Ledlysrör i armatur utan glimtändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
diStefano
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 oktober 2015, 08:00:31

Ledlysrör i armatur utan glimtändare

Inlägg av diStefano »

Hej,
Har sökt och läst en del på forumet och vill bara stämma av att jag är rätt ute;
I min verkstad har jag 13st armaturer med 2st 58w lysrör i varje armatur. Armaturerna har ingen glimtändare. Sitter fyra st i rad i tre rader och så en för sig.
Då merparten av befintliga rör har slutat lysa så tänkte jag byta ut dom till ledlysrör.

Såhär ser armaturerna ut.
Armatur höger.jpg
Armatur vänster.jpg

Rören som jag köpt har en ersättare för glimtändare med i förpackningen och efter kontakt med leverantören (som rekommenderade dessa rör till mina armaturer) så har jag fått till svar:
Du kan koppla bort donen och mata rören med AC230V – fas och nolla i den änden på rören märkta AC-input.
Det medföljde varningsetiketter med rören att sätta på armaturerna om att så skett.


Hittade denna bild när jag sökte på forumet vilket verkar överensstämma med min situation:
Led.png

Så, jag gjorde en egen skiss och så här är det originalkopplat i mina armaturer:
Ledarmatur (2).jpg

Är det rätt att med ledlysrören koppla såhär?
Ledarmatur (3).jpg

Bild på lysrörets ena ände:
Lysrör.jpg

Till kopplingen mellan inkommande och lysrörskontakterna, kan jag använda dom kablar som sitter i lysrörskontakterna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Ledlysrör i armatur utan glimtändare

Inlägg av Teknikern »

Helt rätt, "glimtändarersättaren" är enbart en säkring, inget annat. Skulle jag göra montaget hade jag satt i en separat glimtändarhållare och satt säkringen där bara-för-att, dagens glimtändarhållare är ju oftast kombinerade med ena sockeln och det är sådana jag använt just bara för att jag hade ett gäng överblivna öppna armaturer att plundra.

Bild
diStefano
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 oktober 2015, 08:00:31

Re: Ledlysrör i armatur utan glimtändare

Inlägg av diStefano »

Okej, om jag skaffar glimtändarhållare, ska jag då koppla in det hela så här istället?
Ledrör med överkopplingsdon.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ledlysrör i armatur utan glimtändare

Inlägg av MadModder »

Det känns säkrare tycker jag. Pinnarna är väl ihopkopplade i andra änden av LED-lysrören? Det blir ju kortis om man kopplar fas och nolla på ena sidan och råkar vända röret fel.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Ledlysrör i armatur utan glimtändare

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag har också funderat på att byta ut rören till LED men har tvekat pga att jag inte vet att det blir lika ljust med LED. Vad tycker du , blev det lika ljust ? Vilka rör har du ?
diStefano
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 oktober 2015, 08:00:31

Re: Ledlysrör i armatur utan glimtändare

Inlägg av diStefano »

Blev jättebra. Jag använde Osram ledlysrör Artikelnummer: 4058075611993, T8 23,1W 840 (58W) 1500mm, 3700 lumen, 4000K
Skriv svar