Ljuskälla till PROM-radering?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av Marta »

Kan denna radera en PROM på rimlig tid, säg <1h ? Våglängden är lite lång och effekten nog tämligen ynklig mot ett rör även om nästan allt ljuset kommer ner i PROM'et.

https://www.electrokit.com/produkt/led- ... -5v-275nm/

Komponenten har tre anslutningar, det framgår inte om den mittersta måste hänga fritt, eller kan kopplas samman med nåon av de andra för att underlätta montering med dräglig kylyta.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av hcb »

254 nm är väl vad som normalt används (eller är det 365 nm?), men det är ju för att det är en kvicksilverlinje.
Jag skulle _tro_ att 275 nm fungerar våglängdsmässigt, men om effekten räcker törs jag inte säga något om.

Edit: jag har för mig att en kompis raderade PROM med sina föräldrars 70-talssolarium. Rikligt med ljus och knappast några 254 nm, men det tog sin tid.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av MadModder »

Det är runt 254 nm.
Jag försökte radera med ett sånt där Philips ansiktssolarium på ställning med hjul. Det hände absolut ingenting. All data var kvar även efter 2 timmar.
Köpte sen en sån billig eprom-raderare från aliexpress för en hundring och allt var nollat på ett par minuter. :)
Och det luktade rikligt med ozon.

(PROM har inget fönster för radering ;) )
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av hcb »

Aha, då minns jag nog fel angående solariet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av Marta »

Det får nog bli ett riktigt rör, luktfritt. 253.7nm skapar ingen ozon.
Annars fungerar en avslagen kvicksilverlampa, men den har även en del ohälsosamma ozonvåglängder och det vill jag inte andas in.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av MadModder »

Det sitter ett riktigt rör i min raderare, men det finns noll beläggning på glaset så alla våglängder inklusive kortare än 240 nm kommer ju ut också. Det var väl billigast så. :D
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av carpelux »

Jag har använt mig av ett sådant här uv-c kompaktlysrör i en gammal skrivbordsarmatur. Funkar bra att radera prom med men givetvis inte optimalt säkerhetsmässigt.

Ett par minuter vill jag minnas det tog, var ett par år sedan dock så minnet kan svika mig. Gick relativt fort iaf.

https://www.lamportillallt.se/sv/ljuska ... 3-11w.html
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av svanted »

En vanlig kvicksilverlampa funkar om man krossar glaskolven, men de är litet svåra att få tag på idag.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av anders_bzn »

carpelux skrev: 29 augusti 2022, 21:58:11 Jag har använt mig av ett sådant här uv-c kompaktlysrör i en gammal skrivbordsarmatur. Funkar bra att radera prom med men givetvis inte optimalt säkerhetsmässigt.

Ett par minuter vill jag minnas det tog, var ett par år sedan dock så minnet kan svika mig. Gick relativt fort iaf.

https://www.lamportillallt.se/sv/ljuska ... 3-11w.html
När jag bytte rör i min raderade så köpte jag just ett sådant som är avsett för vattenrening (några reservdelar fanns inte att hitta). Det är rätt våglängd och fungerar utmärkt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av MiaM »

Gammal tråd, men: Ansiktssolarier från sjuttiotalet verkar väl inte funka för eprom. En bekant hade nån sollampa som var klart äldre, kanske femtiotal, och den kunde radera eprom. Problemet var att den strålade väl så mycket skit att man kunde bara göra det några få gånger. Tillräcklig dos för att radera ett eprom var också tillräcklig för att med ett par raderingar förstöra eprom:et permanent :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av Glenn »

Jag hade en gång en s.k flash-eraser, som typ är en blixt med rätt våglängd, avsedd för snabba raderingar vid utveckling.

Detta fungerade sporadiskt, det stod att man bara skulle köra några sekunder, men det var ofta som dom inte klarade blankcheck efteråt så jag körde längre och längre tider
och tillslut började epromen paja helt enkelt.

Sålde den senare ganska dyrt på tradera och köpte en riktig.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av GeekJoan »

Har kört med en sån här i många år. Brukar ta 10-15 minuter att radera en eprom.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08SHBZTP ... 4W3WCCNLZ3
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av Castor »

Härlig översättning:

Kompakt storlek och lätt, lätt att bära och använda.
Det kan rymma 6 delar av chips varje gång.
Vackert utseende, rimlig internstrukturdesign.
Med timer funktion för att ställa in tiden på chipet.
Detta EPROM-suddgummi är designat för att erhålla EPROM-chips av ultraviolett radiation.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ljuskälla till PROM-radering?

Inlägg av Glenn »

GeekJoan skrev: 23 mars 2023, 10:42:58 Har kört med en sån här i många år. Brukar ta 10-15 minuter att radera en eprom.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08SHBZTP ... 4W3WCCNLZ3
Dom där är hemska, dels är elsäkerheten i dom tveksam, det finns hål så UV-ljus tränger ut och dessutom låter det som nån hällt grus i timern.

Jag hade en sådan förut men bytte ut det mot en proffsigare modell.
Skriv svar