Arduino power down trubbel

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
mastodonten
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 februari 2023, 11:14:05

Arduino power down trubbel

Inlägg av mastodonten »

hoppas det är ok att posta en fråga på Arduino programmering ( C ) här.
Men programmeringen är ju i språket C, så någon kanske har koll på det här.

mitt problem:
jag har ett rätt stort projekt där jag har ett antal trådlösa sändare (433Mhz) som sänder data från många positioner både inomhus och från utomhusmiljön.
varje sändarenhet kontrolleras av en Arduino pro micro och det funkar rätt bra.
Men de sändare som ska vara utomhus ska drivas med batterier, och arduinon drar ca 12-15 mA i drift vilket tömmer batterierna ganska fort.
Då hittade jag ett library som heter Lowpower.H från Sparfun som kan få ned strömförbrukningen till 6 micro Ampere i s.k. sleep mode.
Det det gör är att disabla funktioner i processorn som kanske inte behövs som tex analog till digital omvandling.
Jag testade och läsa in detta library med 8 s sleep, och det verkade funka. Men sen kunde jag inte komma åt arduinon mer !
det var då jag såg att Usart blev diasablad och man programmerar (läser in filen) via Usb med kabel till arduinon.

Nu är min Arduino pro micro "död" och jag kan inte komma åt den via usb porten :-(
är det nån som vet hur jag ska komma åt den utan att använda usb porten så att jag kan programmera den med nytt program?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Arduino power down trubbel

Inlägg av pi314 »

Här finns några tips som kanske är värda att testa?

https://support.arduino.cc/hc/en-us/art ... your-board

Bl.a. detta.
Bootloader mode (double-press)
On some boards (such as those of the MKR Family and newer Nano boards), pressing the RESET button twice in quick succession will put the board in bootloader mode. Instead of running a sketch the Arduino will wait until a sketch is uploaded. While in bootloader mode, an orange LED will fade in and out.

This procedure does not in itself remove the stored sketch or otherwise change the board’s configuration, and should not be understood as a “factory reset”.
/Pi
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Arduino power down trubbel

Inlägg av Wirewrap »

Du laddar på en ny bootladdare.
https://www.instructables.com/Burn-Boot ... Pro-Micro/

Jag byter till universal boot loader för att den hanterar watchdog korrekt.
ramsew
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 mars 2023, 07:00:45

Re: Arduino power down trubbel

Inlägg av ramsew »

Det verkar som att Arduino Pro Micro inte svarar via USB, vilket kan orsakas av ett antal problem.
Återställ Arduino: Om din Arduino Pro Mini har en fysisk återställningsknapp, tryck på den och se om din dator upptäcker enheten via USB. Om den saknar en återställningsknapp kan du försöka återansluta och koppla från strömkällan för att återställa den.
Installera om Arduino-drivrutinerna: Om Arduino fortfarande inte identifieras via USB, kan drivrutinerna behöva installeras om. Drivrutinerna för ditt Arduino-kort finns på Arduinos webbplats.
Om du fortfarande inte kan återställa din Arduino är det möjligt att den har skadats och måste bytas ut.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Arduino power down trubbel

Inlägg av JanErik »

Den borde nog gå via bootloadern ändå, det är fråga om timing bara för uppladdningen.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Arduino power down trubbel

Inlägg av Wirewrap »

Har du enablat watchdog?
Det är en bugg i pro mini standard bootladdare, WD disablas inte i starten, så laddaren kommer inte igång utan hamnar i en loop.

(Förskräcklig svengelska!)
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Arduino power down trubbel

Inlägg av ffredrik »

Det är inte alls förskräckligt. Det är så man skall skriva för att vara tydlig och undvika missförstånd pga diverse påhittade översättningar.
Skriv svar