Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av AndersG »

Jo, detta är ett knäppt projekt, men det är "grundforskning" för ett annat.

Datablad på SIMMet jag använder bifogas. I den ser man tydlgt tajmingen.
För att behålla förståndet behöver du ett breakout-kort för SIMMet: https://aisler.net/p/XCOKQTFB. Tro mig, det funkar dåligt att löda trådar på benen till hållaren eller direkt på SIMMet.
Så, eftersom jag kör med en dsPIC33EV som visserligen är 5V, men CMOS nivåer och SIMMet är TTL så behövs en buffert, HCT245. Postar kod litet senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av rvl »

Har inte testat kombinationen simm (eller andra dynamiska minnen) och microkontroller, men det viktigaste är väl att se till att refreshen hålls igång.

Har gott om bra-att-ha-minnesmoduler i diverse utföranden, om jag skulle få för mig att testa.

För länge sen fick jag tag i ett gäng sip-minnen som ju inte kunde användas i simm-socklar, men jag lödde brutalt fast dem rakt på baksidan av ett 486-kort (ISA med passivt bakplan) och fick på så sätt min dittills mest kraftfulla maskin.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av pi314 »

Minnesbilden är lite diffus, men jag har för mig att det brukar gå att gömma refreshen under delar av processorcykeln så att processorns läsning och skrivning i minnet inte krockar med refreshen.

Hur svårt det är beror väl delvis på processorns hastighet kontra minnets?

En annan minnesbild är att dynram drar ström på ett sätt så att man får vara lite noga med avkoppling av drivspänning.

Jag gissar att AndersG har koll på sådant...

/Pi
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av AndersG »

Jag gissar att AndersG har koll på sådant...
Jo. Fördelen med SIMM och DIMM är att de har inbyggda avkopplingskondesatorer. Kör refreshen med en ISR nu. Det är steg 1. Nästa steg är att göra en variant med en separat, fristående räknare för refresh.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av pi314 »

Lite kul att refresha med interrupt och programvara!

Jag rotar vidare i mitt något diffusa minne om hantering av dynram.

Jag har för mig att man refreshar kolumnvis.
Om man delar upp refrechcyklerna över refreshperioden så är det god chans att man kan gömma refreshen helt för processorn, så att den inte "bromsas" när man ska köra en refreshcykel. Eventuellt kan man behöva "tänja" lite på en minnescykel.

Jag har något dynramkort som jag gjort för länge sedan, men jag undrar om jag har något schema kvar...

/Pi
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av AndersG »

Jag har något dynramkort som jag gjort för länge sedan, men jag undrar om jag har något schema kvar...
Jag har aldrig gjort ett, det här blir mitt första :) Man refreshar genom att räkna igenom alla 2048 möjliga rader och pulsar RAS i 60ns eller mera på varje. Eftersom jag kör interrupt så blockas ju processorn vid varje refresh, men det tar rätt kort tid. Slutmålet är som sagt var inte PIC utan det är ett mellansteg, utan i slutänden tänkte jag ett 32Mb RAM till HP1000. Till de minneskorten finns alla scheman så dem har jag gluttat på, fast det blir enklare med SIMM än med diskreta chips.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av AndersG »

Renritat schema. Gjort det enkelt för mig och kör bara 8 databitar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av pi314 »

Det där med HP1000 låter spännande. Djupt inne i dimman bland gamla minnen har jag för mig att jag lekt en hel del med sådana för länge sedan. Har den remsläsare? 1/2" bandstation? Vad har du för programvara till den? Jag minns att jag bl.a. sett en timesharing Basic och OS med rätt mycket verktyg för utveckling på HP1000. Om jag minns rätt var OSet lite realtidsorienterat?
230225_HP1000.png
Ännu så länge refresh i mjukvara, som jag förstår. Kan HP1000 sköta refresh eller måste du göra det separat senare?
Jag gissar att det var så att "original" minneskort till HP1000 hade inbyggd hidden refresh på minneskorten?

Hidden refresh
Angående hidden refresh i hårdvara. Jag trodde det var etablerat sedan 1970-talet.
Men, jag letade lite och hittade ett patent från 2005 om detta. Hmmm?

https://patents.google.com/patent/US6941415B1/en

Minnestest
Minnesfel behöver inte vara uppenbara. En vettig minnestest bör använda lite olika metoder för att testa om fel kan smyga sig in, beroende på vilka datamönster som lagras. Jag hittade lite om detta här.
https://www.design-reuse.com/articles/4 ... anism.html

Kanske har du bra diagnostik inklusive minnesdiagnostik redan till HPn?

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av Nerre »

Jag vill minnas att redan ABC80 hade typ "hidden refresh". Det ska väl räcka med att adressera kolumnerna, d.v.s. lägga ut adresser och köra CAS (heter det väl). Har man nån hårdvara som kan räkna upp adresser så går det att göra utan inblandning av processorn.

Z80 hade väl rätt många klockcykler per instruktion så det fanns gott om tid att göra refresh i bakgrunden.

Däremot är väl inte DRAM särskilt bra att använda som sekundärlagring? För om refreshen fallerar tappar man innehållet.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av AndersG »

@Nerre

Jo Z80 hade det inbyggt

@Pi
Jag bryter ut HP1000 som en separat tråd.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av MiaM »

Jag kanske är dålig på att söka, men blev det nån separat HP1000-tråd?

Anekdot:
En kompis fick tag på en sån på slutet av 80-talet, och vi riggade upp den i en lokal som tillhörde mina päron. Minns att jag lyckades starta den och åtminstone flippa bitar men fick aldrig processorn att köra. Vi hade väl cirka noll dokumentation och chansade rätt mycket. Den stod ett bra tag, sen när lokalen behövde tömmas så vet jag inte vad som hände med merparten av grejerna. Det var totalt tre rack med blandade grejer, ingen aning om vad resten var förutom att jag känner igen CPU-lådan som visades bild på här i pyttetråden. Det fanns också en terminal, tror det var en Tektronix med DC300-mässig bandstation inbyggd, som visade en krumelur i ett hörn när man slog igång den, och inget mer hände. Om man anslöt den enda kabeln från HP-burken som passade i terminalen och slog på HP-datorn så började det ryka om ett motstånd som satt i kantkontaktdonet i den änden av kabeln som satt i CPU-lådan.

En av fläktarna från rackskåpen har jag som badrumsfläkt och den verkar inte klaga på att sitta utomhus under takkant sen nära 20 år.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av AndersG »

Finns enormt mycket dokumentation till HP1000 på bitsavers. Den du hade var antagligen en äldre, E eller F modell. Den jag har är en A-modell. Minstingen, A400.

Tråd:
viewtopic.php?p=1733756&hilit=HP1000#p1733756
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Använda en 72-pinnars SIMM som lagring på en PIC

Inlägg av Micke_s »

Jag labbade lite 2020 med dram minne.
https://github.com/mikaelsundin/dram_fun
Skriv svar