Göra en totalt intelligensbefriad spavärmare lite intelligent..

Berätta om dina pågående projekt.
peoy
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 november 2007, 11:27:20
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Göra en totalt intelligensbefriad spavärmare lite intelligent..

Inlägg av peoy »

Har en totalt ointelligent värmare till Jula-spa i källaren som jag vill göra lite mindre ointelligent.
Ett 20-tal foton finns på
https://cloud.elgiganten.se/s/1657f2465 ... ca2e78616e

De jag identifierat är:
Displayen: Enbart +5V och jord + en signalkabel (XH), nån form av 1-wire påhitt (behövs dekodas)
Värmaren består av 2 st 230V 750W-element (enligt spec, ska ta 1540W inkl cirkulationspump) som kopplas på via två relän ("HEAT1", "HEAT2")
Luftpump (för bubblandet och uppblåsning), 230V ("FAN")
Cirkulationspump, 24V ("PUMP")
Ett 5:e relä till nåt ?
Temperaturgivare (för tillslag/frånslag), ser ut att vara de svarta kablarna som går till den, men det finns även en annan okänd givare i närheten på de vita kablarna (sen borde de kanske inte sitta på utgående vattenanslutning som de gör).
2 st flödessensorer (de orangea och gula kablarna)

Det enklaste är kanske att riva ut all elektronik och ersätta med egen, inklusive display och knappsats, men går det ta reda på hur displaydelen styrs med "XH" signalen hade det såklart vart en bättre lösning.

Problemet är att värmaren som ska vara på 1500W i bästa fall når upp i 1150 när den använts en månad eller två (i början tog den mer acceptabla 1350W) med regelbundna filterrengöringar och vattenbyten + renspolning av värmaren. Vid den låga effekten tar det närmare 8 timmar att värma 34-gradigt vatten (500-600l) till doppvänlig temperatur (41-42).

Tanken är att programmet som styr reläna ska logga hur länge det tar att värma från en viss temperatur till en annan för att senare kompensera för sämre effekt på värmaren, och att den ska kunna starta den "riktiga" uppvärmningen vid rätt tillfälle (precis efter att den kommit upp i varmhållningstemperatur på 35 grader) för att vattnet ska vara doppvänligt inom ett visst tidsintervall. En bonus kan vara att ha värmarelektroniken nätverksansluten så det kan plinga till i telefonen när vattnet är varmt :)

Jag väntar mig inte att nån här i forumet kommer med en lösning, men nån kanske har sett och använt sig av (ev debuggat) en liknande lösning med display (3x7-segment) och knappsats som bara använder en kabel för att göra allt.. Någonstans i den där ointelligenta värmaren måste det finnas lite intelligens, men jag ser inte vars. Troligt är att panelen skickar en bitstream som sen avkodas av nåt på kortet med reläna för att ex. starta värmaren eller kontrollera motorerna.
Ska undersökas bättre vid tillfälle..
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Göra en totalt intelligensbefriad spavärmare lite intelligent..

Inlägg av pi314 »

Här är en kalkylator.

https://bloglocation.com/art/water-heat ... ergy-power

Den gav detta.
230320_heating_water.png
Att det tar så mycket längre tid för dig tyder på att du har rätt mycket förluster. Att hälften av effekten du stoppar in går till omgivningen, snarare än till vattnet.

Varför du får 1150 watt med 1500 watt element är en annan fråga.

Har du försökt få tag på schema, från återförsäljare eller tillverkare?

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peoy
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 november 2007, 11:27:20
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Göra en totalt intelligensbefriad spavärmare lite intelligent..

Inlägg av peoy »

Har försökt få tag på schema eller programkod (om det nu finns något intelligent att programmera i befintligt system) från tillverkaren/serviceverkstan, men dom har inget dom vill/får dela med sig av.
Schemat (eller att bygga nåt av befintliga identifierbara komponenter) är ju inget konstigt i sig.
1150W borde enligt den där räknemojen värma betydligt bättre än det gör nu. Ev kanske den går ner i effekt emellanåt när jag inte kollar temperaturen hela tiden.

