KiCad 7 släppt

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

KiCad 7 släppt

Inlägg av Mickecarlsson »

Med massor av nyheter. Jag som precis lärt mig version 6.
Blogg som beskriver det nya: https://www.kicad.org/blog/2023/02/Vers ... -Released/
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av 4kTRB »

Skulle vara kul att testa.
Jag har använt EAGLE i massa år, är det väldigt massa annorlunda?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag vet inte, jag har bara jobbat med KiCad, och då mest version 5, version 6 skilde sig en hel del från 5:an vad det gällde databus så det var en omställning. 7:an verkar vara ett snäpp bättre.
Jag ska installera 7:an och ta upp mina gamla scheman och se hur det uppför sig.
Återkommer när jag gjort så.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av 4kTRB »

Vet du om det går ladda in Eagle-projekt i 7:an?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, det funkade i 6:an, dock måste det vara lite nyare Eagle. Jag testade lite äldre EAGLE, men det funkade inte, så jag fick ladda ner nyare Eagle och spara om, sen funkade det.
Men, det är ”kladdigt”, man får gå igenom hela projektet och byta ut komponenterna, till sist har man bytt bort allt Eagle och har bara KiCad kvar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av 4kTRB »

Nu såg jag att programmet läser Eagle men inte så mycket mer.
Ganska många avancerade projekt de presenterar som är utförda med KiCad måste jag säga.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av Mickecarlsson »

Dom Eagle-projekt jag fått tag på har jag läst in i KiCad som ett nytt projekt. Sen editerar jag samtliga komponenter och byter mot KiCad’s inbyggda. Först alla motstånd, sen kondensatorer, transisorer etc. Sist tar jag alla IC.
Målet är att få bort allt Eagle-relaterat som ligger med i cachen.
Det blir många byten och många ERC innan det är konverterat.

OBS! Jag dissar inte Eagle, det är bara att jag startade en gång i tiden med KiCad och stannar kvar där då jag kan programmet rätt hyfsat. De få projekt jag kollat på (bl.a. ett 8008-projekt) har haft Eagle-filer och då jag ville modifiera och ev skapa ett PCB fick jag konvertera det.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av lond »

Jag bytte till KiCad 6 förra året efter att använt EagleCAD sedan början av 2000-talet, tror att det var version 4.11...

Det tog inte så lång tid att få häng på det, men saknar lite Eagel:s automagiska synkning mellan schema och kretskort...

Valde att byta för att slippa Autodesk:s licens klor, även om dom efter uppköpet gjort en massa förbättringar.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av Mickecarlsson »

I KiCad 5 var man tvungen att generera ny NET-list varje gång man ändrade schemat och läsa in den i PCB-editorn. Nu ska det räcka med att trycka F8.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av 4kTRB »

I Eagle går det inte redigera sånt som man caddat i schemat. Man måste utföra det i schemat. Det är väldigt smidigt att modifiera ett befintligt projekt tycker jag.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av 4kTRB »

Alltså det går inte redigera det som finns på PCB-layouten var det jag menade.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av tingo »

Mye bra i KiCad 7. En ting som ikke fungerer 100% ennå, er FreeCAD sin KiCadStepUpWb. Det går fint å laste inn et pcb fra KiCad 7 i den, men når du forsøker å pushe en ny "board edge" (etter å ha endret den) så blir ikke den gamle "board edge" fjernet. Ikke KiCad 7 sin feil, og det blir sikkert fikset.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av MiaM »

Mickecarlsson skrev: 18 februari 2023, 09:54:31OBS! Jag dissar inte Eagle, det är bara att jag startade en gång i tiden med KiCad och stannar kvar där då jag kan programmet rätt hyfsat. De få projekt jag kollat på (bl.a. ett 8008-projekt) har haft Eagle-filer och då jag ville modifiera och ev skapa ett PCB fick jag konvertera det.
Jag däremot dissar Eagle. Inte baserat på vad programmet kan eller inte kan, utan för att hobbyister/privatpersoner riskerar att hamna i sitsen att de är tvungna att betala igen för att kunna läsa filer.

Eftersom KiCad är opensource och såpass spritt att det finns lagrat lite här och var så kommer det garanterat att gå att läsa filer både imorgon och om 20 år. Ingen risk att projekt dör för att verktyget blivit ohållbart att använda.

För företagskunder är det säkert en helt annan grej. Att betala en årlig avgift och få garanterad funktion kan vara värt en del.
kursiv
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 mars 2022, 19:23:43

Re: KiCad 7 släppt

Inlägg av kursiv »

Någon som testat rundade spår? Ska ju finnas bättre stöd för det inbyggt nu.
Skriv svar