Handlöda modul med padsen på undersidan?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Handlöda modul med padsen på undersidan?

Inlägg av Marta »

Idag skulle jag montera ett par moduler på ett par kort. Till min förfäran har de padsen helt på undersidan, inte pläterade halvcirklar längs kanten som förväntat.
Hur gör Ni andra för att löda sådant med lödpenna och vanllig tenntråd.

Som invalid har jag lärt mig att göra saker som det kan göras om det är ogörbart som det ska göras. Det blev några mm avskalad virtråd på modulerna och sedan löda dessa mot kortet. ytterligt osnyggt och ännu otestat, men bör fungera.
Till en annan gång skulle jag vilja kunna göra det bättre, så finns det alternativ för en gammal invalid. Tänk Kapten Krok med gipsad arm...
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Handlöda modul med padsen på undersidan?

Inlägg av ToPNoTCH »

Varmluft är väl det enklaste.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Handlöda modul med padsen på undersidan?

Inlägg av Marta »

Då krävs det något bättre än en oreglerad varmluftpistol och det krävs lödpasta. Dessutom troligen två händer Samt lite tur, blir lätt bryggor när tenpasta är inblandat i hobbysammanhang.
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Handlöda modul med padsen på undersidan?

Inlägg av ToPNoTCH »

Ja man behöver en vettig blås och lödpasta absolut.

Men jag tänkte att lödpasta lägger man på med en hand, modulen lägger man på med en han och till slut värmer man med en hand.

Alla andra alternativ kräver ju i min värld två händer, så jag vidhåller att det nog är det smidigaste.

Om det sedan finns yttre omständigheter så som att förslaget skall utgå i från vilken utrustning du har tillgänglig osv. så får du redovisa de förutsättningarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Handlöda modul med padsen på undersidan?

Inlägg av Glenn »

Marta skrev: 10 mars 2023, 16:48:42 Idag skulle jag montera ett par moduler på ett par kort. Till min förfäran har de padsen helt på undersidan, inte pläterade halvcirklar längs kanten som förväntat.
Hur gör Ni andra för att löda sådant med lödpenna och vanllig tenntråd.
Om padsen på kortet är rejält större och "sticker ut" så kan man ju förtenna dessa först. lägga på modulen, och sen värma med lödpenna och mer tenn och låta det "smita in" under modulen/kapseln.

Jag har gjort så nån gång när jag inte hade varmluft, men nu skulle jag använda varmluft eftersom jag har det och det känns enklare.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Handlöda modul med padsen på undersidan?

Inlägg av metric »

Marta skrev: 10 mars 2023, 17:06:03 Då krävs det något bättre än en oreglerad varmluftpistol och det krävs lödpasta. Dessutom troligen två händer Samt lite tur, blir lätt bryggor när tenpasta är inblandat i hobbysammanhang.
Vad är det för komponent det handlar om?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Handlöda modul med padsen på undersidan?

Inlägg av mrfrenzy »

Om du kan tänka dig att skaffa en varmluftspenna, sätt den på stativ och använd ett lagom stort munstycke eller till och med ett rektangulärt som är exakt rätt form.
När du startat värmen kan du manipulera komponenten till rätt placering med en pincett. När den flyter på plats lägger du ned pincetten och lyfter undan varmluften.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Handlöda modul med padsen på undersidan?

Inlägg av Marta »

Tackar för förslagen. Tyvärr inget som känns sådär klockrent bra. Svårt att verifiera resultatet och som alltid med tennpasta i hobbysammanhang, stor risk för bryggor.

Blir det aktuellt fler gånger är nog det bästa att beställa adaptrar från en korttillverkare. T.ex. någon millimeter breda remsor med sidopläterade halvcirklar längs båda långsidorna. Först löda dem på modulen och sedan löda det hela på kortet.

3mm remsor med raka linjer som lödas i 90 graders vinkel skulle nog också kunnat fungera. Men nu är det som det är den här gången. Alltid lätt att vara efterklok...
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Handlöda modul med padsen på undersidan?

Inlägg av malman »

Skaffade en MHP30 Mini Hot Plate för löda kretsar med paddar på undersidan..

Skulle kanske funka även med moduler om man förtennar båda ytorna först… eller kör med pasta..
Skriv svar