Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Man skall vara lite försiktig med att byta ut komponenter i TEK-utrustning, då deras ingenjörer och designers utnyttjade komponentegenskaper in absurdum s.a.s., och på det sättet fick fram de fantastiska egenskaperna hos instrumenten.
Du hittar den här https://www.sphere.bc.ca/test/service.html sök på beteckningen, den finns någonstans mitt på sidan, typ.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Jo jag håller med lite där.. framförallt i framtiden om någon annan kommer och ska göra service, och så är det massa special ändringar. Vet själv hur det är att komma till nått sånt :D
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Var någonstans i instrumentet, schemabeteckning och funktionsblock, finns den trasiga transistorn? Är den okritisk finns det ingen anledning att jaga efter exakt ersättare. I det schema jag har (electrotanya) finns ingen 2N1226.

Fråga på TEK-forumet är tveklöst det bästa.

Är det dendriter som är problemet finns det all anledning att byta till något annat. En NOS trissa kan redan ha, eller vara ytterst nära, samma fel.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Jag skriver en fråga där här under dagen :)

Det är Q260 i ingångsmodulen 3A1
Q260Circu.png
3A1_Transistors.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Marta »

Det är oscillator/förstärkare när den används med chopper/alternerande svep för två kanaler. Troligtvis hyfsat okritisk. Avsedd som videodriver till TV, så ganska snabb. Hfe 60 och 60V.

Där är inte mycket marginal till de sextio volten, så finns all anledning kolla motståndsvärden, dioden över trafon och vad drivspänningar har för värde. Det kan finnas en yttre anledning till att den är sönder...
Skriv svar