MUSTOOL MT8208 och FNIRSI DSO-TC2? Nybörjarinstrument?

Användarvisningsbild
Richard H
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 februari 2023, 10:39:44

MUSTOOL MT8208 och FNIRSI DSO-TC2? Nybörjarinstrument?

Inlägg av Richard H »

Jag tänkte att jag skulle köpa en ny multimeter när jag plockade fram grejerna jag sparat sen 90-talet o med min begränsade ekonomi så blev det Kina-grejer. Om något år eller så, så kommer jag i så fall kanske investera i bättre grejer. Men de två jag köpte kostade ca 850 kr och 600 kr. Jag tycker de fungerar bra, mäter jag spänningen från mitt spänningsaggregat så visar båda exakt 12,00 V, om jag ställt in 12 V. Så de verkar ju vara korrekta.

De jag köpte var en MUSTOOL MT8208, multimeter med oscilloskop-funktion; https://www.banggood.com/sv/MUSTOOL-MT8 ... 07883.html

Multimeter..jpg



Samt köpte jag en komponent-testare, även den med oscilloskop-funktion. En FNIRSI DSO-TC2. Jag har sen tidigare en geigermätare från FNIRSI som jag är nöjd med, därav blev det denna; https://www.banggood.com/sv/FNIRSI-DSO- ... 55385.html

Komponenttestare.jpg

Vad säger ni, var det bra köp? Eller vad hade ni mer investerat i? Jag är intresserad av all form av elektronik o är inte ute efter nått särskilt just nu, endast instrument som kan vara av nytta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: MUSTOOL MT8208 och FNIRSI DSO-TC2? Nybörjarinstrument?

Inlägg av Glenn »

Jag har lite svårt för "kinamultimetrar" av olika skäl, men det är ju onekligen mycket bang for the buck.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: MUSTOOL MT8208 och FNIRSI DSO-TC2? Nybörjarinstrument?

Inlägg av Humulus »

Mjo, Jag köpte ju en av deras billiga Geigermätare och man får ju onekligen
rätt mycket funktioner/pris.
Däremot så är det ofta lite väl mycket buggar. Och om det ska anslutas till dator så brukar
mjukvarorna dels inte följa med, utan i bästa fall kunna hittas på någon obskyr länk,
dels vara ganska usla :-(
Skriv svar