Bambu lab x1

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bambu lab x1

Inlägg av Marta »

Den där lådan som sätts ovanpå har fått dålig kritik. Trådrullarna klättrar mot kanten. Finesser som bara fungerar med deras egna specialmärkta rullar. Väldigt mycket materialspill vid trådbyte. Hann Du mörka något av detta?

Vad är det för typ av servon i den för att få sådan brutal fart? Hur är vidhäftningen mellan lagren, räcker värmen som överförs när det går så hiskligt fort? Hur känns kvaliten på maskinen? Har Du provat några utskrifter som kräver precision och håller de måtten?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Bambu lab x1

Inlägg av GeekJoan »

Kan du testa att skriva ut något litet i finare upplösning, tyo 0,05 eller 0,08.
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Bambu lab x1

Inlägg av Open »

Marta skrev: 19 september 2022, 16:14:38 Den där lådan som sätts ovanpå har fått dålig kritik. Trådrullarna klättrar mot kanten. Finesser som bara fungerar med deras egna specialmärkta rullar. Väldigt mycket materialspill vid trådbyte. Hann Du mörka något av detta?

Vad är det för typ av servon i den för att få sådan brutal fart? Hur är vidhäftningen mellan lagren, räcker värmen som överförs när det går så hiskligt fort? Hur känns kvaliten på maskinen? Har Du provat några utskrifter som kräver precision och håller de måtten?
Ja, lådan eller "AMS" som den heter, har varit ett problem för många medans andra har kört flera 100 prints utan ett enda problem. Jag hade som sagt problem med en motor som matar fram tråden till skrivhuvudet. Har bara hunnit testa den i en print och det var en enfärgad benchy.

Jag har ingen aning vad det är för typ av servo, men det går väl säkert att googla fram :D
Jag har som sagt en ender-3 s1 pro sedan tidigare så det är vad jag har att jämföra med. Jag kan inte tycka att det är någon skillnad i kvalité på utskrifterna vid samma lagerhöjd på dessa 2, dvs bägge är riktigt bra.
Jag inte ännu haft ett ända problem med att utskriften misslyckas med min bambu lab än, men med s1:an var det många misslyckade prints.
Kvalitén över lag på bambu lab är riktigt bra tycker jag, bra passform på alla löstagbara delar som har har rört i.

Jag ska testa skriva några detaljer med högre precision när jag får reservdelen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bambu lab x1

Inlägg av Marta »

Hur blev det med det här underverket? Hade varit intressant att få veta fortsättningen.
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Bambu lab x1

Inlägg av Open »

Jag har fått motorn och bytt ut den, kört ganska många prints, även flerfärgade. Den går som en dröm, inte haft någon misslyckad print än. Har skrivit ut 12mm kugghjul till en rc-bil och det var i stort sett plug and play, passade på första försöket i ABS.

Nu har ju bambu lab släppt en nedskalad version av skrivaren, men som tydligen ska ha samma core-xy system och hastigheter, men till typ halva priset. Bambu lab p1p heter den ifall ni är intresserade.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Bambu lab x1

Inlägg av mippen »

Har ingen erfarenhet alls av Bambu Lab men alla tester man läst/tittat på verkar ju peka på en kanonfin maskin.
Lite synd att det inte är opensource men endå ok.

Hur är supporten hos Bambu Lab?
Enda som igentligen talar för Prusa är deras support som är kanon.
Att 24/7 kunna chatta och få hjälp direkt med sin skrivare är ovärderligt för förstagångs användare.
Vet själv hur frustrerad man var när man inte förstod att printern väntade på att byggplattan skulle bli varm.

Satsar Bambu Lab också på support eller är det "forum" man får hoppas att inte bli påhoppad i?
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Bambu lab x1

Inlägg av Open »

Jag är jättenöjd med deras support, dom svarade jättesnabbt och ringde upp mig när supportärendet stått stilla i 72 timmar(dom väntade på att jag skulle kontrollera en enkel sak).
Dom har en väldigt aktiv discord och en egen wikipedia med bildguider för de vanligaste supportärenden.
Skriv svar