Soundtracs 16 2

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
DCNick
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 juni 2007, 21:44:54
Ort: ARVIKA

Soundtracs 16 2

Inlägg av DCNick »

Hej elektroniknördar.
Jag har ett Soundtracs 16 2 mixerbord som brummar alldeles för mycket.
Jag har bytt kondingar i nätdelen, inte hjälpt.
Brummet kommer i lurarna bara på masterreglarna inte på pfl lyssning.
Inget annat inkopplat än lurarna.

Några ideer?

Jag finner ingen info om detta bord på nätet.
Skulle önska ett schema iallafall.
Mvh DCNick
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Soundtracs 16 2

Inlägg av MiaM »

Säkert en dum fråga, men heter bordet verkligen så? Frågar för cirka alla Soundtracs mixerbords som man får googleresultat på heter nåt med tre tal. Kan det vara så att nån del av beteckningen skavts av?

Eller är det en uddamodell?

Har inte riktigt koll på mixerbord men det brukar väl vara A-B-C där A = antal ingångar, B = antal aux/bussar/nånting och C= antal masterutgångar. Är ditt bord nåt special som är tänkt att köras där man inte har olika effekter för olika grupper av kanaler? Alltså tänk typ ett mixerbord som bara står och puttrar för att upp till 16 olika personer ska kunna slå på sin mikrofon för att basunera ut nåt PA-meddelande, eller kanske tänkt som submixer för att mixa upp till 16 mikrofoner för ett trumset, eller kanske submixer för upp till 16 mikrofoner till nån del av en symfoniorkester? :o

Hur som helst, om det inte finns info på nätet så är det nog bra med lite bilder så att det går att få en uppfattning om hur bordet fungerar.

Hur ser det ut invändigt? Är det separata kort för varje kanal och för övriga sektioner? I så fall hur är det med anslutningarna mellan dessa? Typ oxid, pressade kontakter där pressningen börjar släppa, annat glapp/knas?

Brummar det om masterutgången om du ansluter något till de "riktiga" utgångarna, eller är det enbart master via hörlurar? Finns det nån loop/brytjack för masterutgångarna (tänker t.ex. loop för att köra en EQ eller liknande före masterreglarna men ändå enbart på masterutgången)?
Användarvisningsbild
DCNick
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 juni 2007, 21:44:54
Ort: ARVIKA

Re: Soundtracs 16 2

Inlägg av DCNick »

Glömde visst att ta bort mellanslaget i siffrorna🤪
Här kommer några bilder
Sista bilden är på nätdelen och utgångsdelen, som jag tror är boven.
🤓🎸
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Soundtracs 16 2

Inlägg av MiaM »

Inte så enkelt att nån har bytt till fel sorts kontakt för ena hörlursuttaget? Det av plast är isolerat från chassit medan det av metall och typ pertinax (tror jag?) kopplar signajord till chassit.

Jag skulle börja med att prova att skruva loss muttern på det uttaget och trycka ur det ur hålet i panelen och låta det hänga löst. Om det är risk att det går emot något medan du provkör så stoppa det i en ziplockpåse.

Givetvis gäller detta bara ifall du inte är 100% säker på att bordet var brumfritt (ev både med jordad och ojordad nätsladd) med samma kontakt, och du också är helt säker på att du inte återmonterat nån jordanslutning som tidigare ägare avsiktligt låtit bli att montera när uttaget byttes på stenåldern.
Användarvisningsbild
DCNick
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 juni 2007, 21:44:54
Ort: ARVIKA

Re: Soundtracs 16 2

Inlägg av DCNick »

Ja, jag skall kolla det. Men vid mätning mot jord på korten och plåten är det noll. Men det skadar inte att prova. Jag fick detta bordet för ett antal år sedan och har först nu kopplat upp det. Så jag vet inte när det var tyst senast. Extra hörlursuttaget är med skerhet inte orginal. Och i det är det helt tyst på full volym. Kopplat direkt på volymreglarnas utgång! Har jag hörlurarna i orginal uttaget och drar upp volymreglarna fullt brummar det kraftigt, och ”hoovrar” jag med handen över dom två långa korten på sista bilden blir brummet högre!!?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Soundtracs 16 2

Inlägg av MiaM »

Det kan ju vara så att nån lagt till det uttaget för att det var brumfel på ordinarie utgångar och detta ger en brumfri utsignal? "Man kan göra så, men det är inte rätt..."

