Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spomo
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 juni 2022, 18:59:52

Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av spomo »

Jag har en Mosquito Magnet Pioneer (myggjagare) där styrkortet dött. Det verkar inte gå att köpa nytt kort någonstans. Däremot så verkar kortet vara väldigt enkelt och tydligt uppbyggt.
Någon som vet var jag kan köpa nytt eller få mitt kort reparerat?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av AndLi »

Syns det några fel på ditt kort?

Jag har en tråd här om att laga en MM, på mitt hade likriktardioderna brunnit upp, detta pga att glödstiftet gått sönder till kortslutning...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av Hobbyisten »

Jag vet inte riktigt vilken produkt du har, är det en såndär med violett ljus som myggen flyger mot och bränns ihjäl ? I såna fall kan jag rekommendera en såndär grej med doftkuddar som man lägger på en elgrej, mångdubbelt effektivare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av MadModder »

Nej, det är en gasoldriven, som drar till sig mygg.
A323BB8D-5B0D-43F9-B645-DA285FCDB1AE.jpeg
De jag tror du snackar om (thermacell?) håller ju bara myggen borta en eller ett par meter och tar inte kol på dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
spomo
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 juni 2022, 18:59:52

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av spomo »

AndLi skrev: 13 juni 2022, 08:57:36 Syns det några fel på ditt kort?

Jag har en tråd här om att laga en MM, på mitt hade likriktardioderna brunnit upp, detta pga att glödstiftet gått sönder till kortslutning...
Jag ska kolla om jag kan mäta upp likriktaren, det borde väl gå att koppla till 12V likström så har man ju eliminerat likriktaren..?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av breflabb »

Ja, det går om likriktaren inte är kortsluten.
Du kan löda loss likriktaren o prova med extern spänning .
Se bara upp så att rätt polaritet hamnar på rätt ställe. Annars så kommer kortet att grillas
lidenbear
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 januari 2018, 13:09:06

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av lidenbear »

Intressant om likriktare och 12V! Jag har en Mosquito Magnet Pioneer, och den drivs av strömenhet som omvandlar 230VDC till 12vAC, men min fundering är om jag inte kan koppla den direkt på 12VDC från ett batteri som laddas av solceller?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av Icecap »

12Vac som likriktas ger ung. 15Vdc efter likriktning o glättningskonding.

Normalt är det OK med en avvikelse på matningen med 10% vilket då betyder att allt DC mellan 15,3V och 18,7V bör vara rimligt OK.

Man ska ju komma ihåg att likrikterbryggan totalt tappar ung. 1,8 - 2V.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av AndLi »

lidenbear skrev: 21 mars 2023, 10:20:44 Intressant om likriktare och 12V! Jag har en Mosquito Magnet Pioneer, och den drivs av strömenhet som omvandlar 230VDC till 12vAC, men min fundering är om jag inte kan koppla den direkt på 12VDC från ett batteri som laddas av solceller?
Nu tror jag din omvandlar från 230VAC till 12VAC...

Jag matar min med ett gammal mascot aggregat med cigtändar plugg på, och jag tror att likriktarbryggan sitter kvar ändå, för jag tror att det var så att original adaptern som jag tror var 110 VAC till 12VAC också hade brunnit upp i samband med att glödstiftet gick i kortslutning. (Det verkar om man läser den gamla tråden att Mascot aggregatet gav 13.8V)

Så jag tror att du borde kunna driva den från 12VDC men det är ju precis som icecap säger om nivåer.

Min maskin är minst 10 år gammal, men jag tror det fanns schema i min tråd.

Här är min originaltråd från 2015
(viewtopic.php?t=78851&hilit=mosquito+magnet)
lidenbear
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 januari 2018, 13:09:06

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av lidenbear »

Tack för utmärkta svar!
Jo givetvis ger den 12VAC från 230VAC. Var inte medveten om att likriktad 12VAC ger högre spänning ut i DC, men blir det så att den inte ger högre spänning då även om jag matar likriktaren med 12VDC? och det är inte så att kretskortet sedan tar ned spänningen ytterligare för att driva de övriga komponenterna?

Finns det 12VDC typ cigkontaktanslutning som omformar till 12VAC, eller ska man leta någon typ av 12VDC till 15VDC?
Har bara känslan av att det blir onödigt mycket förluster att gå från 12VDC, till inverter för 230VDC, och sen transformera till 12VAC....
Har för mig att jag någonstans sett en cigadapterlösning till nån variant av Mosquito Magnet, kanske ska kolla va den ger i output?

Tacksam för alla tips! Jo jag vet, de har en Mosquito Magnet Executive för 17.000:-med inbyggda Peltier element som genererar spänning som driver den, utrustad med ett mindre batteri för att starta upp den som enligt broschyr bara behöver laddas 1 ggr per säsong. Det batteriet är på 4,8V :-)
Men nu har jag ju en off-grid stuga med solceller och batteripack redan :-) och en Pioneer för 3.000:-
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av Icecap »

Orsaken till att AC ger högre DC-spänning är att man har en laddningskonding omedelbart efter likriktarbryggan.

Då AC har toppar och dalar men innehåller lika mycket energi som en ekvivalent DC (effekten med 12Vac == effekten i 12Vdc) blir det ju toppar.

Dessa pumpas över på glättningskondingen och då toppen är rot(2) * AC-värdet (minus två diodsträckor i likriktarbryggan) blir spänningen högre.

Men jag skulle rakt av tro att det hela kör OK på 12V DC utan problem.
lidenbear
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 januari 2018, 13:09:06

Re: Mosquito Magnet Pioneer reparera styrkort

Inlägg av lidenbear »

Tack Icecap! :-) länge sedan jag läste ellära, eller var väl insatt i alla elektronikkomponenter, tänkte nog bara "helt enkelt" att den gjorde ett likriktat medelvärde på en utgående spänning om 12VDC, men såklart smart ta vara på så mycket energi som möjligt.

Eftersom importören inte fick yttra sig ;-) men ansåg att jag inte hade helt fel i mitt antagande, så tipsade de mig om att kontakta en serviceverkstad och fråga dem, och vi har faktiskt en här i Sundsvall :-)
Jag fick svar av tillverkaren oxå, som inte heller vill svar på frågan utan hänvisar till originalutrustningen, men skulle lyfta frågan till sin utvecklingsavdelning som ett nytt marknadsbehov.

Jag har haft kontakt med en kille på YouTube som gör reparationsfilmer om Mosquito Magnet, och han trodde oxå att det gick att köra på 12V, men han skrev bara "12V" så jag har frågat igen om 12VDC.
"The output of the corded power supply is 12V 3000mA or 36W. So a 12V battery that can handle that should work. But the fan is a continuous load so not sure your solar panel can keep up."
Skriv svar