Knacksensor ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant.
I teorin skulle det nog funka att fintrimma en diesel också på något liknande sätt, men vad jag fått lära så väl kärnpunkten i problemet att bensin inte beter sig stabilt vid peak på kompression, därför måste tändning alltid ske strax före teoretiskt toppläge (eftersom toppläge på maximal teoretisk kompression vid självantändning inte ligger stabilt med bensin), medan Diesel går att få kontinuerligt stabilt hela vägen upp till faktiskt självantändning (iaf på typ gamla perkinsmotorer och gamla högtrycksdieslar hade ju givetvis glödstift i ställetför tändstift). På gamla traktormotorer så fintrimmar man ju kompressionsläget i var cylinder i stället, vilket görs manuellt på gamla motorer tills man får det att stämma, sedan är det klart, man kan ju till och med helt ta bort batteriet om man vill, vilket jag gjort ibland för att förhindra att det drar ur på gamla kortslutna kablar och annat när man skall flytta gammeltraktorer hos någon.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Enda nackdelen med gamla bensinmotorer är väl att de drar djäkligt mycket soppa i jämförelse om man kört fort med den, de är som regel byggda för lägre varvtal än de nya.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Knacksensor ?

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 20 mars 2023, 10:50:31 gamla högtrycksdieslar hade ju givetvis glödstift i ställetför tändstift
Vad är en högtrycksdiesel?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag minns inte vad typen egentligen heter, men du vet typ gamla industritraktormotorer och sådant med glödstift, man brukade kalla dem "högtrycksdieslar" förr av någon anledning. (Tekniskt sett är väl egentligen alla dieslar högtrycksmotorer).

Edit, fast glödstiften på dem var väl mest för att starta upp motorn.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Knacksensor ?

Inlägg av säter »

Om det är "fulldieslar" du menar, så är det inga glödstift på dessa.
Typ vanlig lastbilsmotor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte riktigt vad som avsågs, förmodligen använt av folk son inte riktigt visste vad det var...
Gamla jordbrukstraktorer brukar också ha fulldiesel, i folkmun brukar de kallas vid tillverkarnamn som står på dem vad det verkar... :)

En del industrimaskins motorer hade någon typ av glödstift för att underlätta start vintertid har jag för mig, om jag inte minns totalt fel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: 20 mars 2023, 11:00:30 Enda nackdelen med gamla bensinmotorer är väl att de drar djäkligt mycket soppa i jämförelse om man kört fort med den, de är som regel byggda för lägre varvtal än de nya.
Varv och vrid är ju bara en fråga om utväxling.

Dieselmotorer är effektivare än bensin(otto)motorer generellt sett, även om bensinmotorer kommit långt på senare år, i småbilar har ju bensin tagit över igen, i tunga fordon blir diesel lämpligare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det var väl vad man hade förr, före modern elektronik, på tiden bensin kom i olika oktantal. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Knacksensor ?

Inlägg av säter »

Tja, en Volvo 850 med 5 cyl bensinmotor drar ju betydligt mer än en Volvo PV med B18 motor.
Ibland går utvecklingen bakåt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Sålde väl bra till de som inte hade råd med en BMW... :wink:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Palle500 »

Nu är det väl mer än 25 år sedan 850 slutade säljas så både den och PV är historia och säger inget om dagens utveckling.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

850 var väl också vad jag minns också mer marknadsförd åt de som ville kunna köra snabbt men med en bil som fortfarande gick att motivera för frun och plånboken jämfört med riktiga sportbilar.

B18-B20 drar väl egentligen inte så mycket mer för vanlig landsvägskörning, fördelen var ju att de var robusta och enkla med få delar som kunde gå sönder, det var väl mer bruksmotorer att köra till jobbet, dra släpkärror och annat med, rätt imponerad av hur hårt man faktiskt kan pressa B18 innan den lägger av om vi talar gamla arméfordon, kronans släpkärror med dendär torsionsfjädrande portalaxeln väger ju s--tan också även om de är fysiskt mindre än de civila, lägg sedan till gamla stubbar, diken, sten och skit man skall över. Det ser ut som samma motortyp som satt i Duetten tycker jag och delar verkar passa emellan.

Man märkte ju dock klart och tydligt på dem om de börjar spika, då har man troligen gjort något riktigt ärkefel som att tanka fel soppa.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Knacksensor ?

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 20 mars 2023, 08:59:05Knackning är väl per definition när bränsleblandningen självantänder, så jo, en diesel knackar, men den SKA göra det då det är så bränsleblandningen antänds i en diesel.
Nej, knackning är väl när tändstiftet styrs så att det tänder för tidigt, så att explosionen sker så tidigt att den inte kan trycka kolven nedåt. Självantändning kallas glödtändning, på engelska "dieseling".

(Tillägg/redigerat: Skrev fel, spikning kallas det. Knackning är när ett lager är kass. Men det används väl (felaktigt?) utbytesbart, speciellt som det heter knacksensor. På engelska kallas det pinging, men sensorn heter knock sensor, och knocking på engelska är samma som knackning på svenska, alltså typ trasigt lager. Men hur som helst har det inget med glödtändning att göra).