Angående jorden så bör det bli cirka noll ohm med vanlig mätare oavsett om det uttaget har kontakt med chassit eller inte, eftersom det bör finnas en "riktig" chassijord. När jag tittar efter så ser jag en chassijordning på vad jag tror är kontakten för AUX 2 OUT. Den jordningen ihop med att det antagligen efterhandsmonterade uttaget också jordar signaljord i chassit kan nog skapa en jordslinga. Det verkar som att tillverkaren använt gulgrön även för signaljord, och signaljordarna strålar ut från den bakersta av de långa busstrådarna. Prova vad som händer om du drar upp alla reglar på max (men sätt gain på lägsta och mic/line på line på alla ingångar osv). Om brummet skulle minska av att skjutreglarna nertill för alla kanaler dras upp så är det sannolikt en jordslinga.

Brum som plockas upp av att man svävar nära kort är väl inte helt otänkbart, det är ju annars en skärmad låda när allt är ihopskruvat, men tyder ju på att något har lite väl hög impedans.

Förresten så ser jag nu att elnätets skyddsjord verkar gå både till chassit på en egen skruv mellan nätintaget och höger masterutgång, och också till signaljordskenan och dessutom på en annan punkt än "stjärnjorden" som bl.a. går till chassit vid AUX 2 OUT. Jag skulle säga att detta bord är felkonstruerat och/eller så har en svensk importör byggt om för att få det att uppfylla Semkoregler (även om S-märkning nog inte gällde mixerbord då det begav sig?), och/eller bara allmänt göra det säkrare. Jag skulle säga att det är läge att göra om detta. Elnätets jord bör gå först enbart till skruven mellan nätintag och höger master ut, och sen vidare till lödörat/lödöronen som sitter vid AUX 2 OUT. Alternativt kan man ta bort chassijordningen vid AUX 2 OUT, men det bör kvitta vilket som. Men framförallt så bör det där extra telejackuttaget tas bort eller bytas till ett av plast. Som bonus så ser blandningen av skyddsjordsledaren och övriga ledare/lödningar vid strömbrytaren inte så lyckade ut. Visst, risken att lödningarna på strömbrytaren skaver sönder isoleringen på skyddsjorden är rätt låg, men ändå.

Just ja, fungerar bordet i övrigt? Om det är så att det inte bara brummar utan i övrigt också är något fel på ljudet på masterutgångarna så kan det vara en idé att försöka fixa annat fel först och hoppas att det också är orsaken till brummet.
Användarvisningsbild
DCNick
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 juni 2007, 21:44:54
Ort: ARVIKA

Re: Soundtracs 16 2

Inlägg av DCNick »

Tack MiaM för ditt utförliga svar! Jag skall prova lite olika saker så får vi se hur det går. Jag tror att jag kan utesluta nätdelsfel ialla fall. För övrigt verkar bordet funger som det skall. ( förutom härliga sprak i några potar😁). Tror jag skall beställa en burk De-oxit som skall vara den bästa kontaktsprayen.🤓🎸
Användarvisningsbild
DCNick
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 juni 2007, 21:44:54
Ort: ARVIKA

Re: Soundtracs 16 2

Inlägg av DCNick »

En kort uppdatering. Visst var det det extra ditsatta uttaget som var boven. Bytte till plast och tyst det vart😁. Undrar vad det var för ett pucko som satte dit det och inte hörde brummet🙄. Nu har jag bara ett par problem kvar. En regel låter bara på ena kanalen. Felsöker. Och en omkopplare Line/Mic som inte stannar i nere. Cheers Tomas
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Soundtracs 16 2

Inlägg av MiaM »

Gött att det löste sig! :tumupp: :tumupp:
Skriv svar