Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Inlägg av TomasL »

Nä, motorn i sig är nog helt ok, beträffande effekt.
Som sagt, det är andra saker som man egentligen hade behövt åtgärda.
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Inlägg av ds77 »

Var det inte någon här som helt enkelt hade skippat remskivan i mitten och behöll de till spindel och motor? fyra växlar + omformare kanske skulle bli bra, går ju att se över och byta remskivor för att få en bra utväxling där man vill använda fräsen mest. Håller med om att fabrikslösningen inte är optimal...

Kul om det skulle fungera att köra med omformare till originalmotorn, även om en liten 3-fas asynkronmotor inte är svår att hitta billigt så sitter ju denna redan på plats....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Inlägg av TomasL »

Ja exakt, en 1kW motor kostar ju trotts allt runt tusingen, och kan man spara dessa pengar, så.........
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Inlägg av TomasL »

Har nu mätt upp med ett DC-aggretat.
Får följande värden
L1 14,75V 2.5A 5R9
L2 13.5V 2,5A 5R4
L3 13,5V 2,5A 5R4.

Det är uppenbart att driftslindningen L1 är lite större än de två andra, kan undra hur det påverkar om man skulle köra den i ren 3-fas från en omformare.
En annan tanke är, kan man ha lindat motorn med olika vinklar mellan de tre lindningarna och inte som brukligt 120 grader.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur fasiken är denna 1-fasmotor kopplad (JULA-Fräsen)

Inlägg av MiaM »

Hur gick det med detta?

En variant du kan göra är väl att ha strömbrytare på driftkondensatorn, starta motorn, bryta strömbrytaren och mäta fasläge mellan inkommande ström och vad du kan mäta på de två då oanslutna lindningarna.

Sen kan du prova att mata 230V in på en av de andra lindningarna (kanske med lampa / värmeelement som skyddsmotstånd), ev hjälpa motorn igång, och mäta fasläge på de två övriga lindningarna igen. Upprepa genom att mata på den tredje lindningen.

Detta bör ju avslöja om lindningarna inte är symmetriskt placerade.

Sidospår: Finns det frekvensomriktare som man kan programmera att motorn inte är symmetrisk? Framförallt med avseende på fasvinkel mellan faserna men också antal varv = spänning per lindning?
Skriv svar