Nån dag när jag försökte komma ihåg att kolla flera gånger på jämna timmar:
Start vid 33 grader, 765:24 tim, 303,74kWh (1140W)
37 grader vid 769:30 tim, 308,38kWh (1131W)
39 grader vid 771:52 tim, 311,06kWh (1119W)
41 grader vid 773:53 tim, 313,32kWh (1153W)

Ser med räknarmojen att det borde gått åt ca 5kWh att värma från 33 till 41 grader, så rejäl förlust någonstans på vägen. Värmaren är utanför badet och påkopplad med korta slangar, dom läcker säkert en del värme till källaren som har ca 10 grader i luften.

Själva badet är hyfsat bra isolerat + att jag alltid när det inte används har på isoleringsöverdraget + cellplastskivor ovanpå (inte särskilt tätt, men det gör nog liten nytta iallafall). På källargolvet där den står har jag markisoleringsskivor för att behålla lite mer av värmen. Med öppet överdrag tappar jag ca 1,5-2 grader i timmen.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Göra en totalt intelligensbefriad spavärmare lite intelligent..

Inlägg av bearing »

Kan du inte ha 39 grader konstant istället? Så är det lagom värme för spontandopp när som helst.
seiken
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 april 2020, 01:42:06

Re: Göra en totalt intelligensbefriad spavärmare lite intelligent..

Inlägg av seiken »

peoy skrev: 20 mars 2023, 19:58:50 Har en totalt ointelligent värmare till Jula-spa i källaren som jag vill göra lite mindre ointelligent.
Ett 20-tal foton finns på
https://cloud.elgiganten.se/s/1657f2465 ... ca2e78616e

De jag identifierat är:
Displayen: Enbart +5V och jord + en signalkabel (XH), nån form av 1-wire påhitt (behövs dekodas)
Värmaren består av 2 st 230V 750W-element (enligt spec, ska ta 1540W inkl cirkulationspump) som kopplas på via två relän ("HEAT1", "HEAT2")
Luftpump (för bubblandet och uppblåsning), 230V ("FAN")
Cirkulationspump, 24V ("PUMP")
Ett 5:e relä till nåt ?
Temperaturgivare (för tillslag/frånslag), ser ut att vara de svarta kablarna som går till den, men det finns även en annan okänd givare i närheten på de vita kablarna (sen borde de kanske inte sitta på utgående vattenanslutning som de gör).
2 st flödessensorer (de orangea och gula kablarna)

Det enklaste är kanske att riva ut all elektronik och ersätta med egen, inklusive display och knappsats, men går det ta reda på hur displaydelen styrs med "XH" signalen hade det såklart vart en bättre lösning.

Problemet är att värmaren som ska vara på 1500W i bästa fall når upp i 1150 när den använts en månad eller två (i början tog den mer acceptabla 1350W) med regelbundna filterrengöringar och vattenbyten + renspolning av värmaren. Vid den låga effekten tar det närmare 8 timmar att värma 34-gradigt vatten (500-600l) till doppvänlig temperatur (41-42).

Tanken är att programmet som styr reläna ska logga hur länge det tar att värma från en viss temperatur till en annan för att senare kompensera för sämre effekt på värmaren, och att den ska kunna starta den "riktiga" uppvärmningen vid rätt tillfälle (precis efter att den kommit upp i varmhållningstemperatur på 35 grader) för att vattnet ska vara doppvänligt inom ett visst tidsintervall. En bonus kan vara att ha värmarelektroniken nätverksansluten så det kan plinga till i telefonen när vattnet är varmt :)

Jag väntar mig inte att nån här i forumet kommer med en lösning, men nån kanske har sett och använt sig av (ev debuggat) en liknande lösning med display (3x7-segment) och knappsats som bara använder en kabel för att göra allt.. Någonstans i den där ointelligenta värmaren måste det finnas lite intelligens, men jag ser inte vars. Troligt är att panelen skickar en bitstream som sen avkodas av nåt på kortet med reläna för att ex. starta värmaren eller kontrollera motorerna.
Ska undersökas bättre vid tillfälle..

detta löser du rätt enkelt med tex fibaro implant, eller sätter en qubino thermostat två som ersätter sensorerna och styr relä. du kan då logga temperatur och tid det tar och sedan styra det som du vill.
Skriv svar