kanske ett kul halvenkelt elektronikprojekt.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Reservkraftverk

Inlägg av SM0VDT »

5000W är toppeffekt under kortare tid. Kontinuerligt mäktar den med 2500W. Tanken är att kunna driva pannan, kaffebryggare, kokplatta micro och likn vid strömavbrott.
Pannan drar inte mer än 5-600W och köksatiraljer kanske 1500W.

Generatorn är på 140A och jag har en till som jag eventuellt monterar också. Avsäkrad 200A. Blir ju spännande att se vad som händer när man belastar spektaklet lite...
Jag har även sett generatorer i orginalpassning på 350A. Skulle ju gå att trycka dit en sådan tämligen enkelt. Sedan är tanken batterier på en 3-400Ah.

Har beställt en amperemeter med shunt 200A för att se hur mycket generatorn faktiskt laddar.

Och farthållare, ja det är inget problem. Det är väl snarare varvtalshållare eftersom bilen inte kommer rulla en meter. Gaspedalen är elektrisk så troligen hade jag kunnat ersätta den med en potentiometer.

I nuläget är det bara ett test för att se hur mycket kräm det går att dra ur på detta tämligen enkla och billiga sätt.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Reservkraftverk

Inlägg av SM0VDT »

Kopplade in spektalet lite provisoriskt.
Batteriet sjönk till 11,8V - 226V med invertern inkopplad påslagen belastad.
IMG_20230326_141439.jpg
Anslöt kaffebryggaren på 1520W.
Batteriet sjönk ytterligare en volt till 10,8. Och invertern började felblinka. Ville inte vara med och ge ström till kaffebryggaren.

Startade motorn, gick på tomgång. Batterispäning 14V
Starta kaffebryggaren igen och nu bryggs det kaffe. Nja okej vatten. Det är så dyrt att experimentera med kaffe numera. :)
IMG_20230326_142925.jpg
Batterispäningen enligt invertern sjunker till 10,9 volt under bryggningen. Och 216V ut enligt mätaren på invertern. Gick direkt upp till 14,4 när den bryggt färdigt.

Så lite större batterier och lite fart på generatorn så är det fullt användbart. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Reservkraftverk

Inlägg av nifelheim »

mätte du spänningen direkt på generatorn?
Kanske skulle invertern anslutas där?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Reservkraftverk

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett bilbatteri skall ju kunna kräma ur sigt 300-400 ampere så det är ju där man skall ansluta invertern och inte på generatorn. Kopplar man invertern på generatorn så kommer ju den ström som fattas vid hög belastning att behöva levereras via kablarna från batteriet till generatorn och det är inte särskilt nyttigt.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Reservkraftverk

Inlägg av SM0VDT »

nifelheim skrev: 26 mars 2023, 16:16:52 mätte du spänningen direkt på generatorn?
Kanske skulle invertern anslutas där?
Nej, har inte kopplat in någon mätning alls. Mätningarna var med iverterns inbyggda mätare.
Och den var ansluten på batteriet. Litet överblivet 60Ah så förväntningarna var inte så stora ändå.
Går inte att ha invertern i motorutrymmet på lämpligt sätt, så den och en batteribank åker bak. Men det kommer ju krävas feta matarkablar...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Reservkraftverk

Inlägg av SeniorLemuren »

SM0VDT skrev: 26 mars 2023, 15:36:13
Batterispäningen enligt invertern sjunker till 10,9 volt under bryggningen. Och 216V ut enligt mätaren på invertern. Gick direkt upp till 14,4 när den bryggt färdigt.

Så lite större batterier och lite fart på generatorn så är det fullt användbart. :)
Batterisänningen sjunker med all sannolikhet inte till 10.9 V. Spänningsfallet i kablarna mellan batteri och inverter är säkert ganska stora. Skall du veta batterispänningen får du mäta på batteriet.
MiaM
Inlägg: 9905
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reservkraftverk

Inlägg av MiaM »

SM0VDT skrev: 27 mars 2023, 13:44:52Går inte att ha invertern i motorutrymmet på lämpligt sätt, så den och en batteribank åker bak. Men det kommer ju krävas feta matarkablar...
Komma om det går att få plats mellan innerskärm och ytterskärm? Annars eftersom du ändå inte tänkt köra bilen så kan invertern kanske bo på golvet nära pedalerna vid förarplatsen? Kupén är väl också bra med avseende på luftfuktighet. Mindre risk att kondens får invertern att ta stryk.

En variant som kräver lite mer jobb kan vara att flytta luftrenaren och sätta invertern där.
Skriv svar