Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av MiaM »

Varning för att använda fasskena på platser där det kan förekomma fukt. Köp någon meter grov nog RK hos nån lokal elektriker eller liknande (kanske muta med fikabröd hos nån installatör ifall de inte har butiksverksamhet?). Problemet är att kondens/fukt hamnar i skenan och ger överledning mellan faserna varpå det blir dåligt.

Angående karaktäristiken så är det väl egentligen utlösningsvillkoret som sätter gränsen för hur stor/trög säkring man får/bör ha. Dock gör jordfelsbrytare det väldigt mycket lättare att uppfylla kravet. Det går att mäta förimpedansen genom att helt enkelt se hur mycket spänningen sjunker när man startar en känd last, typ vattenkokare, gammeldags kupévärmare som inte är av PTC-typ, elpatron eller liknande.

Angående den befintliga kabeln så är det värt att veta att förr var kraven på area på PEN-ledare klart mindre. Fram till semi-modern tid var väl kravet 6mm2 men sen halvmånga år är kravet 10mm2. För riktigt länge sen så kan nog 2,5mm2 förekommit, och det finns garanterat ett antal installationer som var olagliga redan när de gjordes för länge++ sen där än klenare ledare används som PEN. Jag vet inte riktigt om kabeln du har kan räknas som befintlig installation när allt som den kommer mata blir nytt, men den blir ju inte farligare för att du monterar nya grejer. Fast om du har tur så är den femledare och/eller 10mm2. Värt att veta är också att de klassiska kablarna som brukar läggas i mark har sämre brandsäkerhetsklass än de som brukar användas i/utanpå byggnader. Så det är bara bra att skarva markkabeln i en dosa på lämplig plats och fortsätta med (nån modern motsvarighet till) EKLK eller liknande. Glöm inte kabelskydd där kabeln kommer upp ur marken vid byggnadens vägg.

Just ja, du har inte sagt nåt om jordbruk eller inte vad jag minns, men om byggnaden nånsin ska vara okej för jordbruk så lär det finnas krav på bland annat att allt ska vara utanpåliggande. Det finns säkert fler krav, kan vara bra att läsa på. Om det inte blir nån större skillnad i pris, typ säg kanske något bättre IP-klass på några grejer och se till att alla kablar är (modern motsvarighet till) EKLK så kan det väl vara värt även ifall det formellt eventuellt inte behövs. (Eller det är väl snarast så att kraven gäller ladugårdar antar jag - det är såklart surt om andra former av jordbruksbyggnader brinner upp men ett par dussin kor slipper iaf lida en plågsam död om en maskinhall eller en silo brinner upp).

Jag skulle rekommendera samma kapsling och huvudbrytare för all el i byggnaden, men alltså låta huvudbrytaren dels mata en separat personskyddsautomat och dels jordfelsbrytaren som får mata övriga brytare. Just ja, det kan nog vara bra att sätta upp två enfasuttag invid varandra där ena är matat från personskyddsautomaten och andra är matat från brytare via jordfelsbrytaren. Perfekt om du nånsin vill ha nåt som larmar vid fel, eftersom ena uttaget lär ha spänning när det andra blivit spänningslöst.

Angående jordning av lokalen så vet jag inte alls vad som gäller, misstänker att man vill nog egentligen även jorda armeringsjärnet i betongen (om det nu är sånt golv) men det är ju svårt att göra i efterhand. Jag skulle nog inte ge mig på det utan att se till att byggnaden har nån slags åskledare. Det här med åskledare/åska är ju en inte helt lätt övervägning mellan att skydda mot sällsynta katastrofer v.s. mer vanligt förekommande mindre skador. Om du har åskledare som är kopplad till elnätets jord så kommer antagligen åska som kommer via elnätet vilja gå till marken hos dig, och det skulle väl kunna tänkas resultera i högre spänning mellan fas och jord/nolla/PEN än om det inte funnits en sån förbindelse, med ökad risk att känslig elektronik dör av åska. Fast det är väl inte jättevanligt att åska tar elektronik som enbart är kopplad till elnätet - jag har luftledningar i stugan och sen jag installerade gasurladdnignsrör (såna som monteras i Kroneplint, flera parallellt eftersom en plint är avsedd för tio par och jag bara har en inkommande ledning) på telefonledningen mot elnätets jord samt enklaste billigaste överspänningsskyddet mellan fas-nolla så har jag inte haft några skador. Före det så gick ett par DSL-modem åt skogen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11349
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Klas-Kenny »

Varning för att använda fasskena på platser där det kan förekomma fukt. Köp någon meter grov nog RK hos nån lokal elektriker eller liknande (kanske muta med fikabröd hos nån installatör ifall de inte har butiksverksamhet?). Problemet är att kondens/fukt hamnar i skenan och ger överledning mellan faserna varpå det blir dåligt.
Löses enkelt genom att sätta fasskenan på ovansidan av dvärgbrytarna, istället för under. Då kan ingen kondens samlas.