Angående Volvos 5-cylindriga bensinmotorer så har jag kanske 1-2 gånger råkat ut för glödtändning efter jag slagit av tändningen på min C70 de få gånger jag tankat på ST1. Har också haft en Ford Granada som då hade en trasig motor, typ en eller två av de fyra cylindrarna som inte funkade ordenligt, och den blev extremt besviken de få gånger jag provade att tanka på ST1. Det vore intressant om nån faktiskt gjorde stickprov då och då på det som säljs på mackarna. Alla motorer som har knacksensor och vettigt gjord styrmjukvara klarar ju nästan vilka usla bensinkvaliteter som helst och ger ändå full prestanda med bra bensin, så folk i allmänhet märker säkert inte ifall det är sämre soppa på vissa ställen, utan tror bara att de kört olika så att bilen dragit olika mycket per liter.

Också angående Volvos 5-cylindriga motorer så ska man väl jämföra motorer med liknande effekt. Har inga siffror för de klenare motorerna men det fanns ju en 10-ventilers 2.0-motor på 120hk, en 10-ventilers 2,5-motor på 144hk och 20-ventilers 2,5-motorn som brukar kallas GLT som oftast var på 170hk. Det är väl de två förstnämnda som kan vara något sånär relevant att jämföra med gamla B16, B18 och liknande. Dessutom är det väl inte självklart att en 850 har lägre luftmotstånd än en PV. PV och Duett har ju ganska rundade former fram, även om grillen är halvhög och som en vägg. 850 och S70/V70 gen 1 (som i princip är facelift-850) är ju de sista "klossformade" Volvobilarna, så de lär väl inte vara jättebra.

Man kan tydligen dock spara märkbart med soppa om man t.ex. tar bort dörrhandtagen på dessa bilar och täcker över så att det blir slätt. Jämför efterföljaren V70N och andra samtida Volvo som just har infällda handtag, som säkert sparar soppa men lär väl samla mer smuts. Kan tänka att svunna tiders dörrhandtag faktiskt kan vara bättre, iaf de på 140-serien är väl ganska smala även om de sticker ut en bit.


Redigerat: P.S. 850 fanns ju i både trötta och snabba versioner, med allt mellan 120 och ca 240 hk. Den första modellen hade väl alltid 20-ventilers 2,5-motorn utan turbo, och därför hette bilar med den motorn GLT långt efter att den typen av tilläggsbeteckning försvunnit från andra Volvo. Tror att S70/V70 gen 1 nog var sista att använda namnet GLT.

Att Volvo tog fram 850-modeller med större motorer var väl för att kunna sälja in en "tråkig" bil till folk som ville ha en rolig bil. D.v.s. det var väl mer så att frun skulle kunna välja en bil som snubben tyckte var okej än tvärt om, kanske? Hela detta med större motorer och att Volvo deltog i rally var väl mest en PR-grej. De är väl rätt ensamma om att tävla i rally med en kombi :)

Redigerat igen: Såg nån kommentar där nån påstod att Volvo 240 kallades traktor för att den var driftsäker, det var uppenbart en 240-entusiast som skrev. De kallades ju egentligen traktor för att Volvo cirka före 850 var bilar för folk med usel grovmotorik. Med vägegenskaper som en traktor så kvittar det om man är bra eller dålig på att köra. Stort svänghjul gör att man inte behöver kunna hantera kopplingen särskilt bra. Kan ju tillägga att på C70/S70/V70 gen 1 från 99 då de införde drive by wire så har de "elektroniskt svänghjul" som gör att de reagerar långsammare på gaspedalen än på farthållaren (subjektiv upplevelse, har inte faktiskt mätt acceleration, men känslan av att tryckas bakåt i sätet blir större om man trycker på resume på farthållaren än om man trycker plattan i botten), uppenbart för att bilarna ska vara lätta att köra för folk som inte är så bra på att köra och som skulle köra skitdåligt om de kunde ögonblickligen trycka på 170hk eller mer till drivhjulen utan nån upprampning. :D

Bonus: V70XC som har högre markfrigång är däremot så gungig så att även om jag själv kör en sån så känns det som att vara passagerare i en 240 där föraren inte kan köra :D Lite märkligt att det är sån skillnad, som jämförelse så med gamla Ford Granada så kan man både t.ex. köra över ett farthinder eller allmänt köra på ojämn väg och allt går väldigt jämnt och mjukt men samtidigt så ligger den nära på lika bra i kurvig landsväg i hygglig hastighet som den rätt låga och hårda fjädring som en C70 har.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Med den vassare motorn hände det ibland att folk kom upp i för tiden extrema hastigheter utan att man tänkte på det.
när man körde då många var vana de äldre motorerna. (i allafall gick det ofta på radion att "polisen har stoppat en..." och polisen borde ju snabbt kunna skilja knarktransporter och liknande från vanlige Svensson som färdas i sin egen bil tycker man.... :) )

Jag fattar som att en del nya motorer kan kompensera automatiskt för optimal förbränning i cylindern (jag gissar i såfall att detta måste ske genom att reglera insprutningen), Bosch mfl utvecklade har jag för mig föregångaren till detta redan på 70 talet om jag inte minns fel ur böckerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Knacksensor ?

Inlägg av TomasL »

I princip alla sprut sedan början 90-talet är adaptiva, dvs de är självlärande och anpassar insprutning och tändning till rådande belastning.
Skriv svar