Går dock inte på vissa moderna dvärgar, typ Hager QuickConnect.
Men de Schneider på bild ser ut att gå bra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!

Jonaz, Det är noterat, jag skall rota hemma först innan jag bestämmer mig...

Detta är en liten plåthall som är ditflyttad i senare tid när farsan inte behövde den längre och som jag återanvänt som fordonsgarage, den är inte hopbyggd med logen.

Det är inga djur i de gamla byggnaderna (förutom grannens katta), jag använder de som förråd och snickarverkstad, gamla logen använder jag till att torka (mindre mängder) virke.
Jag tänkte köra 2,5mm (till armaturerna) metallmantlad (och gnagskyddad) ledning inomhus där och allt blir utanpåliggande fixerat med rostfria klammor.
Armaturerna dit är av metall och damm/EX klassade för lantbruksbyggnader.
Kändes korkat att chansa med billigt rappel dit, jag anser det vara jämförbart med anstiftan till mordbrand att installera billigt skit och underdimensionerade ledningar där det kan ta eld i bostadshus och annat.
Bättre att överdimensionera systemet tänker jag, skiljer ju ändå inte många kronor att göra det ordentligt när man ändå håller på, skiljde bara någon hundralapp att ta den grövre ledningen när jag beställde rullen, därför tog jag den kraftigare så att man slipper tänka på detta sedan och den är mycket trevligare att jobba med. Jag tänkte också köra alla dosor dit i metall och EX klassade. Gamla träbyggnader skall man inte chansa med.

Blir litet enklare till armaturerna i plåthallen, de blir nog vanliga plastkapslade med LED rör och plastmantlad fuktsäker 1,5mm ledning tänkte jag.
Tänkte spänna fast den med buntband efter stommen, sedan fästa centralen och annat på en platta vid ena gaveln så att man lätt kommer åt att serva den.

Edit, Det kommer givetvis en behörig elektriker och inspekterar allt sedan i trähusen innan någonting kopplas in till starkström.
Man får som installatör inte göra slutbesiktningen tror jag, skall iaf höra med honom så att allt är grönt.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av MiaM »

Kondensrisken minskar säkert rejält om man sätter skenan ovanför istället för under, men i TS fall med dels huvudbrytare som matar en personskyddsautomat och en trefasjordfelsbrytare, och dels en trefasjordfelsbrytare som matar en trepolig och en enpolig brytare så är det såpass få sammankopplingar att det inte blir mycket extra jobb att dra allt med separata ledare. Dessutom behövs ändå en del dras med separata ledare. Om man enbart sätter skena på ovansidan så är det som mest sju punkter som kan sammankopplas, motsvarande fyra separata snuttar ledare.

(Vet inte om det finns nån spec på åt vilket håll brytare måste vara monterade, antar att det är krav på att på = uppåt, men rent funktionstekniskt antar jag att de får vara vända hur som helst, annars skulle de ju inte fungera vettigt i portabla grejer som t.ex. en byggcentral eller för den delen som del i andra typer av apparater. Så det lär väl vara krav på att på = uppåt som gör att man inte kan vända vissa så att skenan sitter på valfri sida. Kan väl också lägga till att det är väl en fråga om generationer av brytarna, har sett ett gäng Hager med skena ovanför men det var definitivt inga grejer som köpts nyligen. Har aldrig riktigt förstått grejen med att ha skenan under, säkert en idé från folk som är långa som giraffer och som inte anser att världen ska passa nån annan längd än deras...)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
No offense, men min spontana tanke är att man kanske bör göra som det ser ut på andra elcentraler för att minska risken att någon annan gör misstag om personen är trött och stressad.
Annars var det ett intressant tips jag lägger på minnet. :tumupp:
Skall rota litet mer i lådorna efter gångbara grejer.

Jag tror inte det blir fint brännbart damm på samma sätt därute som det kan bli i teorin inomhus där man kör sågbänkar och slipmaskiner, därför tänkte jag att standard dosor för utebruk borde räcka.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Jonaz »

MiaM:
Hur skulle kondensrisken minskas med kabel istället för skena? På ovansidan givetvis.. under kan jag köpa att det skulke kunna samlas i skenan.

Mizzarrogh:
Hur du tänkt angående motorvärmare? Fjärrkontroll, timer, hem automation?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Tänkte mig just nu bara ett uttag som går på 16 (med en egen säkring) i ställetför 10A och en lös timer, men detta är ju enkelt att ändra i framtiden om man skulle vilja.
(Detta uttag får en grövre kabelarea)

Det är mest veteranfordon jag använder i skogen som skall använda det.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av MiaM »

Jonaz skrev: 5 mars 2023, 20:46:36MiaM:
Hur skulle kondensrisken minskas med kabel istället för skena? På ovansidan givetvis.. under kan jag köpa att det skulke kunna samlas i skenan.
Är det helt säkerställt att kondens hinner droppa bort innan det blivit såpass mycket att det kan krypa in och ge överledning mellan faserna i en fasskena monterad uppifrån?
Skriv svar